De wekelijkse VAART! Column van Dirk van der Meulen. Column 97/6: Leve de lobby -------------------------- Het imago van de binnenvaart wordt alsmaar beter. In eigen land draagt het BVB - Bureau Voorlichting Binnenvaart - daar heel verdienstelijk aan bij. De collectieve bedrijfstakpresentatie maakt indruk. Het BVB brengt de binnenvaart volgens een doordacht plan voor het voetlicht. Beter dan welke particuliere schipper of reder het in z'n eentje of met een paar collega's zou kunnen. Maar er zijn terreinen waar de lobby toe is aan verbetering. Het Europees Parlement is er één van, zeker nu bij binnenvaart-voorpost ir Leen van der Waal (68) het vuur dovende is. En naast de nautische lobby moet er ook aandacht komen voor economische aspecten van de binnenvaart, zoals NESO-voorzitter R. van der Veen terecht opmerkt in Weekblad Schuttevaer. De 'Eurosceptisch' gebleven Van der Waal denkt er sterk aan nog tijdens de lopende zittingsperiode het parlement te verlaten, meldde hij onlangs in een interview met dagblad Trouw. De werktuigbouwkundig ingenieur Leen van der Waal, die vele jaren bij Esso Nederland in de sectoren raffinage en vervoer werkte, zetelt 12,5 jaar in het Europees Parlement voor de 'kleinrechtse' politieke partijen SGP, GPV en RPF. Hij is één van de langst zittende Europarlementariërs, maar in meer dan één opzicht een eenling. Zijn eenmansfractie verdubbelde pas bij de laatste Europese verkiezingen. En bij initiatieven op het gebied van de binnenvaart, krijgt Van der Waal vaak pas in tweede instantie bijval van EP'ers als Pam Cornelissen (CDA), Ben Visser (PvdA) en Florus Wijsenbeek (VVD). De binnenvaart heeft Van der Waal's vurige interesse, maar in Brussel en Straatsburg zit hij in de eerste plaats namens zijn politieke achterban. Voor de andere EP'ers geldt dat evenzeer, maar in hun grotere fracties kunnen zij zich gemakkelijker een specialisme toeeigenen. Er zijn tal van belangengroepen die zich in een vertegenwoordiger in het Europese Parlement vastbijten, zozeer zelfs dat het parlement inmiddels maatregelen heeft genomen om al te agressieve lobbyisten op afstand te houden. Het weekblad Vrij Nederland meldde in juni '96 dat onze Europarlementariërs niet alleen worden bestookt met leuke uitnodigingen, maar ook met kant en klare amendementen. Zo zou de socialist Alman Metten in een kwartaal 147 keer benaderd zijn door lobbyisten. Een agressieve lobby in Brussel/Straatsburg, laat staan het aandragen van complete amendementen, is wel het laatste wat je de binnenvaart zou kunnen verwijten. In mei 1991 liep ik tijdens een zittingsweek van het Europees Parlement rond in Straatsburg. Van der Waal, Cornelissen, Wijsenbeek en Visser gaven me toen ieder voor zich de verzekering iets voor de binnenvaart te kunnen doen. Maar ze misten de nodige informatie. Van een afstandje leek het vaak of Van der Waal zich moest opdringen aan de binnenvaart. Af en toe is hij als gastspreker in binnenvaartkringen te beluisteren, zoals eind deze maand op het CBOB-congres. Maar verder vooral aangewezen op eigen inzichten, en die van Brusselse ambtenaren als de inmiddels naar 'luchtvaart' gepromoveerde schipperszoon Willem de Ruiter. Een EP'er die vanuit Brussel en Straatsburg zijn eigen belangengroep opzoekt is vrij uniek. Meestal is het andersom. In het VAART! Archief duikt de naam Van der Waal veelvuldig op. In 1985 stond hij als rapporteur vooraan bij de totstandkoming van de resolutie waarmee het Europarlement de Oostblokvloot aan banden legde. Van der Waal bij die gelegenheid: 'Het is een uitstekende zaak. Aan het beginsel van vrije en onbelemmerde vaart op de Rijn is hiermee een eind gekomen. Maar wie zou voor het behoud van dat beginsel het voortbestaan van de Westeuropese binnenscheepvaart op het spel willen zetten?' Een jaar later sprak het EP zich uit voor het recht van binnenschippers in de EG om zonder enige belemmering en discriminatie vervoersprestaties te verrichten in welk EG-land ook. Het was overigens al in november 1967 dat de Europese Commissie bij de raad van ministers een ontwerp-verordening indiende betreffende de toegang tot de markt voor het goederenvervoer over de binnenwateren. Van der Waal zette er als rapporteur haast achter. Op 1 januari 1988 zouden alle beperkingen opgeheven moeten zijn. In 1988 deed Van der Waal opnieuw van zich spreken als rapporteur in het Europees Parlement over sanering in de binnenvaart. Hij noemde de binnenscheepvaart 'de meest verwaarloosde vervoerstak'. Het parlement vond dat de EG aan de sloopregeling moest meebetalen, maar de verkeersministers waren daarover sterk verdeeld en wonnen het pleit uiteindelijk. De binnenvaart zou in tien jaar zelf 250 miljoen gulden op tafel moeten leggen om de vloot in Europa 10% kleiner te maken. In 1991 stelde Van der Waal vragen aan EG-vervoerscommissaris Karel van Miert over mogelijke concurrentievervalsing door de Duitse overheid die Tsjechische binnenschepen vergunning gaf voor vervoer binnen Duitsland en van Duitsland naar Nederland en België. Van Miert zag er geen kwaad in. 'In de praktijk worden zulk soort vergunningen slechts verstrekt indien niet voldoende Duitse scheepsruimte beschikbaar is om aan de vraag naar vervoer te kunnen voldoen', reageerde Van Miert. 'Wel onderstreept het gebeuren het belang van spoedige invoering van volledige cabotagevrijheid in de binnenvaart.' Van der Waal bleef Van Miert ook nadien aanspreken op de problemen met Tsjechische en Poolse binnenschepen op de Rijnvaartmarkt. In juli 1991 maakte Van der Waal tijdens een persconferentie in het Haagse Nieuwspoort zijn prioriteiten voor de Europese binnenvaart bekend. De door hem opgestelde resolutie van het Europees Parlement zou een bloeiperiode voor de binnenvaart moeten inluiden. De voornemens zijn prachtig, maar 'Brussel' heeft maar twee ambtenaren bij het DG VII (vervoer) om de resolutie in beleid om te zetten. En opnieuw is het schrijnend te moeten vaststellen hoe de bedrijfstak de volksvertegenwoordiger voort laat ploeteren. Een belangrijk moment was februari 1992 toen het Europarlement vrij baan gaf voor multilaterale onderhandelingen met landen in het voormalige Oostblok. De Centrale Commissie voor de Rijnvaart wordt er voorlopig buiten gehouden. Leen van der Waal volgde in 1992 oud-Kamerlid Van Rossum op als voozitter van de Stichting Oplegregeling Grind- en Zandvaart. Hij gaf ook in 1992 al bijval aan het NS-standpunt voor aanleg van de Betuwespoorlijn. Dat zijn voorkeuren op deelbelangen, die velen in de bedrijfstak tegenstaan. Maar dat risico loop je als de bedrijfstakbrede lobby ontbreekt. -------------------------------------------------------------- Bathmen, 9 februari 1997. (c) 1997 - VAART! Infoservice VAART-L staat als forum open voor discussie, nieuwe informatie, en andere ervaringen. Deze en alle voorgaande VAART! Columns zijn op het Web raadpleegbaar op http://www.per.nl/vaart/columns/