Alle columns (met reacties *) Internaatsgedoe Putje kwijt
Wat doet de markt?
Logistieke schakels
Spelevaren op De Rijn
Bedreigde rivieren
Ingrediënten voor 1 april
Leve de lobby
Het Platbodem Scenario
De schaar van 's-Gravendeel
Innovatie moet groeien
Schepje meer of minder
 
|
VAART! Column 99/10  (Alle vorige columns)BetuwebreuklijnEen seminar over havencultuur in Rotterdam vertelt me dat de tijd van Ketelbinkie bij jullie nooit meer terugkomt. Je kent dat wel: 'Toen wij uit Rotterdam vertrokken, met de Edam, een ouwe schuit. Met kakkerlakken in de midscheeps en rattennesten in 't vooruit...' Dat lijkt me niet iets om nostalgisch over te doen. Laat Ketelbinkie dan vervangen zijn door een koffieautomaat, zulke rotte schepen komen gelukkig de haven ook niet meer in of uit. Ik stel me daar zoiets bij voor als die aftandse toeristentrekkers in onze Griekse havens. 'Oh, kijk, wat een leuke boot!', roepen die Hollanders dan in koor. Ja, zo zie je ze thuis niet meer, hè oen!? Op het Wereldhaven Festival was vast ook geen 'Edam' te zien...
Oude Rotterdammers werden dus met opgestroopte mouwen geboren. Dat schijnt tegenwoordig ook minder het geval. Krijg je d'r van als je het havenwerk high-tech maakt. Die airconditioned havenwerkers houden hun colbertje maar mooi aan, ondanks de hitte buiten. Rotterdammers moeten het hebben van grotere zaken, groter en grootser... En natuurlijk werkt de Haagse kak niet mee. Den Haag werkt nooit mee, maar daar ga je toch niet op zitten wachten?! Als wij op Athene moesten wachten, kwam je nog alleen maar met de zeil- en stoomboot op Kreta aan land. In een ochtendblad las ik: 'Het getalm met de 2de Maasvlakte, het getreuzel met de Betuwelijn - daar wordt Rotterdam niks wijzer van: "Bouwen met die hap." Toch nog een klein beetje Ketelbink-cultuur.' Klinkt leuk, maar met die Betuwelijn komt het nooit meer goed, vrees ik. Tineketelbinkie Netelenbos heeft in De Gelderlander manhaftig een Betuwebreuklijn getrokken: de Noordtak is overbodig. Zij kan het weten, want een week eerder opende ze in Duisburg nog de inlandterminal van ECT, over water de verste uithoek van de Rotterdamse haven. En als haar grote baas Wim Kok dat afdoet als 'hardop denken van een minister' kan 'ie van haar lik op stuk krijgen. Voor Radio Rijnmond - bij Rotterdammers moet je er maar liever niet omheen draaien - zei ze zaterdag dat 'een minister niet altijd met een plakker op de mond hoeft te lopen'. En nog een keer dat ze de Noordtak te duur en eigenlijk ook overbodig vindt. Kok en Netelenbos hebben het wel vaker met elkaar aan de stok gehad, maar dan ging het niet om grote nationale belangen als de Betuwelijn. De minister mag wel uitkijken dat haar Betuwebreuklijn voor de Noordtak niet tevens haar politieke moordtak wordt. Want kan chef Kok dit maar zo over zijn kant laten gaan? Nee, de Elsevier-aanval van oud-premier Ruud Lubbers over het Betuwegat in de financiering kwam ook al zo keihard aan. Rotstreek van Ruud. Tineke maakt dat gat weliswaar vijf miljard kleiner, maar zaagt wel tegelijk aan de wortels van de boom. En dat kan Paars niet hebben. De coalitie valt hem met Leers ook al zo hard. Tsjonge, toch benieuwd of de Haagse kak nog de hulp in gaat roepen van de Rotterdamse Ketelbinken met hun opgestroopte mouwen. Want eigenlijk zijn ze nu deel van hetzelfde probleem. De vervoersprognoses waren toch al zo overtrokken. Gaat Netelenbos een eindje stroomopwaarts Duitsland in, komt ze terug met een verhaal dat zelfs de somberste prognose nog somberder maakt. En dan die omleiding langs Amsterdam en Lelystad naar Almelo! Daar wordt Rotterdam niets wijzer van... Kijk, mij maakt het niet uit, jullie eten toch al van onze olijven, ook zonder Betuwelijn. Misschien kan jullie koninklijke watermanager Willem Alexander Rotterdam en Den Haag nog eens vertellen aan welke vervoersader ze überhaupt hun bestaan te danken hebben... P.S. Mooi trouwens dat de kroonprins zijn verlovingsnieuws meenam bij het werkbezoek aan de binnenvaart. Is die BVB-vacature al vervuld? Agios Nikolaos |
Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar
type browser.
© 1996-1999
|