Alle columns
(met reacties *)

Maritiem Portaal
Voor UEdele...
Over motoren

De Jaarwisseltruc
Een Kerstgeschenk
Politiek advies
Sinterklaas-gevoel
Mismoedig tobben

De Betuwe-tragedie
Maak ze schaars
Agios' Troonrede
Betuwebreuklijn
Internaatsgedoe

Putje kwijt
Dokteren aan capaciteit
Gruwelen in Zeurpietland
Doorgaan en groeien
Koninklijke Schuttevaer

Wat doet de markt?
Schippersmilieu
Goede Vaartwensen
Geen Betuwelijn waard
Wat verdien je aan ICT?

Logistieke schakels
Politiek vaarwater
De Kamer evalueert
BICS Brother's privacy
Onze Schipperstaal

Spelevaren op De Rijn
De Natte Troonrede
Een jaar vol VAART!
Weerbarstig scheepsvuil
Wijnolst's kruideniers

Bedreigde rivieren
De kracht van een droom
Varen in vrijheid
Transport & Criminaliteit
Varen is leven

Ingrediënten voor 1 april
Schippers & Infostress
Sticht een stichting
Observatie & Frustratie
Havens om te varen

Leve de lobby
Een redelijk alternatief
Zet het wegvervoer stil
Meer schip voor je geld*

 

VAART!Column 2000/5   (Alle vorige columns)

In de oh-olie

Dat het mis was, zag ik meteen nadat boven Duitsland de landing werd ingezet. Her en der lange files, achter vrachtwagens die ànders dwarsstonden dan na een ongeval. En het waren er méér... Terwijl over de brede rivieren de schepen vredig door het Hollands laagland gleden. Braafvarende mietjes, was het beeld dat in me opkwam. Geen problemen met de hoge gasolietarieven zeker? Nou, die jongens van de weg krijgen dus een half miljard omdat ze effies dwarsstonden vanwege 33% duurdere gasolie, en jullie zoeken het mooi zelf uit met je 300% hogere prijzen. Dat klopt toch niet?


d o o r   A G I O S   N I K O L A O S

De hete Kretenzer zomer heeft me lang de mond gesnoerd, maar nog voor ik voet zet op Hollandse bodem slaat de ergernis al weer toe. Oh, oh, die olie! Allemaal uitvluchten om je vooral gedeisd te houden: de binnenvaart koopt op lange termijn brandstof in (nee, zo slim was het wegvervoer nog niet!), de binnenvaart kent gasolieclausules (ook die wijsheid kom je alleen op het water tegen!), wie dat niet voor elkaar heeft is als ondernemer dom bezig (je zal ze de kost geven!) en acties schaden het imago van de binnenvaart (verladers zijn er nu zeker van dat ze nog steeds teveel betalen!).

Ik bedoel maar, jullie zijn een vloot van braafvarende mietjes. Wie zaterdag niet bij het kabinet aan tafel zat, heeft geen problemen met de hoge olieprijs. Vissers denken tenminste nog na over acties, zonodig gooien ze het zeegat bij IJmuiden dicht! Al doet hun staatssecretaris Faber dan of haar neus bloedt: 'Visserijorganisaties moeten eerst maar eens aantonen hoe groot het probleem is. Dat is mij nooit verteld.' Dat krijg je d'r van als je je mond houdt, dan hèb je dus geen olieprobleem. Zo'n juffie heeft nooit geweten dat schepen varen op olie, dat doen alleen tankers, toch? Denk maar niet dat 'Den Haag' weet wat jullie allemaal onder de pet en onder de kont hebben. Leg eens uit hoe een motor werkt, dat ie meer slurpt als je naar boven moet. En dat het geen oplossing is om je in tijden van dure gasolie als een houtvlot zonder motor de Rijn af te laten drijven.

Zou zo'n verlader nou blij zijn met een doorberekend gasolie-toptarief? Die gaat je toch op den duur verwijten dat je daar als dure-gasoliestoker niets tegen doet?! Zeg schipper, waarom protesteer jij niet tegen die hoge olieprijzen? Het zijn mìjn centen en jij vaart voor mij, is 't niet?! Waar blijf je met je klantvriendelijkheid, of zal het je worst wezen? O, je berekent helemaal niets extra's door, want je hebt goedkoop ingekocht?! Kijk aan, goed gedaan schippertje, dat scheelt me een hoop centjes. Jij mag hier nog eens terugkomen...

Zo'n overheid begrijp je toch ook niet... Dat roept maar dat ze door het verhogen van de marginale kosten het autogebruik wil afremmen en de CO2-uitstoot verminderen. Zoiets staat kennelijk niet haaks op het compenseren van het wegtransport?! De milieubeweging moet nu minstens de barricaden beklimmen, eigenlijk met de binnenvaart in haar kielzog, want met het bevorderen van milieuvriendelijke vervoerswijzen heeft het brandstof-akkoord van zaterdag niets van doen. 't Is eerder een vrijbrief voor de 'Blij dat ik rij'-beweging. Of het moet al zijn dat er ook wat afspraken zijn gemaakt over het versneld introduceren van zwavelarme brandstoffen. Voor zover ik weet kan de binnenvaart daar ook wel wat van gebruiken.

Imago. Dat is BVB-ridder Kees de Vries op het witte paard. 'Een goed imago geeft je vleugels en wind in de rug', zong hij deze week zijn hitkraker in de Schuttevaer. 'De keuze is simpel. Door een goed imago zullen steeds meer nieuwe klanten voor de binnenvaart kiezen, ook voor die transporten die nu niet over water zouden kunnen. Lukt dat niet, dan zijn er straks weer teveel schepen en blijkt dat we van de geschiedenis weinig hebben geleerd. Als we willen dat het goed blijft gaan in deze sector, staat een goed imago dus boven aan de lijst.' Klinkt heel aannemelijk, maar waarom willen die braafvarende mietjes maar niet van mijn netvlies wegdrijven? Me dunkt dat je voor een goed imago moet duidelijk maken waar je werkelijk voor staat. En niet stiekem je mond houden, doen alsof je als bedrijfstak niet de gasolieprijs-troubles van anderen deelt. Dat is ontkennen wat er beneden in je machinekamer gebeurt.

De vraag blijft immers: wie betaalt de veerman? Die houdt ons Grieken al millennialang bezig. Maar het is er één die hout snijdt, ook voor de gasoliestokende veermannen van Rotterdam naar boven...

Agios Nikolaos








Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie.

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1996-2000
VAART! Info

index