Alle columns (met reacties *) Gruwelen in Zeurpietland Doorgaan en groeien Koninklijke Schuttevaer Wat doet de markt?
Logistieke schakels
Spelevaren op De Rijn
Bedreigde rivieren
Ingrediënten voor 1 april
Leve de lobby
Het Platbodem Scenario
De schaar van 's-Gravendeel
Innovatie moet groeien
Schepje meer of minder
 
|
VAART! Column 99/7  (Alle vorige columns)Dokteren aan capaciteitHet gezeur is afgelopen, hebben we met onszelf afgesproken. Voortaan pakken we de zaken krachtdadig bij de oren. Nu weet ik dat vrijheid blijheid is, dus leve het liberalisme. Maar dat wil nog niet zeggen dat je met anderen geen rekening meer hebt te houden. In een markt als de binnenvaart ben je op elkaar aangewezen. Als vraag en aanbod in evenwicht zijn, geldt de blijheid voor iedereen het meest. Jan de Vries van Het Kantoor zegt dat heel wijs in Magazine Binnenvaart: 'Enig evenwicht zorgt voor een min of meer stabiele markt, terwijl een krappe schepenmarkt de vrachtprijzen opstuwt en overcapaciteit een prijsval kan veroorzaken.'
Mooi toch? De Vries heeft er voor doorgeleerd, zo te zien. Lees het verhaal. Hem maak je niets meer wijs. Wie nieuwbouwt in een neergaande markt houdt z'n buurman voor de gek. Dat moest niet mogen. Maar het gebeurt, en het gebeurt zelfs op grote schaal met zo'n vijftig nieuwe schepen tegelijk in aanbouw. De Vries waarschuwt voor de gevolgen. De nieuwbouwers zelf zullen het met steun van hun opdrachtgevers nog wel even uitzingen, net als de eigenaren van kleinere schepen die de concurrentie om zich heen zien weggesloopt. De klappen vallen bij de ondernemers die betrekkelijk duur hebben geïnvesteerd in de aankoop van 'oude', maar zeer courante schepen. Van de vrachtenmarkt mag je het op dit moment niet verwachten, en evenmin van een nieuwe sloopregeling. 'De binnenvaart moet het wat vlootcapaciteit betreft in de komende tijd echt helemaal zelf doen', stelt De Vries. Heldere taal, geen gezeur. Maar wat ik mis is het instrumentarium, het ware inzicht in de markt. Van goede wil zijn we allemaal, al wil de één van het goede wat meer dan de ander. Dat laat zich wel bijsturen als je werkt met dezelfde graadmeters. Dus: een rekenmodel, simpel of iets ingewikkelder. Weet ik precies hoeveel toeristen er hier per dag vanuit de haven naar dat eilandje oversteken, weet ik ook hoeveel boten er een boterham kunnen verdienen. Wie betaalt de veerman?! Vertaal het naar droge lading of tankvaart. Zorg dat alle 'veerlui' weet hebben van het aanbod, zodat ze tijdig hun marktaanpak kunnen bijstellen. Dan hoeft niemand ongewild de boel te belazeren, en wie het toch wil weet dat de andere veerlui alert zijn. Zonder een helder marktinzicht geef je misstanden de vrije loop. Bankiers die de markt niet kennen blijven mislukkingen financieren. Makelaars die graag hun zakken vullen lokken onwetende schippertjes in hun val. Ondernemers zien allang gevulde gaten in de markt... Zonder actueel marktinzicht roept en doet iedereen maar wat. Dat is niet goed voor de markt. Het moest niet mogen. Hoe kun je dokteren aan capaciteit als je niet weet waar de pijn zit? Wie voordenkt komt verder dan wie alleen maar nadenkt. Agios Nikolaos
DvdM. |
Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar
type browser.
© 1996-1999
|