De wekelijkse VAART! Column door Dirk van der Meulen INGREDIENTEN VOOR 1 APRIL De kunst van grappen rond de eerste april is zo te goochelen met feiten en data, dat wie ze gelooft zich dinsdag pas tegen het voorhoofd slaat en de dagenlang opgebouwde spanning onthutst van zich af voelt glijden, maar het niemand durft te vertellen, want 'hoe heb ik toch zo stom kunnen zijn'. Neem het nieuws voor dinsdag dus liever niet te serieus. Na de moorddadige rel tussen 'supporters' van Feyenoord en Ajax, is er nog maar e-e-n zaak die Rotterdammers bezighoudt: de aankoop door de gemeente van het ss Rotterdam van de Holland America Line (HAL). Typisch zo'n nieuwsfeit met een hoog 1 april-gehalte. Zo van: wie het breed heeft laat het breed hangen, maar d-i-t kan toch niet waar zijn?! Vergelijk het met de ooit voorgenomen aankoop van het superluxe jacht Ironic door het Bureau Voorlichting Binnenvaart, na 1993 is er geen betere april-grap geweest. De HAL vraagt voor het stoomschip 23 miljoen dollar (43 miljoen gulden), meldt het Rotterdamse Algemeen Dagblad. En de cruiserederij hangt er ook nog een aardige wensenlijst aan: promotie in het Stadion Feyenoord, gratis kantoorruimte aan boord, een naar de HAL vernoemde straat, aandacht voor de HAL bij promotie Wereldhavendagen, jaarlijks vijf miljoen VVV-folders met aandacht voor HAL-cruises etc. O ja, de aankoop is exclusief 17,5% BTW. Zoeken naar een 1 april-aanwijzing levert niets op. Misschien lukt het bij ander nieuws: 'Overheid betaalt 32 miljoen schadevergoeding aan NS omdat NS Cargo geen 21 oude locomotieven overneemt, maar nieuwe koopt', 'Kerncentrale Dodewaard voorgoed dicht', 'De Hoop Scheffer volgt Heerma op als CDA-lijsttrekker', 'Ex-secretaris-generaal NAVO Claes voorzitter Dienst voor de Scheepvaart in Hasselt'... Wel grappig allemaal, een tikkeltje ongelooflijk zelfs, maar geen 1 april-aanwijzing te vinden. Overigens, dat geschuif met miljoenen richting NS is niet echt grappig meer. CDA-Kamerlid Gerd Leers ziet het ook in, en heeft inmiddels vragen aan minister Jorritsma gesteld. De minister stopte NS Cargo eind vorig jaar 194 miljoen gulden toe om voor de goederenpoot van het spoorbedrijf na de verzelfstandiging een gezonde bedrijfsvoering mogelijk te maken. Van dat bedrag was die 32 miljoen bedoeld om NS Reizigers schadeloos te stellen voor de niet uitgevoerde locomotieven-transactie. Maar Leers kwam erachter dat die locomotieven bij NS Reizigers allerminst staan weg te roesten. Integendeel, ze worden gewoon tot hun afschrijvingsdatum ingezet. Is er dus sprake van een verkapte steunoperatie? Voorlopig moet er nog heel wat gebeuren om de bedrijfsvoering van NS Cargo rendabel te maken. Vorig jaar leed het goederenvervoer 18 miljoen verlies, maar gelukkig is met belastinggeld in de dekking van de tekorten voorzien. De oude waarheid dat de overheid een gulden per ton toelegt op het goederenvervoer per spoor gaat nog steeds op. Natuurlijk hebben we de beste grappen over het hoofd gezien. Daar kom je dinsdag pas achter. -------------------------------------------------------------- Bathmen, 30 maart 1997. (c) 1997 - VAART! Infoservice VAART-L staat als forum open voor discussie over columns en andere zaken, nieuwe informatie, en eigen ervaringen. Deze en alle voorgaande VAART! Columns zijn op het Web raadpleegbaar op http://www.per.nl/vaart/columns/