Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.



Alle columns
(met reacties *)

Sinterklaas-gevoel
Mismoedig tobben

De Betuwe-tragedie
Maak ze schaars
Agios' Troonrede
Betuwebreuklijn
Internaatsgedoe

Putje kwijt
Dokteren aan capaciteit
Gruwelen in Zeurpietland
Doorgaan en groeien
Koninklijke Schuttevaer

Wat doet de markt?
Schippersmilieu
Goede Vaartwensen
Geen Betuwelijn waard
Wat verdien je aan ICT?

Logistieke schakels
Politiek vaarwater
De Kamer evalueert
BICS Brother's privacy
Onze Schipperstaal

Spelevaren op De Rijn
De Natte Troonrede
Een jaar vol VAART!
Weerbarstig scheepsvuil
Wijnolst's kruideniers

Bedreigde rivieren
De kracht van een droom
Varen in vrijheid
Transport & Criminaliteit
Varen is leven

Ingrediënten voor 1 april
Schippers & Infostress
Sticht een stichting
Observatie & Frustratie
Havens om te varen

Leve de lobby
Een redelijk alternatief
Zet het wegvervoer stil
Meer schip voor je geld*
IJs en weder dienende

Het Platbodem Scenario
Struisvogel of kameleon?
Digitale-ladingvaart
De varensfamilie-beurs
Waterscheiding

De schaar van 's-Gravendeel
Kind van de rekening
Coöperatief schipperen
Zielig NS Cargo*
Het BEX-perspectief

Innovatie moet groeien
Gebroken Toerbeurtmannen*
De Natte Troonrede*
Formeel 'buiten het bord'
Balanswaarde binnenvaart

Schepje meer of minder
Rotterhaagse vuilvaart
Waterstandje voor de NOS
Schippers surfen niet
Duizend dwarsliggers

 

VAART!Column 99/16   (Alle vorige columns)

Politiek advies

De minister heeft het voordeel dat ze het allemaal beter weet. Niet altijd beter in de zin dat alles klopt wat ze zegt, dat ze de mening vertolkt van het hele Nederlandse volk, of dat haar zienswijze de juiste is voor de economie van het land. Nee, de minister staat aan het eind van het politieke proces en op dat niveau doet waarheid of wenselijkheid er niet zo hard meer toe. Dat heeft Michel Roscam Abbing, verklaard tegenstander van de Betuwelijn en schrijver van 'Hoe spoort het water', afgelopen week ervaren nadat hij een treincoupé deelde met Tineke Netelenbos.


d o o r   A G I O S   N I K O L A O S

Aan het eind van de treinrit van Schiphol naar Almelo (het doel van haar werkbezoek) kijkt Netelenbos haar twee gesprekspartner meewarig aan, schrijft dagblad Trouw: 'Mag ik u een politiek advies geven? Stop nou met het aanvechten van besluiten die al zijn genomen over de Betuwelijn en de HSL-Zuid. Jullie lopen achter de feiten aan en dat is zo weinig effectief.' Daarom: wat politiek besloten is, is iets anders dan wat onder gewone mensen doorgaat voor waar of wenselijk. Moeilijk te accepteren misschien, en wellicht zelfs het stomste wat een weldenkend mens kan bedenken, maar de minister heeft gelijk. Probeer haar niet te overtuigen van haar ongelijk, want politiek heeft ze alle gelijk aan haar kant. Die tien miljard komen we vanzelf weer tegen in het televisie-programma 'Over de balk'.

Je kunt de politiek verantwoordelijken hooguit nog hun fout doen inzien als later blijkt dat niet rail maar vervoer over water voor verladers de juiste weg is. De meeste verladers begrijpen dat best. Tenzij ze zich laten leiden door gezaghebbende media als de Amerikaanse Journal of Commerce. Die krant verkondigde afgelopen week dat het succes van Europese havens samenhangt met de railverbindingen naar het achterland: Success of European ports tied to rails. Alsof ze archeologische vondsten uit de oertijd van het Betuwelijn-project hebben ontdekt. Het Havenbedrijf van Rotterdam heeft ook een tijdje geroepen dat je in Japan geen klanten kon trekken met een uitstekende waterwegverbinding naar het achterland. O, doen ze dat nog steeds?

Volgens het JOC-artikel gaat het voordeel van de railverbinding naar de Noordduitse zeehavens Hamburg en Bremerhaven, niet naar Rotterdam. Dat zal prikken, maar in Rotterdam hebben ze natuurlijk de mouwen al weer opgestroopt om dat varkentje eens even flink te wassen. Kom Rotterdam niet aan z'n natuurlijke verbinding met het achterland, de Rijn. Toch? Bij de JOC denken ze dat het wegvervoer Rotterdam's sterke kant is, maar wij en de Rotterdammers weten beter.

'But the future belongs to rail, if for no other reason than trucking will choke on its own success and barge traffic is limited to the main waterway routes.' Met een schip kom je dus niet ver, volgens de JOC. Er zijn vast genoeg concurrerende binnenvaartondernemers die Amerikaanse journalisten met plezier op andere gedachten brengen. Zou de Betuwelijn er liggen, dan zou Rotterdam het gemakkelijk winnen van de Noordduitse zeehavens, relativeert de JOC. Maar dat is dus op z'n vroegst in 2004.

Verladers die op kortere termijn erladers die op kortere termijn moeten kiezen, vestigen hun hoop op de fusie van DB Cargo met NS Cargo, meent de JOC: 'The industry is looking ahead to the long-awaited launch next January of Europe's first cross-border rail merger, between Germany's DB Cargo and NS Cargo, which will sharpen the battle between Rotterdam and its German rivals.' In wiens voordeel dat uitpakt, weten de stakende NS Cargo-medewerkers intussen. Da's vast politiek, niet te begrijpen voor gewone mensen.

Kortom, wie betaalt de veerman?

Agios Nikolaos












Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie.

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1996-1999
VAART! Info

index