VAART! Column 98/17

Politiek vaarwater

De stembus De stembus wacht, en de politieke beloftes fladderen ons links en rechts om de oren. Wat ze vertellen is leuk, maar wat politieke partijen in de Tweede Kamer voor elkaar brengen is waar het op aan komt!
d o o r   D I R K   v a n   d e r   M E U L E N

Voor het nieuwe VAART! Politiek Café hebben we de partijprogramma's maar eens doorgelicht op heilige voornemens, met betrekking tot goederenvervoer in het algemeen en binnenvaart in het bijzonder. Op het Web is dat veel gemakkelijker dan het vier jaar geleden was.

Je hoeft die verkiezingsprogramma's niet meer op politieke markten bij elkaar te scharrelen of aan te vragen bij partijsecretariaten. Het kost je ook geen avonden lezen meer. Gewoon even naar de site Verkiezingen.Net en je weet alles.

In de tijd die je over hebt laat je je aan de hand van een reeks thema's en vragen een stemadvies voorschotelen, dat niet eens zover bezijden je eigen voorkeur uitpakt. Nog een voordeel: je leert je eigen politieke standpunt kennen in vergelijking met landgenoten van je eigen leeftijd of maatschappelijke positie.

Maar wat vertellen nu die programma's over de binnenvaart? De oogst is niet bijster verrassend, en valt ook niet tegen. Politiek telt de binnenvaart heel behoorlijk mee. In de categorie pleitbezorgers heb je uitschieters, zoals VVD, D66, Groen Links, SGP en Nederland Mobiel, die in meer dan één zin pleiten voor meer vervoer over water. En er zijn de wat zuiniger partijen, zoals de Socialistische Partij, die al genoeg hebben aan de ene zin: 'En de Betuwelijn is niet nodig als we beter gebruik maken van de Nederlandse vaarwegen.' Kort, maar krachtig!

Er zijn ook partijen die de binnenvaart doodzwijgen, of misschien wel niet eens kennen. Van een nieuwe partij als De Idealisten zou je verwachten dat ze alle STOP-schippers met een leuke leus politiek onderdak bieden, maar nee. Ook de Nederlandse Middenstands Partij ('partij voor ondernemend Nederland') en het Kiezerscollectief laten het afweten voor de binnenvaart.

Overigens kwamen we ook bij het CDA geen 'binnenvaart' in het program tegen. Niet te geloven, eigenlijk. Reden te meer om vrijdagavond in Nijmegen Gerd Leers eens flink aan de tand te voelen. Waar is de tijd gebleven dat Eversdijk en Castricum met elkaar streden om het belang van de binnenvaart? Bij de PvdA volgen ze braaf de lijn van Paars: 'In het goederenvervoer zal door een actief flankerend beleid en door financiële impulsen een verschuiving tot stand worden gebracht van transport over de weg naar milieuvriendelijker vormen. De PvdA wil naar verhouding meer vervoer per schip en trein, en minder transport per vrachtauto of vliegtuig.'

VVD en D66 wijken daar in hun formulering niet veel van af. Ze zijn wellicht nog iets directer. De VVD schrijft: 'Bijzondere aandacht verdient geleiding van de groei van Europese goederenstromen naar spoor, binnenvaart en kustvaart. Uitvoering van plannen voor Europese hoofdtransportassen voor wegvervoer, binnenvaart en spoorvervoer heeft de steun van de VVD.' En D66: 'Het goederentransport moet meer gebruik gaan maken van water, rail en buisleidingen. Dat vraagt om investeringen in de bouw van overslag- en distributiecentra met aansluiting op water en rail, in de binnenvaart en de verbetering van de Nederlandse vaarwegen.'

Wat je met zekerheid kunt vaststellen is dat er voor de binnenvaart op 6 mei genoeg te kiezen zal zijn. Laat je stem dus niet verloren gaan.


VAART! Actueel - VAART! Column