Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1998
VAART! Info

Hylke op Frankrijkvaart (6)

d o o r   F R A N K   J A N S E N
kapitein/eigenaar mslb Hylke
E-mail reisberichten uit Scheepspraet


In een apart scherm: Vaarkaart
Meer Frankrijk: VNF - Voies Navigables de France, France Océan, Mer, Maritime, Le Canal Seine Nord, Les Canaux de France.

Voorbereiding
Trossen los
Op VNF-wateren
De Franse slag
Route 69
Alles wat drijft
Kruisende vaarwegen
Van Marne
naar Saone
"C'est l'homme
du bateau"
Op 148 uren
vanaf Utrecht
Nachtmerrie
in de tunnel
Nog 43 sluizen
tot de rivier
'Bumperboats'
op de Saone
Het ene kanaal is het andere niet
Een goede fles maakt veel goed
'We praten er niet meer over'
'Schleppertreffen'
Hollandse thuiskomst

Franse watersporters
20 juni 1998

Ja, die zijn er ook tegenwoordig. Je ziet steeds meer Fransen die met varen bezig zijn. Alleen de manier waarop werkt nogal eens op de lachspieren.
Wat kan drijven wordt verbouwd tot een vakantievaartuig en hup, het kanaal op. Zonder enige kennis van water en varen zwabberen die door het kanaal en halen de gekste fratsen uit.
En een rotzooi dat ze achterlaten... Echt, ze zouden hier eens wat meer opvoedkundig bezig moeten zijn en de mensen voorlichten over het milieu.

Soms kom je nog wel eens in aanvaring, letterlijk dan, met die lui. Van de week varen wij netjes de sluis uit en zijn vanwege onze diepgang gedwongen de vaargeul te houden. Een Frans 'jacht' met een diepgang van 40 cm wil dat ook, dus toen kregen we de situatie Holland-Frankrijk en dat loopt maar op een manier af en dat is 1-0.
Als ik de tijd gehad had dan had ik nu een hele verzameling Franse scheldwoorden kunnen noteren ;-))

Met groet... Frank



Ligny
20 juni 1998

Zonder fiets is men niets. Dus vanmorgen toen het nog redelijk koel was heb ik een toer gemaakt door dit oude provincie stadje.
Vroeger was het een handelscentrum voor de streek en de verschillende marktpleintjes in hartje stad herinneren daar nog aan.

Het is de bewoners kennelijk voor de wind gegaan want aan de rand van het centrum zie je enorme kasten van huizen staan uit de 18e en 19e eeuw. Zoals in elke Franse stad zie je hier de contrasten tussen enerzijds hele mooie opgeknapte huizen en anderzijds verval en verpaupering.

Mijn vrouw merkt op dat de dorpen en steden hier allemaal vrij grijs en stoffig zijn en dat klopt ook, want wij missen het vertrouwde gezicht van baksteen. De huizen hier werden vaak van in de omgeving aanwezige grove stenen gebouwd, waarna de muren gepleisterd werden met specie. Tegenwoordig worden wel veel pastelkleuren gebruikt, waarvan je overigens wel af en toe met de ogen moet knipperen...

Maar goed, op de fiets naar de Tour de Luxembourg, de enig overgebleven toren van het imposante 12e eeuwse kasteel van het Huis van Luxemburg.
Het is echt nog een stuk van een burcht met een flinke toren en dikke muren, kantelen en een stuk binnenplaats. Het museum is natuurlijk -weer- dicht zodat ik nog niets te weten kom over de binnenkant.

In de smalle stegen naar de toren is in de tweede wereldoorlog hevig gevochten met tanks die daar echter moeilijk uit de voeten konden. Je kunt op een plaats in een bocht nog zien dat de rupsbanden zich een weg door een muur probeerden te vreten. Diepe groeven staan daar nog als een monument afgedrukt.
Resten van de oude stadmuur kun je ook terugvinden en er is nog een stadspoort bewaard gebleven.

Terug in de haven ligt er weer een Duits jacht bij. Wij vragen ons af waarom hier praktisch alleen Duitsers rondvaren, maar dat wordt snel duidelijk als ik op de kaart kijk. Zij komen de Moezel op tot Toul, nemen dan dit kanaal naar de Marne en varen zo naar Parijs. Dat is voor hen de kortse route.

Overigens is het hier niet druk. Er komen zo'n stuk of zes boten per dag langs en die vinden al snel een ligplaats in de dorpen of gewoon langs het kanaal.

Met groet... Frank



Doorvaren...
24 juni 1998

Zijn we weer. Wat een drukte hier zeg, bijna geen tijd om te mailen!
We vertrokken uit Ligny en sukkelden door een prachtig landschap naar Bar le Duc. Iedere dag worden we prima begeleid door de 'mobylettes' volgens een zeer goed systeem. Op kanaal 15 van de marifoon luisteren we mee naar het commentaar tussen de sluiswachters en de centrale post. Zo zijn we precies op de hoogte of we een tegenligger krijgen en wie er nog meer onderweg is en bij welke sluis.

Bar le Duc kun je gerust overslaan. Niks te beleven, lawaaïge ligplaats naast het spoor en niks interessants te zien. Doorvaren maar.
Dan varen we 'als op rails' door het goed onderhouden kanaal. Als je maar beheerst vaart schiet je nog aardig op. Maar o wee als je teveel toeren maakt, dan trekt de zuiging je boot dwars en stuur je je rot. Wij kunnen hier nog bijna 900 toeren maken dus ehh... niet helemaal ecologisch verantwoord voor onze GM... Zal later nog wel veel erger worden als de Marne à la Saone ingaan! Het landschap wordt steeds vlakker en we varen door eindeloze graanvelden en weilanden.

We stoppen in Revigny, een dorpje waar we eerder rond dezelfde tijd waren en het is weer 'Fête de la Musique'. Het is bloedje heet en we geven er de voorkeur aan lekker in het kanaal te ploempen. Er is hier geen kade of zo, we liggen gewoon in het talud aan een boom vast.

En dan die arme Chip. Ik maakte een boswandeling met hem en dat moet je dus nooit doen. Meer dan 50 (!!) teken hebben we van hem af moeten plukken. Een gevecht met de tijd omdat we ze uit wilden kammen voor die krengen zich gaan nestelen en bloedzuigen. Een klerebaan, dat kan ik wel vertellen. Geen boswandeling meer dus!

Eerder had ik al 5 volgezogen exemplaren van hem afgeplukt en daarvoor gebruiken ze hier een druppel slaolie en een pincet. Olie maakt de teek benauwd en met een draaiende beweging met een pincet trek je dat hele ding eruit. Beetje jodium erop en de zaak is voor de bakker. Vanwege die beruchte tekenziekte is Chip ingeënt en hij draagt een gifband...

De volgende dag weer stralende zonneschijn en hup, de zwembroek weer aan en varen maar. De sluizen staan weer klaar voor ons en we 'suizen' met de bloedstollende snelheid van 7 km/uur door het kanaal om vroeg in de middag in Pargny sur Saulx aan de mooie kade af te meren. Stroom, water etc en gratis.

Ik mopper trouwens minder op de VNF nadat ik al die mooie kades heb gezien, Point Service VNF, die voor de passanten zijn aangelegd. Keurig op diepte, schoon en met minimale voorzieningen. Gratis natuurlijk.

In Pargny komt die ouwe knar weer aangelopen die ons 5 jaar geleden in de krant heeft gezet. Hij ziet ons, rent naar huis om zijn vrouw en fototoestel te halen en dan maar weer ouwehoeren...
Ik schreef hier al eens eerder over in dat stuk over het Marne-Rijnkanaal.

Met groet... Frank



Volgende

index