Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1998
VAART! Info

Hylke op Frankrijkvaart (2)

d o o r   F R A N K   J A N S E N
kapitein/eigenaar mslb Hylke
E-mail reisberichten uit Scheepspraet


In een apart scherm: Vaarkaart
Meer Frankrijk: VNF - Voies Navigables de France, France Océan, Mer, Maritime, Le Canal Seine Nord, Les Canaux de France.

Voorbereiding
Trossen los
Op VNF-wateren
De Franse slag
Route 69
Alles wat drijft
Kruisende vaarwegen
Van Marne
naar Saone
"C'est l'homme
du bateau"
Op 148 uren
vanaf Utrecht
Nachtmerrie
in de tunnel
Nog 43 sluizen
tot de rivier
'Bumperboats'
op de Saone
Het ene kanaal is het andere niet
Een goede fles maakt veel goed
'We praten er niet meer over'
'Schleppertreffen'
Hollandse thuiskomst

Hoe het verder ging
30 mei 1998

Even een klein berichtje tussendoor.

De Hylke ligt nu afgemeerd bij de vrienden van de Maasvogels in Eijsden, op zichtafstand van de sluis van Ternaaien.
De autobanden zijn al binnenboord en vervangen door touwtrossen en stootwillen.
Morgenochtend om 9 uur draaien we het gat hier uit, kopen op de sluis ons bonnetje voor Bfr 35 en hopen dan in de middag in Huy vast te maken.

Wat betreft het aggregaat:
We zijn vrijdag na hemelvaart weggevaren na de reparatie.
Ik heb na lang zoeken uitgevogeld dat de tweede brandstofpomp een defect had en de monteur, Jan Bakker, was dus zo klaar met de reparatie. Defecte terugslagklep.

Deze Jan Bakker blijkt mij en de Hylke te kennen en om het nog even sterker te zeggen, hij is een kennis van Daan Schoonwater van de Burro uit Leiden. Om het nog sterker te zeggen, Koos ligt nu naast hem met zijn Loeki voor het laswerk aan de roef. Zo zie je maar, de wereld is klein tegenwoordig. Jan heeft een eigen bedrijfje opgestart omdat hij niet met Verschuur mee wilde verhuizen naar de nieuwe lokatie inj Nijmegen.
Hij heeft een enorme kennis van Ruggerini, Lombardini, Sabb, Renault Marine en zo voort. Ik was blij dat hij me op Hemelvaartsdag nog kwam helpen.

In ieder geval draait de zaak hier naar behoren en we verheugen ons al op de grote tocht. Inmiddels al een paar jachten ontmoet die dezelfde route gaan volgen dus we zien elkaar onderweg wel terug.
Op dit moment liggen er al een twintigtal jachten te wachten voor de stremming op het Canal de l'Est boven Charleville. Het kanaal gaat de eerste juni weer open als.... (normallement...)

Tot zover even dit korte berichtje... U hoort nog van ons...

Met groet... Frank



Huy
31 mei 1998

Nou, dat was me het dagje wel!
Vanmorgen vertrokken we vroeg uit Eijsden maar waren pas om 5 uur in Huy....

Ternaaien gaf de nodige problemen en dat eindeloze wachten... en wachten...
En de kleine sluisjes draaiden niet. Reken daarbij nog een fikse wandeling om boven in dat bureau dat verrekte briefje te halen voor 35 frankjes..
Maar goed, we zetten een flinke spurt in naar Ivoz-Ramet, de rampensluis bij uitstek en ziedaar, we vallen weer in de prijzen.

Er liggen meer dan 14 schepen en duwbakken te wachten in de opvaart. Na eindeloos wachten en rondtollen in schroefwater van duwboten kunnen we eindelijk met twee jachten achter en naast de duwboot liggen. Uren verloren hier, als gebruikelijk. Wanneer beginnen ze nou eens met de nieuwe sluis?
Maar goed, we karren met 1600 toeren omhoog, achteloos 22 liter per uur wegblazend... en ziedaar, de sluis beneden Huy staat open.
Dan is het nog maar een stukje en alvast genietend van de mooie omgeving zijn we zo in het haventje boven de stad.

Chip wil gelijk zijn poot optillen en dat mag dan ook wel na zo'n lange dag. Hij is erg braaf aan boord moet ik zeggen maar geef hem geen touw want zijn hobby is knagen. Dan blijven er alleen nog maar stukjes over ;-))

Net voor het eten lopen hier nog 3 stel Engelsen met narrowboats het haventje binnen. Prachig beschilderd met authentieke motieven. Ze komen van de Midi waar ze in februari vertrokken zijn en willen nu in ons land de zomer doorbrengen. Voor de winter willen ze weer in Zuid-Frankrijk terug zijn. In het gesprek blijkt wel dat ze ontzettend op de penning zijn dus de haventarieven in ons land zal ze dus wel een fikse schrik geven.

Met groet... Frank



Record gebroken
3 juni 1998

Dat ging als een speer gisteren! In drie dagen door België en nu zitten we in de hoosregen in Givet.

Door de feestdagen konden we goed opschieten omdat er geen beroepsvaart geschut wordt. Ik had daarmee rekening gehouden en een "plaisance" bonnetje gevraagd zodat wij gewoon konden doorkachelen.
De sluizen stonden open en we hadden geen problemen, behalve bij Hun. Daar zag een jongenman onze boot en riep zijn baas. Dat was effe lachen want die chef was precies een kloon van de Franse komiek Louis de Funès! Zelfde figuur, scherp koppie zonder haar en even druk...
'Aha... Remorquer... Aha... fermee...'
Tot ik hem mijn bonnetje liet zien waarop duidelijk stond aangegeven dat wij "plaisance" waren en dus door mochten. Dat was even vervelend want toen moest hij 'werken'...

Komen we bij de grens, is de olieboer dicht. Daar zijn we maar blijven liggen en de volgende ochtend als nummer 9 aangeschoven om 400 liter 'rood' te tanken. Kostte Bfr 10 /liter. Mooie prijs. De jachten betalen meer.

Gaan we de grens over en op de sluis staat het kantoor van de VNF waar het Vignet wordt uitgegeven.
Ik laat mijn eerder gehaalde vignet zien en die vrouw grijnst en zegt 'C'est Bon.' Waarop ik boos kijk en zeg: 'C'est pas bon!!!'
Zij weer: 'C'est bon pour moi', en ik weer: 'C'est pas bon pour moi!'
Het spel eindigt wanneer ik duidelijk maak dat het nou toch echt de laatste keer is omdat het vignet veel te duur geworden is.
Daar kan ze het mee doen en ik kan de sluis uit naar de stad.

Met groet... Frank



Volgende

index