Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1998
VAART! Info

Hylke op Frankrijkvaart (10)

d o o r   F R A N K   J A N S E N
kapitein/eigenaar mslb Hylke
E-mail reisberichten uit Scheepspraet


In een apart scherm: Vaarkaart
Meer Frankrijk: VNF - Voies Navigables de France, France Océan, Mer, Maritime, Le Canal Seine Nord, Les Canaux de France.

Voorbereiding
Trossen los
Op VNF-wateren
De Franse slag
Route 69
Alles wat drijft
Kruisende vaarwegen
Van Marne
naar Saone
"C'est l'homme
du bateau"
Op 148 uren
vanaf Utrecht
Nachtmerrie
in de tunnel
Nog 43 sluizen
tot de rivier
'Bumperboats'
op de Saone
Het ene kanaal is het andere niet
Een goede fles maakt veel goed
'We praten er niet meer over'
'Schleppertreffen'
Hollandse thuiskomst

Langres
7 juli 1998

Gistermiddag in Langres aangekomen en we liggen vorstelijk aan een mooie kade, alle voorzieningen en kost niks. Toen we de laatste twee sluizen namen zegen we in de verte al die indrukwekkende hoge berg met daarop de ommuurde stad, als een middeleeuwse vesting. Hoog, twee keer zo hoog als Chaumont, dus fietsen zal wel niks worden.

We zijn nog steeds helemaal alleen, tot er in de avond twee jachten achterop komen. Het is erg rustig hier op dit kanaal en ik denk dat er in totaal niet meer dan een stuk of tien jachten op doortocht zijn. Gelukkig nog geen huurboot gezien...

We zijn door heel mooie kanaalpanden gevaren, met prachtige oude dennen langs de oevers. In de verte zag je allemaal heuvels met dorpjes en opvallend veel vee. Dat brengt ook vliegen met zich mee, hebben we al gemerkt! De omgeving lijkt echt een beetje op Zwitserland... schitterend. Dit vinden we wel het mooiste gedeelte van het kanaal, de andere kant, richting Saone na de tunnel, schijnt nogal desolaat te zijn. Even afwachten maar.

In Rolampont hebben we een tussenstop gemaakt, want zes uur varen vinden we wel genoeg op een dag. Liever minder. Voor mij was het even flink werken want de koeling gaf problemen. Langzaam maar zeker steeg de temperatuur ten gevolge van het verminderen van de doorstroom van koelwater.
Terugspoelen hielp niet meer, dus dan maar even de hele zaak openleggen. Wat een zwijnerij! Bagger, stenen, gras en allerlei ondefinieerbare rivierbeestjes... Had nog gehoopt op enkele rivierkreeftjes want die smaken goed, maar nee, die hielden het voor gezien...

Potdicht zat dat grote filter, maar de Franse waterkraan op de wal gaf een hoge druk en toen was de zaak zo gepiept. Nu zie ik dat de motor wat aan de koude kant blijft... Ach ja..., je kan niet alles hebben ;-))

Morgen verder over het eerste bezoek aan de stad Langres, per taxi wel te verstaan...

Met groet... Frank



Statistieken
7 juli 1998

Hallo Richard,

Ben net even bezig geweest om de urenstaten bij te werken. Ik heb hier staan dat jij 48 vaaruren hebt gemaakt over dit kanaal.

Even kijken...
Ik ben nu in Langres, 150 km van de 224 afgelegd en de meeste sluizen gehad. De teller staat nu op 33 uren. De Hylke is langzamer dan de Burly dus ik zal er niet ver naast zitten als ik straks op 55 uren uitkom. Kijken of de schatting juist is.

Tot nu toe:
Vanaf Utrecht, gevaren 148 draaiuren, 920 km met 234 sluizen en twee tunnels.
Dat begint al aardig op te schieten.
Ik zie dat ik België in 18 uur 'gedaan' heb... grappig...

We blijven hier in Langres nog een dag of drie liggen om op ons gemak alles te bekijken, inkopen te doen en de machinekamer heeft aandacht nodig. De GM is toe aan een 'grote' beurt (200 uren). De afgewerkte smeerolie sla ik even op tot ik bij en 'depot de huile usee' kom waar ik ze kan afgeven. Makkelijk.

Je vertelde me ook dat aan de 'andere' kant niks te koop is wat brood en zo betreft. Behalve in dat plaatsje met die silo geloof ik, Villegusien dacht ik. Ik heb er een aantekening van staan. We zullen hier voldoende voorgebakken brood meenemen en wat extra vlees en groenten. We doen het denk ik in een dag of vier. Rustig aan, dan breekt het lijntje niet.

Wat me opviel is dat ze hier ter versteviging van de oevers grote autobanden gebruikt hebben! Niet te geloven! Die dingen liggen dakpansgewijs op elkaar en zien er uit of ze elk moment los kunnen slaan en naar de bodem kunnen zinken... En dan komt er een geladen spits over de bodem gekropen.. Lijkt me echt 'met de Franse slag' gedaan...

Er ligt hier achter ons een jacht dat letterlijk door de Vogezen (Canal de l'Est) 'gejaagd' is. Die mensen snapten niks van het systeem van begeleiding en gingen maar door, tot ze er zowat bij neervielen. Dachten dat dat 'moest'!!

Ik zei al dat ze zelf bepalen hoelang ze varen en waar ze vastmaken, als ze het maar duidelijk melden voor de begeleiding van de volgende dag. "Ze hadden geen sluiswachters", zei hij..

Nou, dan 'maken' ze die maar, want per slot heb je er dik voor betaald ;-))

Met groet... Frank



Langres-stad
8 juli 1998

Nou, daar gingen we dan met z'n drieen, want Chip moest ook mee de stad verkennen natuurlijk.
En hoog! We pakten de fiets om naar het 300 meter verderop gelegen station te gaan waar de taxi al klaar stond. Voor 33 francs bracht die ons steil naar boven naar de VVV bij één van de stadspoorten.
Wat een hoogte... en wat een fantastisch uitzicht. Eén van de grote waterreservoirs die het kanaal op peil houden kon je vlakbij zien liggen en het was er erg druk met kleine watersport. Zo zijn er in totaal vier van die kunstmatige meren gebouwd eind vorige eeuw.

Met een routekaartje van de VVV in de hand besluiten we eerst de wandelroute binnen de stadsmuren te doen en een volgende dag de rit met het toeristische treintje te maken over de stadsmuren.
De route die je volgt brengt je langs 32 plaatsen waar iets bijzonders te zien is, en dat varieert van de grote kathedraal tot het standbeeld van Diderot, de man die de eerste encyclopedie schreef. En laat ik het niet vergeten, je komt ook Jeanne d'Arc tegen met een eigen pleintje en een herberg.
Je raakt de weg niet snel kwijt want de route wordt aangegeven door middel van vierkante geglazuurde tegels die in de gevels van de huizen zijn gemetseld. Prima idee vinden wij.

We brengen de hele middag door met alles te bekijken, en moegelopen zijgen we neer op een terrasje om een frisse lunch bestaande uit een salade met stokbrood in te nemen. En geen "Hiniken" erbij, zoals ze hier zeggen. Oh nee...

Over het algemeen moet ik zeggen dat het onderhoud van de oude gevels nogal te wensen overlaat. Je ziet op veel plaatsen stukken uit de gevel, verroest hang- en sluitwerk en verzakkende luiken. Beetje zonde eigenlijk maar dat is nou eenmaal de Franse manier... Zal wel geen geld voor zijn, denk ik. Misschien zou iemand hier eens een "Monumentenwacht" moeten opstarten zoals bij ons??

Met groet... Frank



Volgende

index