Jean-Claude
24 augustus 1998
Mooie Franse naam, he! Jean-Claude... de eclusier, oftewel de
sluiswachter. We kennen hem al een paar jaar en nadat we 's middags bij
zijn sluis zijn afgemeerd komt hij even langs om bij te praten.
Hoe zit het nou met..., en hij geeft mij weer een stuk informatie.
Het Canal de l'Est, de belangrijkste Noord-Zuidverbinding doet het niet
goed. De VNF heeft na het privatiseren overal geld vandaan geschraapt,
(zeg maar rustig mensen afgeperst) en volgens Jean-Claude is daar een
mooi duur kantoor van gebouwd in Béthune.
Vervolgens is men begonnen met een onderzoek naar de 'rentabiliteit' van
de waterwegen en er zijn 4 klassen gemaakt. Bij iedere klasse hoort een
getal aan vervoerd tonnage of een aantal jachten. De Seine bijvoorbeeld
valt onder klasse 1.
Jean-Claude zegt dat dit kanaal niet eens de laagste (4e) klasse haalt,
omdat er net niet het vereiste aantal van 2000 jachten -of- 50.000 ton
lading doorkomt. Kun je nagaan! Dit jaar verwacht men overigens 1500
jachten te tellen.
Nu wordt er alleen in hoogstnoodzakelijke gevallen geld vrijgemaakt voor
bepaalde werkzaamheden. Het departement wil ook zijn vingers niet aan
het kanaal branden en steekt er geen cent in. Baggeren is erg duur en
wat te denken van beschoeingswerken...
Dus, zegt Jean-Claude, in het ergste geval gaat de zaak gewoon 's
winters dicht (1 nov-1 mrt), net zoals andere kanalen die ook niet
rendabel zijn. In de praktijk is het kanaal sowieso twee maanden per jaar
dicht wegens hoogwater en werkzaamheden, zo meldt de schipper van de
spits Picaro...
En dan zegt Jean-Claude dat ze vanwege de waterschaarste jachten moeten
groeperen. Er gaan er meestal drie in een schutting.
Maar het vervelende is dat ze niet willen. Ze halen allerlei truuks uit
om maar alleen in de sluis te kunnen. Vooral de Duitsers en de
Hollanders zijn daar goed in. En dan die 'voiliers' (zeilboten) met die
lange masten...
Rampen zijn dat in de sluis.
Ik had hem eigenlijk moeten vragen of er iets in de reglementen staat
over 'uitstekende' delen van een vaartuig. Daar kunnen behoorlijke
ongelukken mee gebeuren. Het lijkt me ook een heel gehannes om altijd
die liggende mast aan dek te hebben. Het is toch veel gemakkelijker om
dat kreng goed te verpakken en per bode naar Port St Louis te verzenden?
Onlangs is er nogal wat opschudding geweest hier, vervolgt hij zijn
verhaal. Een geladen spits kwam de sluis uit en een grote zeilboot
draaide een hele slag in de rondte waarbij de mast dwars door de
zonnetent van de spits ging. De schipper hing gelijk in de telefoon, de
gendarmes kwamen kijken... Hoop gesodemieter en de sluis twee uren
gestremd.
Hoop drukte om niks...
Tja... die Jean-Claude heeft het er maar druk mee...
Met groet... Frank