Consenvoye
11 juni 1998
We zijn net weer met enige moeite achteruit het haventje van Consenvoye
binnengemodderd, want varen kun je dat niet meer noemen.
Voor de invaart ligt een berg slib die elk jaar groter wordt, dus ik verwacht
er over een paar jaar niet meer doorheen te komen.
br>Neem daarbij de fijngemalen waterplanten en je hebt een lekker 'soepje'. In
ieder geval kunnen de jachten dit seizoen weer door ons geultje het haventje
in!
Wat is hier beroemd in dit gat?
Twee dingen. De beruchte schuine sluis waar iedere 'plaisancier' voor huivert
en verder het grote Duitse soldatenkerkhof uit '14-'18.
Bondskanselier Kohl is hier in '84 geweest voor de grote verzoening en zo.
De sluis 'nemen' we op de bekende wijze met twee draden achterop en de
schroef in zijn werk. Dan blijf je mooi achter tussen het sluishoofd liggen
en raak je de schuine wanden niet.
Jachten zie je hier de gekste capriolen uithalen en de paniek is altijd
groot.
De sluiswachter kent ons en ik help wel eens een uurtje draaien en touwtjes
aanpakken.
Wat de 'Grande Guerre' '14-'18 betreft kun je hier je hart ophalen. De hele
streek is vergeven van de forten, bunkers en kerkhoven met tienduizenden
gesneuvelden. Morgen zijn we in Verdun en van daar uit kun je met een
touringcar een toeristische toer maken langs al die oorlogsellende.
Je moet er maar zin in hebben...
Wel heb ik eerder het grote fort bezocht en dat geeft je al genoeg idee van
de ellendige omstandigheden in die periode.
We varen betreft zitten trouwens lekker op schema en over een dag of 5 gaan
we het Marne-Rijnkanaal op in de richting van Vitry le François.
Met groet..... Frank
Spitsen
13 juni 1998
En dan liggen we rustig aan de schuine wal in Dieu waar we gratis stroom en
water hebben. De mensen zijn blij dat je hier komt en ze onderhouden het
plantsoentje perfect. Er is nu ook een basketbal terrein voor de jeugd.
Wij verbazen ons over een Nederlands zeiljacht dat hier ligt te verkommeren.
Doodzonde, en ik vraag de sluiswachter wat er aan de hand is want ik meen de
figuur eerder gezien te hebben. Een paar jaar geleden heb ik dat jacht op
sleep gehad meen ik me te herinneren. Naam Vela Venti, thuishaven Hoorn.
Rare kerel was dat.
De sluiswachter zegt dat de boot vorig jaar hier is neergelegd en dat er
laatstelijk in maart nog even iemand is wezen kijken. Nu duurt het niet lang
meer of de jeugd sloopt de zaak. Dom, dom...
In de middag komen er plots drie(!) Nederlandse spitsen opvaren. Bestemming Lyon
wat ze in 16 dagen willen halen, af Amsterdam. Nou, van mij mogen ze.
Als je ziet hoe langzaam die bakken met hun dikke buiken door het kanaal
schuiven dan vraag je je niet meer af waarom steeds meer vervoer over de weg
en rails gaat. Ik schat de snelheid op 2 km per uur. Als je achter zo'n dikzak
zit dan je je dag wel vergeten en moet je gewoon in het eerste dorp vastmaken.
Anders erger je je een hartstilstand aan dat gehang in dat kanaal.
Verder is het eigenlijk uitzonderlijk rustig. In totaal nu een 10 tal op- en
afvarende spitsen gezien in al die tijd. Uitstervende zaak dus.
Het vreemde is dat ik in een gesprek te weten kom dat de heren schippers heel
tevreden zijn. Geen schulden, rustige vaart en liggen ze een paar weken stil..
so what? De bank staat niet in hun nek te hijgen...
Wat de jachten betreft: iedere dag komen er pakweg 8 opvaren. Afvaart is er
nog bijna niet. Erg rustig dus hier.
Wij gaan morgen naar St Mihiel, dan door naar Euville en de derde dag, vlak
boven Toul buigen we af en zitten we al voor de -grote- tunnel (5 km) van
Mauvages op het Marne-Rijnkanaal. Dan zijn we de hele Hollandse kliek kwijt en
dat is best prettig eigenlijk ;-))
Met groet... Frank
Beestenweer
13 juni 1998
Inmiddels zin we alweer een paar dagen verder en zijn in beestenweer met de
kachel aan uit Verdun weggevaren. Echt een Hollandse kolonie, net als
Charleville. Alles is hier gratis, water, stroom en mooie steiger midden in
hartje stad. Helaas zijn er meer bars en disco's dan boten en vooral 's zomers
is het een gekkenhuis.
Mooi is dat, de sluis in de muur van de oude vestingwal. Net zoiets als in
Toul. Menige stad is indertijd door Vauban als vesting omgebouwd.
En dat is even vreemd! De sluis is een stuk korter dan we gewend zijn. Dat
komt omdat tot Verdun spitsen van 47 meter kunnen komen, daarna passen alleen
38 meters in de sluisjes. Het verval is nooit meer dan 2.5 tot 3.2 meter.
Een afwijkend type hadden we even terug, de beruchte schuine sluis van
Consenvoye. Die moet je nemen met twee draden op de achterbolders en dan de
schroef in zijn werk. Blijf je mooi in het midden drijven en zit je niet op
die schuine wanden te bonken.
Na Verdun wijkt het heuvellandschap wat verder weg van het kanaal en sukkelen
in de regen nog een paar uren door naar Dieue. Daar gaan we onze vrije dag
houden want de boot heeft aandacht nodig. Onderhoud plegen, was draaien en
naar de nieuwe Ecomarche om grote inkopen te doen.
Langs het kanaal zie ik ineens een wit kruis staan met veel bloemen er omheen.
Ik stop en neem een kijkje en dan blijkt dat het om een zekere James Church
gaat die hier in de oorlog met zijn vliegtuig is neergestort. Tijdens
werkzaamheden in het kanaal is het wrak gevonden en de familie is vorige week
uit Amerika overgekomen voor een kleine ceremonie. Weer een vermiste vlieger
uit de oorlog teruggevonden na zovele jaren.
Dan passeren we de sluis Dieu Aval waar de sluiswachter honderden vlaggen aan
lange lijnen over de sluis heeft gespannen. Hij krijgt van passanten vlaggen
en van mij hangen er ook al een paar. deze keer geef ik hem een enorme vlag
van Detroit Diesel, eerder gekregen van de Pesante. Die enorme vlag wappert nu
midden boven de sluis!
Op de wal heeft hij een dorp gemaakt van steen, heel kunstig aangelegd met
kerk en molen etc. Je moet de tijd zien te doden als sluiswachter...
Met groet... Frank