Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op dvdm@compuserve.com

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1998
VAART! Info

Hylke op Frankrijkvaart (4)

d o o r   F R A N K   J A N S E N
kapitein/eigenaar mslb Hylke
E-mail reisberichten uit Scheepspraet


In een apart scherm: Vaarkaart
Meer Frankrijk: VNF - Voies Navigables de France, France Océan, Mer, Maritime, Le Canal Seine Nord, Les Canaux de France.

Voorbereiding
Trossen los
Op VNF-wateren
De Franse slag
Route 69
Alles wat drijft
Kruisende vaarwegen
Van Marne
naar Saone
"C'est l'homme
du bateau"
Op 148 uren
vanaf Utrecht
Nachtmerrie
in de tunnel
Nog 43 sluizen
tot de rivier
'Bumperboats'
op de Saone
Het ene kanaal is het andere niet
Een goede fles maakt veel goed
'We praten er niet meer over'
'Schleppertreffen'
Hollandse thuiskomst

Zeven Fransen
11 juni 1998

Weer op weg en nu bijna in Verdun zien we op een sluis allemaal werkvolk staan, druk bezig met iets ondefinieerbaars.
Een stuk of zeven man, sluiswachters, sous-chefs, chefs en bovenbazen staan druk te redeneren en ik verwacht dat er een fikse renovatie plaats vindt.

Maar later blijkt dat ze met z'n allen om een bloemperk in aanleg staan!! Kun je voorstellen wat dat kost... Al dat gedoe om één simpel bloemperkje..
Hoe was dat ook alweer met die Belgen die een lamp gingen indraaien... ;-))

Met groet... Frank



Consenvoye
11 juni 1998

We zijn net weer met enige moeite achteruit het haventje van Consenvoye binnengemodderd, want varen kun je dat niet meer noemen.
Voor de invaart ligt een berg slib die elk jaar groter wordt, dus ik verwacht er over een paar jaar niet meer doorheen te komen. br>Neem daarbij de fijngemalen waterplanten en je hebt een lekker 'soepje'. In ieder geval kunnen de jachten dit seizoen weer door ons geultje het haventje in!

Wat is hier beroemd in dit gat?
Twee dingen. De beruchte schuine sluis waar iedere 'plaisancier' voor huivert en verder het grote Duitse soldatenkerkhof uit '14-'18.
Bondskanselier Kohl is hier in '84 geweest voor de grote verzoening en zo.

De sluis 'nemen' we op de bekende wijze met twee draden achterop en de schroef in zijn werk. Dan blijf je mooi achter tussen het sluishoofd liggen en raak je de schuine wanden niet.
Jachten zie je hier de gekste capriolen uithalen en de paniek is altijd groot.
De sluiswachter kent ons en ik help wel eens een uurtje draaien en touwtjes aanpakken.

Wat de 'Grande Guerre' '14-'18 betreft kun je hier je hart ophalen. De hele streek is vergeven van de forten, bunkers en kerkhoven met tienduizenden gesneuvelden. Morgen zijn we in Verdun en van daar uit kun je met een touringcar een toeristische toer maken langs al die oorlogsellende. Je moet er maar zin in hebben...
Wel heb ik eerder het grote fort bezocht en dat geeft je al genoeg idee van de ellendige omstandigheden in die periode.

We varen betreft zitten trouwens lekker op schema en over een dag of 5 gaan we het Marne-Rijnkanaal op in de richting van Vitry le François.

Met groet..... Frank



Spitsen
13 juni 1998

En dan liggen we rustig aan de schuine wal in Dieu waar we gratis stroom en water hebben. De mensen zijn blij dat je hier komt en ze onderhouden het plantsoentje perfect. Er is nu ook een basketbal terrein voor de jeugd.

Wij verbazen ons over een Nederlands zeiljacht dat hier ligt te verkommeren. Doodzonde, en ik vraag de sluiswachter wat er aan de hand is want ik meen de figuur eerder gezien te hebben. Een paar jaar geleden heb ik dat jacht op sleep gehad meen ik me te herinneren. Naam Vela Venti, thuishaven Hoorn.
Rare kerel was dat.
De sluiswachter zegt dat de boot vorig jaar hier is neergelegd en dat er laatstelijk in maart nog even iemand is wezen kijken. Nu duurt het niet lang meer of de jeugd sloopt de zaak. Dom, dom...

In de middag komen er plots drie(!) Nederlandse spitsen opvaren. Bestemming Lyon wat ze in 16 dagen willen halen, af Amsterdam. Nou, van mij mogen ze.
Als je ziet hoe langzaam die bakken met hun dikke buiken door het kanaal schuiven dan vraag je je niet meer af waarom steeds meer vervoer over de weg en rails gaat. Ik schat de snelheid op 2 km per uur. Als je achter zo'n dikzak zit dan je je dag wel vergeten en moet je gewoon in het eerste dorp vastmaken. Anders erger je je een hartstilstand aan dat gehang in dat kanaal.

Verder is het eigenlijk uitzonderlijk rustig. In totaal nu een 10 tal op- en afvarende spitsen gezien in al die tijd. Uitstervende zaak dus.
Het vreemde is dat ik in een gesprek te weten kom dat de heren schippers heel tevreden zijn. Geen schulden, rustige vaart en liggen ze een paar weken stil.. so what? De bank staat niet in hun nek te hijgen...

Wat de jachten betreft: iedere dag komen er pakweg 8 opvaren. Afvaart is er nog bijna niet. Erg rustig dus hier.

Wij gaan morgen naar St Mihiel, dan door naar Euville en de derde dag, vlak boven Toul buigen we af en zitten we al voor de -grote- tunnel (5 km) van Mauvages op het Marne-Rijnkanaal. Dan zijn we de hele Hollandse kliek kwijt en dat is best prettig eigenlijk ;-))

Met groet... Frank



Beestenweer
13 juni 1998

Inmiddels zin we alweer een paar dagen verder en zijn in beestenweer met de kachel aan uit Verdun weggevaren. Echt een Hollandse kolonie, net als Charleville. Alles is hier gratis, water, stroom en mooie steiger midden in hartje stad. Helaas zijn er meer bars en disco's dan boten en vooral 's zomers is het een gekkenhuis.

Mooi is dat, de sluis in de muur van de oude vestingwal. Net zoiets als in Toul. Menige stad is indertijd door Vauban als vesting omgebouwd.
En dat is even vreemd! De sluis is een stuk korter dan we gewend zijn. Dat komt omdat tot Verdun spitsen van 47 meter kunnen komen, daarna passen alleen 38 meters in de sluisjes. Het verval is nooit meer dan 2.5 tot 3.2 meter.

Een afwijkend type hadden we even terug, de beruchte schuine sluis van Consenvoye. Die moet je nemen met twee draden op de achterbolders en dan de schroef in zijn werk. Blijf je mooi in het midden drijven en zit je niet op die schuine wanden te bonken.

Na Verdun wijkt het heuvellandschap wat verder weg van het kanaal en sukkelen in de regen nog een paar uren door naar Dieue. Daar gaan we onze vrije dag houden want de boot heeft aandacht nodig. Onderhoud plegen, was draaien en naar de nieuwe Ecomarche om grote inkopen te doen.

Langs het kanaal zie ik ineens een wit kruis staan met veel bloemen er omheen. Ik stop en neem een kijkje en dan blijkt dat het om een zekere James Church gaat die hier in de oorlog met zijn vliegtuig is neergestort. Tijdens werkzaamheden in het kanaal is het wrak gevonden en de familie is vorige week uit Amerika overgekomen voor een kleine ceremonie. Weer een vermiste vlieger uit de oorlog teruggevonden na zovele jaren.

Dan passeren we de sluis Dieu Aval waar de sluiswachter honderden vlaggen aan lange lijnen over de sluis heeft gespannen. Hij krijgt van passanten vlaggen en van mij hangen er ook al een paar. deze keer geef ik hem een enorme vlag van Detroit Diesel, eerder gekregen van de Pesante. Die enorme vlag wappert nu midden boven de sluis!
Op de wal heeft hij een dorp gemaakt van steen, heel kunstig aangelegd met kerk en molen etc. Je moet de tijd zien te doden als sluiswachter...

Met groet... Frank



Volgende

index