De informatie op deze pagina wordt u aangeboden
door de Raad voor de Transportveiligheid

De Raad voor de Transportveiligheid

De Raad voor de Transportveiligheid is een zelfstandig bestuursorgaan met een eigen rechtspersoonlijkheid. De Raad heeft de taak onafhankelijk te onderzoeken en vast te stellen wat de oorzaken en achtergronden zijn van incidenten en ongevallen of categorieën van ongevallen in alle transportsectoren: scheepvaart, luchtvaart, railverkeer en wegvervoer, alsmede transport per buisleiding. Bij deze onderzoeken gaat het niet om vragen van schuld of aansprakelijkheid. Doel van het werk van de Raad is alleen het voorkomen van (soortgelijke) ongevallen in de toekomst.
Daartoe richt de Raad, in het kader van de onderzoeksrapporten, aanbevelingen aan diegenen die een bijdrage zouden kunnen en moeten leveren aan het voorkomen van ongevallen.

De Raad is per 1 juli 1999 bij wet ingesteld. Onder de overkoepelende Raad voor de Transportveiligheid zijn per sector Kamers ingericht, waarvan de leden zijn aangewezen op basis van deskundigheid op het gebied van de transportsectoren. De Kamers worden ondersteund door een secretaris en een staf van onderzoekers.
Nadere informatie, zoals de uitgebrachte rapporten en een mogelijkheid tot e-mail communicatie zijn te vinden op de website:

WWW.RVTV.NL

Melden
De Kamer Scheepvaart van de RvTV verricht onafhankelijk onderzoek naar de oorzaken en achtergronden van ongevallen in de binnenvaart en recreatievaart - zeescheepvaart zal in een later stadium worden toegevoegd. Voor ernstige en zeer ernstige ongevallen, gedefinieerd in de Wet Raad voor de Transportveiligheid, geldt zelfs een onderzoeksverplichting.

Betrokkenen zoals schippers, eigenaren, exploitanten en waterbeheerders hebben de wettelijke verplichting ongevallen te melden bij de Raad. Daartoe heeft de Raad een GRATIS telefoonnummer beschikbaar gesteld dat 24 uur per dag 7 dagen per week bereikbaar is. Dit nummer is:

0800 - MELDRVTV ofwel 0800 - 63537888

Deze meldplicht geldt voor zowel de beroepsvaart als de recreatievaart. Op basis van deze meldingen kunnen vervolgens onderzoeken gestart worden. Bij een melding zal een beperkt aantal vragen worden gesteld. Op basis daarvan besluit de Raad al dan niet een onderzoek in te stellen door de Kamer Scheepvaart.

Welke ongevallen moeten er gemeld worden?
De Wet Raad voor de Transportveiligheid geeft op die vraag een antwoord:
"Elk voorval aan een schip overkomen, waarbij dodelijk of ernstig letsel of schade van betekenis aan een schip of aan het mariene milieu is veroorzaakt".

Dit betekent, dat nagenoeg alle scheepvaartongevallen ingevolge wettelijke verplichting moeten worden gemeld en onderzocht. Meer gespecificeerd levert dat de volgende lijst op:

  • ernstige verstoring van de algemene veiligheid (groot ongeval);
  • dodelijk letsel;
  • ernstig letsel, dat opneming in een ziekenhuis gedurende meer dan 48 uur vereist, de breuk van een bot tot gevolg heeft, uitgezonderd enkelvoudige breuken van vingers, tenen of de neus, scheurwonden die ernstige bloedingen of beschadigingen van zenuwen, spieren of pezen veroorzaken;
  • letsel aan een inwendig orgaan;
  • tweedegraads of derdegraads brandwonden of brandwonden over meer dan 5% van het lichaamsoppervlak;
  • blootstelling aan besmettelijke stoffen of schadelijke straling;
  • verlies van een persoon (vermissing);
  • verloren gaan of verlaten van het schip;
  • schade aan het schip door contact of gebruik of anderszins ontstaan;
  • gronding;
  • aanvaring;
  • milieuverontreiniging;
  • brand en/of explosie;
  • zwaarweer schade;
  • ijsschade;
  • scheefvallen c.q. kapseizen;
  • scheurvorming in de romp (ook vermoeden) en gaten in de romp onder de waterlijn;
  • schade die de zeewaardigheid in gevaar brengt;
  • machinestoringen in combinatie met de noodzaak tot slepen naar een noodhaven, waarbij gevaarsaspecten een rol spelen.
De eerste 18 maanden
Tijdens de eerste 18 maanden van het bestaan van de Raad werden 280 (zeer) ernstige scheepvaartongevallen op de binnenwateren geregistreerd.
In het jaar 2000 waren er:
  • 106 ongevallen, waarbij beroepsvaart was betrokken; en
  • 34 ongevallen, waarbij recreatievaart was betrokken; en
  • 6 ongevallen tussen beroepsvaart en recreatievaart; en
  • 8 ongevallen overig.
Er kwamen daarbij 14 personen om het leven bij de recreatievaart; het aantal personen met ernstig letsel bedroeg 24. Het aantal ongevallen, dat werkelijk heeft plaatsgevonden, ligt veel hoger dan het aantal geregistreerde ongevallen omdat niet iedereen zich houdt aan de wettelijke verplichting van het melden van een ongeval.

Menselijke factor is belangrijk
Algemene oorzaken voor ongevallen in de scheepvaart zijn moeilijk te onderscheiden. Geconstateerd kan worden, dat oorzaken liggen in:

  • onvoldoende toezicht,
  • onvoldoende zeewaardigheid,
  • gebreken in uitrusting,
  • technische mankementen,
  • gebrekkig onderhoud,
  • niet tijdig ontdekte defecten,
  • geen goede zeemanschap, enz..
Duidelijk is, dat in een groot aantal gevallen de menselijke factor direct dan wel indirect een rol speelt.

Aandachtspunten
Waar mogelijk op basis van beschikbare en betrouwbare ongevalstatistieken over voorafgaande jaren en op basis van de resultaten van ongevalonderzoeken wordt een aantal aandachtspunten geformuleerd, onderwerpen op de terreinen van binnenvaart en recreatievaart, waarover een veiligheidsstudie wordt uitgevoerd. Deze thema's worden vooral geselecteerd op statistische gronden. Daarbij speelt naast het aantal malen dat een type ongeval voorkomt ook de ernst of omvang van de gevolgen een rol. Het kan gaan om maatschappelijke gevolgen, letsel of materiële schade, maar ook om schade aan het milieu.

Elk diepgaand onderzoek en elke veiligheidsstudie resulteert in een rapport van de Raad, met aanbevelingen aan de betrokkenen. Deze eindrapporten zijn openbaar; een gratis exemplaar is verkrijgbaar bij SDU Grafisch Bedrijf BV in Den Haag. De rapporten zijn tevens beschikbaar op de website van de Raad: www.rvtv.nl


Melden is verplicht
De veiligheid op de Nederlandse wateren kan verbeterd worden door het melden van alle ongevallen en incidenten bij de Raad voor de Transportveiligheid:

0800-MELDRVTV

Melding is niet alleen in het belang van een veilige scheepvaart,
het is ook een wettelijke plicht.



Rapporten & Aanbevelingen

De stabiliteitsrisico's van binnenschepen en drijvende werktuigen, uitgebracht op 3 september 2004

Onderzoek naar de oorzaak van 17 grondingen in de havenmond van de overnachtings-haven Haaften, uitgebracht op 27 oktober 2003

Onderzoek naar de dode hoek op binnenschepen, uitgebracht op 9 september 2003

Fataal ongeval in de ladingtank van een chemicaliëntanker op 30 november 2000, uitgebracht op 13 maart 2003

Lekstabiliteit van beunschepen, uitgebracht op 6 maart 2003.

Aanvaring op het Amsterdam-Rijn-kanaal tussen 3 motorschepen op 23 maart 2001, uitgebracht op 5 december 2002.

Explosie aan boord van de duw-/sleepboot Jannie-B op 9 augustus 2000, uitgebracht op 5 december 2002

Scheepvaart-ongeval met dodelijke afloop op het Keeten op 10 december 1999, uitgebracht op 25 juli 2002

Onderzoek naar veiligheidsaspecten van hefbare stuurhuizen in de binnenvaart, uitgebracht op 22 november 2001

Onderzoek naar een tiental scheepvaart-ongevallen op het Marker- en IJsselmeer, uitgebracht op 13 november 2001

Gronding mps Prins Johan Friso op 13 november 1999, uitgebracht 19 juni 2001

Aanvaring tussen een snelle motorboot met waterskiër en een zeilplank met dodelijke afloop op het Veerse Meer op 3 juli 1999, uitgebracht 12 juni 2001

Dodelijk ongeval met een sportboot op de Waddenzee en de daarop volgende Search and Rescue operatie op 27 juli 1999

 

Terug naar de openingspagina van VAART!