|
De informatie op deze pagina wordt u aangeboden door de Raad voor de Transportveiligheid
De Raad voor de Transportveiligheid
De Raad voor de Transportveiligheid is een zelfstandig bestuursorgaan
met een eigen rechtspersoonlijkheid. De Raad heeft de taak onafhankelijk
te onderzoeken en vast te stellen wat de oorzaken en achtergronden zijn
van incidenten en ongevallen of categorieën van ongevallen in alle
transportsectoren: scheepvaart, luchtvaart, railverkeer en wegvervoer,
alsmede transport per buisleiding. Bij deze onderzoeken gaat het niet
om vragen van schuld of aansprakelijkheid. Doel van het werk van de Raad
is alleen het voorkomen van (soortgelijke) ongevallen in de toekomst.
Daartoe richt de Raad, in het kader van de onderzoeksrapporten, aanbevelingen
aan diegenen die een bijdrage zouden kunnen en moeten leveren aan het voorkomen
van ongevallen.
De Raad is per 1 juli 1999 bij wet ingesteld. Onder de overkoepelende Raad voor de
Transportveiligheid zijn per sector Kamers ingericht, waarvan de leden zijn
aangewezen op basis van deskundigheid op het gebied van de transportsectoren.
De Kamers worden ondersteund door een secretaris en een staf van onderzoekers.
Nadere informatie, zoals de uitgebrachte rapporten en een mogelijkheid tot
e-mail communicatie zijn te vinden op de website:
WWW.RVTV.NL
Melden
De Kamer Scheepvaart van de RvTV verricht onafhankelijk onderzoek naar de oorzaken en
achtergronden van ongevallen in de binnenvaart en recreatievaart - zeescheepvaart zal
in een later stadium worden toegevoegd. Voor ernstige en zeer ernstige ongevallen,
gedefinieerd in de Wet Raad voor de Transportveiligheid, geldt zelfs een
onderzoeksverplichting.
Betrokkenen zoals schippers, eigenaren, exploitanten en waterbeheerders hebben de
wettelijke verplichting ongevallen te melden bij de Raad. Daartoe heeft de Raad een
GRATIS telefoonnummer beschikbaar gesteld dat 24 uur per dag 7 dagen per week bereikbaar
is. Dit nummer is:
0800 - MELDRVTV ofwel 0800 - 63537888
Deze meldplicht geldt voor zowel de beroepsvaart als de recreatievaart. Op basis van
deze meldingen kunnen vervolgens onderzoeken gestart worden. Bij een melding zal een
beperkt aantal vragen worden gesteld. Op basis daarvan besluit de Raad al dan niet
een onderzoek in te stellen door de Kamer Scheepvaart.
Welke ongevallen moeten er gemeld worden?
De Wet Raad voor de Transportveiligheid geeft op die vraag een antwoord:
"Elk voorval aan een schip overkomen, waarbij dodelijk of ernstig letsel of
schade van betekenis aan een schip of aan het mariene
milieu is veroorzaakt".
Dit betekent, dat nagenoeg alle scheepvaartongevallen ingevolge wettelijke
verplichting moeten worden gemeld en onderzocht. Meer gespecificeerd levert dat
de volgende lijst op:
- ernstige verstoring van de algemene veiligheid (groot ongeval);
- dodelijk letsel;
- ernstig letsel, dat opneming in een ziekenhuis gedurende meer dan 48 uur vereist, de breuk van een bot tot gevolg heeft, uitgezonderd enkelvoudige breuken van vingers, tenen of de neus, scheurwonden die ernstige bloedingen of beschadigingen van zenuwen, spieren of pezen veroorzaken;
- letsel aan een inwendig orgaan;
- tweedegraads of derdegraads brandwonden of brandwonden over meer dan 5% van het lichaamsoppervlak;
- blootstelling aan besmettelijke stoffen of schadelijke straling;
- verlies van een persoon (vermissing);
- verloren gaan of verlaten van het schip;
- schade aan het schip door contact of gebruik of anderszins ontstaan;
- gronding;
- aanvaring;
- milieuverontreiniging;
- brand en/of explosie;
- zwaarweer schade;
- ijsschade;
- scheefvallen c.q. kapseizen;
- scheurvorming in de romp (ook vermoeden) en gaten in de romp onder de waterlijn;
- schade die de zeewaardigheid in gevaar brengt;
- machinestoringen in combinatie met de noodzaak tot slepen naar een noodhaven, waarbij gevaarsaspecten een rol spelen.
De eerste 18 maanden
Tijdens de eerste 18 maanden van het bestaan van de Raad werden 280 (zeer) ernstige
scheepvaartongevallen op de binnenwateren geregistreerd.
In het jaar 2000 waren er:
- 106 ongevallen, waarbij beroepsvaart was betrokken; en
- 34 ongevallen, waarbij recreatievaart was betrokken; en
- 6 ongevallen tussen beroepsvaart en recreatievaart; en
- 8 ongevallen overig.
Er kwamen daarbij 14 personen om het leven bij de recreatievaart; het aantal personen
met ernstig letsel bedroeg 24. Het aantal ongevallen, dat werkelijk heeft plaatsgevonden,
ligt veel hoger dan het aantal geregistreerde ongevallen omdat niet iedereen zich houdt
aan de wettelijke verplichting van het melden van een ongeval.
Menselijke factor is belangrijk
Algemene oorzaken voor ongevallen in de scheepvaart zijn moeilijk te onderscheiden.
Geconstateerd kan worden, dat oorzaken liggen in:
- onvoldoende toezicht,
- onvoldoende zeewaardigheid,
- gebreken in uitrusting,
- technische mankementen,
- gebrekkig onderhoud,
- niet tijdig ontdekte defecten,
- geen goede zeemanschap, enz..
Duidelijk is, dat in een groot aantal gevallen de menselijke factor direct dan
wel indirect een rol speelt.
Aandachtspunten
Waar mogelijk op basis van beschikbare en betrouwbare ongevalstatistieken over
voorafgaande jaren en op basis van de resultaten van ongevalonderzoeken wordt een
aantal aandachtspunten geformuleerd, onderwerpen op de terreinen van binnenvaart
en recreatievaart, waarover een veiligheidsstudie wordt uitgevoerd. Deze thema's
worden vooral geselecteerd op statistische gronden. Daarbij speelt naast het aantal
malen dat een type ongeval voorkomt ook de ernst of omvang van de gevolgen een rol.
Het kan gaan om maatschappelijke gevolgen, letsel of materiële schade, maar ook om
schade aan het milieu.
Elk diepgaand onderzoek en elke veiligheidsstudie resulteert in een rapport van de
Raad, met aanbevelingen aan de betrokkenen. Deze eindrapporten zijn openbaar; een
gratis exemplaar is verkrijgbaar bij SDU Grafisch Bedrijf BV in Den Haag. De rapporten
zijn tevens beschikbaar op de website van de Raad: www.rvtv.nl
Melden is verplicht
De veiligheid op de Nederlandse wateren kan verbeterd worden door het melden van
alle ongevallen en incidenten bij de Raad voor de Transportveiligheid:
0800-MELDRVTV
Melding is niet alleen in het belang van een veilige scheepvaart,
het is ook een wettelijke plicht.
|
Rapporten & Aanbevelingen
De stabiliteitsrisico's van binnenschepen en drijvende werktuigen,
uitgebracht op 3 september 2004
Onderzoek naar de oorzaak van 17 grondingen
in de havenmond van de overnachtings-haven Haaften,
uitgebracht op 27 oktober 2003
Onderzoek naar de dode hoek op binnenschepen,
uitgebracht op 9 september 2003
Fataal ongeval in de ladingtank van een chemicaliëntanker op 30 november 2000,
uitgebracht op 13 maart 2003
Lekstabiliteit van beunschepen,
uitgebracht op 6
maart 2003.
Aanvaring op het Amsterdam-Rijn-kanaal
tussen 3
motorschepen op 23 maart 2001, uitgebracht op 5
december 2002.
Explosie aan boord van de duw-/sleepboot Jannie-B op 9 augustus 2000, uitgebracht op 5 december 2002
Scheepvaart-ongeval met dodelijke afloop op het Keeten op 10 december 1999, uitgebracht op 25 juli 2002
Onderzoek naar veiligheidsaspecten
van hefbare stuurhuizen in de binnenvaart, uitgebracht
op 22 november 2001
Onderzoek naar een tiental scheepvaart-ongevallen op
het Marker- en IJsselmeer, uitgebracht op 13 november 2001
Gronding mps Prins Johan
Friso op 13 november 1999, uitgebracht 19 juni 2001
Aanvaring tussen een snelle motorboot met
waterskiër en een zeilplank met dodelijke afloop op het
Veerse Meer op 3 juli 1999, uitgebracht 12 juni
2001
Dodelijk ongeval met een sportboot op de
Waddenzee en de daarop volgende Search and Rescue
operatie op 27 juli 1999
|