De informatie op deze pagina wordt u aangeboden
door de Raad voor de Transportveiligheid

Aanvaring motorboot met zeilplank op het Veerse Meer

Aanvaring tussen een snelle motorboot met waterskiër en een zeilplank met dodelijke afloop op het Veerse Meer op 3 juli 1999, uitgebracht 12 juni 2001
    Op zaterdagmiddag 3 juli 1999 rond 14.25 uur heeft op het Veerse Meer nabij het snelvaargebied bij Wolphaartsdijk, Gemeente Goes, een aanvaring plaatsgevonden tussen een snelle motorboot met een waterskiër, verder genoemd waterskiboot en een klein zeilschip, verder genoemd zeilplank. De windsurfer raakte zeer ernstig gewond. Het slachtoffer werd per traumahelikopter naar het Universitair Ziekenhuis te Gent, België vervoerd. Hij is aldaar aan zijn verwondingen overleden.

    De windsurfer voer van de noordelijke oever naar de zuidelijke oever van het Veerse Meer. De waterskiboot voer in oostelijke richting. De beide schepen naderden elkaar met kruisende koersen, waarbij de waterskiboot de zeilplank aan de bakboordzijde had. De snelheid van de waterskiboot lag rond de 45 kilometer per uur.

    De toedracht van de aanvaring kon bij benadering worden gereconstrueerd. De bestuurder van de waterskiboot had de windsurfer niet gezien en had kort voor de aanvaring naar achteren gekeken. Ook de uitkijk op de waterskiboot had de windsurfer niet gezien.
    Door het snelle overlijden van de windsurfer kon van hem geen informatie worden verkregen.

    Uit het onderzoek blijkt dat er een aantal factoren een rol heeft gespeeld. Tot deze factoren behoren onder andere het houden van uitkijk, het toepassen van de vaarregels, de opleiding en de functionaliteit van het vaargebied. Het uitzicht van de bestuurder van de waterskiboot bleek in ernstige mate belemmerd door twee opvarenden die links van hem zaten. Voor de windsurfer waren er in principe geen belemmerende factoren anders dan dat hij bij de bediening van de zeilplank in belangrijke mate met zijn rug in de richting waar de waterskiboot vandaan kwam moet hebben gestaan.

    Uit het onderzoek blijkt dat de vaarregels voor het koerskruisen van ongelijksoortige vaartuigen op een meer of ruim water niet altijd duidelijk zijn voor toepassing en dat het noodzakelijk is de interpretaties van de Nota van Toelichting van het Binnenvaartpolitiereglement 1984 (BPR) te kennen. Voor het besturen van een water-skiboot is een Klein vaarbewijs vereist. Voor het besturen van een zeilplank is geen vaarbewijs vereist. Voor de beide vormen van recreatie is wettelijk geen praktijkervaring vereist.

    De aanvaring heeft plaatsgevonden buiten het snelvaargebied nabij Wolphaartsdijk. Buiten het snelvaargebied geldt een maximale snelheid van 15 kilometer per uur.

    De markering van het snelvaargebied voldeed niet volledig aan de voorschriften van het Besluit Wijziging Regeling snelle motorboten Rijkswateren 1995. De markering van een vaargebied met gele bakens alleen, zonder nadere aanduiding zoals pictogrammen, geeft aan de gebruikers van het vaarwater onvoldoende informatie over het doel van dat gebied. De voorlichting en informatievoorziening over bijzondere vaargebieden is decentraal geregeld. Het ontstaan van het ongeval heeft in zoverre een directe relatie met de positie waar het ongeval plaatsvond, dat buiten het snelvaargebied de snelheid aanmerkelijk lager zou moeten zijn geweest.

download het rapport (848 Kb)



 

Terug naar de openingspagina van VAART!