|
|||||||
|
De informatie op deze pagina wordt u aangeboden Ongeval in ladingtankFataal ongeval in de ladingtank van een chemicaliëntanker op 30 november 2000,uitgebracht op 13 maart 2003.
Het slachtoffer had op donderdag 30 november 2000 omstreeks 21.45 uur een ladingtank van het mts Santa Ponsa betreden om ladingrestanten te verwijderen. Het mts Santa Ponsa lag afgemeerd in de 3de Petroleumhaven in Rotterdam-Botlek. Als adembeschermingsmiddel gebruikte het slachtoffer een volgelaatmasker met filterbus. Voor het betreden van de ladingtank was de atmosfeer in de tank niet gemeten. Naar later kon worden vastgesteld, is het slachtoffer door zuurstofgebrek buiten kennis geraakt en vervolgens op de bodem van de ladingtank gevallen. Door deze val raakte de schipper gewond aan zijn hoofd. De ladingtank was leeg. De laatste lading die vervoerd was, betrof nafta. Enige uren na de berging van het slachtoffer is de atmosfeer in de betreffende ladingtank gemeten door een gasdeskundige. In de tank was slechts 8% zuurstof. Er werd meer dan 200 ppm Benzeen (giftige en carcinogene1 stof) gemeten. Bovendien was de lucht-/gasverhouding ruim boven de onderste explosiegrens. Het slachtoffer werd door een bemanningslid ontdekt en door de bemanning geborgen. Door de scheepsbemanning, personeel van de havendienst van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR) en de Geneeskundige en Gezondheidsdienst (GGD) werd eerste hulp verleend. Het slachtoffer is vervolgens met een ambulance naar het dichtst bijzijnde ziekenhuis in Spijkenisse vervoerd. Later is het slachtoffer door hersenletsel in coma geraakt en als gevolg van deze complicaties naar het academisch ziekenhuis Dijkzigt te Rotterdam vervoerd. Een ander bemanningslid zou in een andere tank onder dezelfde omstandigheden aan het werk gaan. Bij het betreden van de ladingtank bedacht deze zich en ontkwam hiermee ternauwernood aan een fataal ongeval. In dit rapport zijn alleen de aspecten beschreven die betrekking hebben op het meten van gasconcentraties, het betreden van besloten ruimten en het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals adembescherming bij het betreden van dergelijke ruimten. De invloed die het ontgassen van binnenvaarttankschepen heeft op het nautische veiligheidsaspecten, evenals de invloed op het milieu zijn niet in dit rapport betrokken. Op grond van de bevindingen is een viertal aanbevelingen geformuleerd. Deze zijn:
|