|
|||||||
|
De informatie op deze pagina wordt u aangeboden Ernstig veiligheidsrisico bij invaart overnachtingshaven Haaften tijdens hoogwaterUitgebracht op 27 oktober 2003
De overnachtingshaven Haaften, die plaats kan bieden aan in totaal 25 binnenschepen waarvan één met blauwe kegel (brandbare stof), bevindt zich in de uiterwaarden van de rechteroever van de rivier de Waal, ongeveer 2,2 kilometer benedenstrooms van de brug over de Waal, ter hoogte van de gemeente Zaltbommel. Tijdens hoogwater ( > +3,25 m NAP) worden de havenhoofden van de haven overstroomd door rivierwater. Deze situatie heeft tot gevolg dat er een sterke dwarsstroom in de haveninvaart loopt, waardoor schepen in de richting van het westelijke havenhoofd worden gedrukt. Doordat de havenhoofden deel uitmaken van de uiterwaarden en evenals de uiterwaarden overstromen, bieden deze bij hoogwater geen bescherming meer tegen de heersende dwarsstroom. Uit het onderzoek is gebleken dat het ontwerp van de haveninvaart grote invloed uitoefent op de stroming ter plaatse en daardoor een veilige invaart in hoge mate bemoeilijkt. Door de trechtervorm is de dwarsstroom tot circa 100 m diep in de havenmonding aanwezig. Met name schippers die niet regelmatig in deze haven komen, blijken verrast te worden door de sterke dwarsstroom en oriëntatiebeperkingen bij hoogwater. Bij ondergelopen havenhoofden kunnen schippers zich daarbij eveneens slecht oriënteren op de positie van hun schip. Hoewel de markering van de haven geheel conform de wettelijke regelingen is aangebracht, wordt een goede inschatting van de werkelijk voorhanden beschikbare breedte van de inloop bemoeilijkt door de van breed naar smal lopende havenmonding. De specifieke plaatsing van het rode baken op het westelijk havenhoofd beïnvloedt dit proces ook in negatieve zin. De ongevallen die hebben plaatsgevonden, hebben tot op heden een relatief gunstige afloop gekend. Het overgrote deel van de ongevallen betrof schepen met droge lading. De haven wordt echter eveneens gebruikt door schepen met brandbare lading (blauwe kegel) en/of schepen met ladingen die bij uittreding een gevaar opleveren voor het (mariene) milieu. Op grond van het onderzoek is een viertal aanbevelingen geformuleerd. Deze zijn:
(1,8Mb)
|