Veilig varen en vervoeren
Over veiligheid...
http://www.vaart.nl/log/pivot/entry.php?id=37
VAART!NieuwsNet / persbericht RvTV
DEN HAAG 2/9 -
>> ***
RvTV: 'Overheid moet regels tegen overbelading beter handhaven'
De overheid dient een consequent en eenduidig beleid te voeren om te
voorkomen dat binnenschepen worden beladen tot boven het ijkmerk. Die
aanbeveling richt de Raad voor de Transportveiligheid, onder
voorzitterschap van mr. Pieter van Vollenhoven, tot de ministers van
Verkeer en Waterstaat en Justitie in een rapport over 'De
stabiliteitsrisico's van binnenschepen en drijvende werktuigen'. De Raad
heeft vastgesteld dat de handhavende instanties overschrijding van de
ijkmerken in de praktijk bewust gedogen hoewel, zoals blijkt uit het
onderzoek naar een aantal ongevallen met beunschepen, overbelading een
rol kan spelen bij het kapseizen en zinken van dergelijke met zand (en
water) geladen schepen.
Lees verder...
RvTV: Proefvaart nodig na verbouw stuurwerk
Als de stuurinrichting van een binnenvaartschip
ingrijpend is verbouwd, zodat het elektronische of
hydraulische systeem moest worden ingeregeld, moet een
proefvaart uitwijzen of de stuurinrichting goed werkt.
De Raad voor de Transportveiligheid, onder
voorzitterschap van mr. Pieter van Vollenhoven, vindt
dat de minister van Verkeer en Waterstaat daartoe een
eenduidige richtlijn moet ontwikkelen.
Lees verder...
RvTV: Oververhit schroefasvet kan leiden tot explosie
Uit smeervet waarmee de schroefas van een schip wordt
gesmeerd en de pakking waarmee het vet wordt
vastgehouden kan bij hoge temperaturen een explosief
gas vrijkomen. Dat was, zo blijkt uit een rapport van
de Raad voor de Transportveiligheid, de oorzaak van een
explosie die op 9 augustus 2000 plaatsvond op de
Westerschelde, aan boord van een duw-/sleepboot.
Lees verder...
RvTV: 'Dode hoek' mede oorzaak overvaren sportvisboot op het Keeten
Slechte zichtbaarheid als gevolg van de zogenaamde
"dode hoek" van het binnenvaartschip heeft een rol
gespeeld bij een ongeluk op het Keeten tussen Tholen en
Schouwen-Duiveland op 10 december 1999. Dit stelt de
Raad voor de Transportveiligheid (RvTV) onder
voorzitterschap van mr Pieter van Vollenhoven in een
rapport over het ongeluk. Een voor anker liggend
vissersbootje werd daarbij overvaren door een
binnenvaartschip.
Lees verder...
Uitspraken Raad voor de Scheepvaart bij VAART!
De uitspraken van de Raad voor de Scheepvaart, met
enige moeite te vinden bij 'Overheidspublicaties', zijn
nu eenvoudig te raadplegen in de rubriek
VAART!Veiligheid. VAART! publiceert conclusies,
beslissingen, leringen en aanbevelingen van de Raad
voor de Scheepvaart. De pdf-versies van originele
uitspraken, zoals die als bijlage worden toegevoegd aan
de Staatscourant, zijn met een muisklik opvraagbaar.
Lees verder...
Veiligheidsbeleid, vergunningen |
|
|
|