|
||||||||
|
De informatie op deze pagina wordt u aangeboden Ongevallen op het Marker- en IJsselmeerOnderzoek naar een tiental scheepvaartongevallen op het Marker- en IJsselmeer, uitgebracht op 13 november 2001.Op 30 november 1999 vervulde en zonk het met 1170 ton rode gasolie geladen motortankschip Zinnia op het IJsselmeer ter hoogte van de Rotterdamse hoek. Door de Raad voor de Transportveiligheid werd besloten om een onderzoek in te stellen naar de oorzaak van dit ongeval. Gedurende het onderzoek naar de Zinnia vond op het Marker- en IJsselmeer nog een aantal soortgelijke ongevallen plaats. Voor de onderbouwing van de bevindingen is gebruik gemaakt van in totaal een tiental ongevallen die onderzocht zijn door de Raad voor de Transportveiligheid. Deze ongevallen hebben als gemeenschappelijke factor dat ze plaatsvonden op ruim water en dat het risico van een grootschalige milieuverontreiniging reëel aanwezig was. Dit was de reden om het onderzoek verder uit te breiden. Van elk ongeval zijn in de bijlagen de feitelijke omstandigheden omschreven. De ingestelde onderzoeken vertoonden een groot aantal overeenkomsten. Onder andere het zeeklaar maken, de weerssituatie en de constructies kwamen regelmatig in de diverse onderzoeken als oorzaak terug. De resultaten van het onderzoek wijzen dan ook naar een verbetering van de wet- en regelgeving met betrekking tot zone 2 water, spatwater- en regendicht, veiligheidsafstand en het vrijboord van binnenvaartschepen. Ook wordt een aanbeveling gedaan voor een uitbreiding van de weersinformatieverstrekking. Tijdens het onderzoek is gebleken dat menig gebruiker van het Marker- en IJsselmeer een veilige vaart onder de heersende omstandigheden op dit ruime water onderschat. Op grond van de bevindingen zijn een vijftal aanbevelingen geformuleerd. Deze zijn:
|