De informatie op deze pagina wordt u aangeboden
door de Raad voor de Transportveiligheid

Ongeval sportboot Waddenzee

Dodelijk ongeval met een sportboot op de Waddenzee en de daarop volgende Search and Rescue operatie op 27 juli 1999.
    Op 27 juli 1999 heeft op de Waddenzee een ongeval met een sportboot plaatsgevonden, waarbij uiteindelijk een kind en een volwassene de dood hebben gevonden. Deze tragische gebeurtenis is het gevolg geweest van een combinatie van factoren: de voorbereiding van de vistocht, een ontwerpzwakheid van de boot, niet geschikte reddingsvesten en een niet optimale organisatie en coördinatie van de uiteindelijke reddingsactie.

    De thuisblijvers waren nauwelijks op de hoogte van de vislocatie of boot waarmee gevaren zou worden. Ook was er geen duidelijk tijdstip voor terugkomst afgesproken. Daarnaast waren er geen reddingsmiddelen, zoals vuurpijlen of een reddingsboei en werplijn aan boord. Ook de meegenomen GSM-telefoon kan niet als reddingsmiddel gezien worden. Zelfs indien deze nog wel te gebruiken zou zijn geweest, is de dekking en bereikbaarheid, zeker op open water, niet te garanderen en is er geen rechtstreeks contact met reddingsdiensten mogelijk. Daarbij kunnen mobiele telefoons niet gepeild worden, dit in tegenstelling tot marifoons. Het vertrouwen dat velen stellen in het gebruik van de GSM-telefoon in geval van nood op het water is dan ook onterecht.

    Door de late melding van vermissing konden de hulpdiensten de zoekactie pas tijdens de duisternis starten, waarbij het ontbreken van goede informatie de actie ernstig heeft bemoeilijkt. De romp van een ogenschijnlijk onzinkbare boot is door onwetendheid volgelopen. Vervolgens is de boot omgeslagen en langzaam dieper weggezonken. Het ontbreken van de stop in de spiegel die door de fabrikant aangebracht is om lek- en condenswater af te kunnen voeren, en het ontbreken van reserve drijfvermogen maakten dat de opvarenden zich slechts konden vastklampen aan de boot die nog voor een klein deel boven water uitstak. Het uit voorzorg aantrekken van de reddingsvesten voor vertrek uit de haven van Breezanddijk is op zichzelf een goede keuze. Er moet echter geconstateerd worden dat twee van de drie reddingsvesten niet voldeden aan de minimale eisen voor de desbetreffende gebruiker. Doordat de reddingsvesten niet waren voorzien van reflecterend materiaal en/of een lampje was de zichtbaarheid van de drenkelingen in het donker minimaal. Niet alleen is de reddingsactie als gevolg van het tijdstip van de melding pas laat op gang gekomen, ook is tijd verloren gegaan met een niet optimale organisatie van de ter beschikking staande menskracht en middelen bij de Search and Rescue operatie.

    Bij het onderzoek hebben vele personen en instanties/organisaties medewerking verleend. De Raad is hen daarvoor zeer erkentelijk. Het onderzoek is gericht geweest op het achterhalen van de oorzaken en onderliggende structuren die ten grondslag hebben gelegen aan het ongeval. Op basis van deze bevindingen zijn aanbevelingen geformuleerd om ongevallen in de toekomst te kunnen voorkomen of om de gevolgen te beperken door verdere optimalisering van de organisatie van Search and Rescue operaties.

download het rapport (1,1 Mb)



 

Terug naar de openingspagina van VAART!