Editie 5.1 van 21.4.2001
© 1996-2001VAART!Info

De nieuwste VAART! Flits al gezien?

Webnieuws
ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!


Veil je eigen goed !

NOS-tt
Damrak
Tenders
Pegel
RWS-tt
2.Kamer
Lokatie
ANP/Tijd
Banen
Gasolie
Rijroute
SMS / 2
Tel.gids
NSIntOV
't Weer Valuta

Sitekoers Actueel
Bedrijven
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
Nautisch
Peiling
Reizen
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de redactie op
dvdm@compuserve.com

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1996-2001
VAART!Info


Oosterschelde naar Kaap Hoorn (4)

Lang gewacht, toch geruimd

d o o r   S A N D E R   K L O S
Weekblad Schuttevaer, 8 november 1997

We hadden het kunnen weten, alleen niet zo vroeg verwacht. Rond Kaap Hoorn kom je niet zomaar. Dagenlang hebben we maar mondjesmaat voortgang naar het zuiden kunnen maken. Een opmerkelijk groot hogedrukgebied met een minstens zo opmerkelijke koers zat ons lange tijd dwars met zuidelijke winden. Zondag 26 oktober drong het ons zelfs weer uit de Roaring Forties en konden we ons wacht na wacht alleen verheugen in oostelijke voortgang.

'Wat doet ze?'
Voor het hoog uit en ten zuiden daarvan lokten lagedrukgebieden met fijne winden. Wat betreft de richting dan, want op veertig knopen wind (acht tot negen Beaufort) zit eigenlijk niemand te wachten. Al hoort het natuurlijk wel bij zo'n tocht.

Onze leefwereld is de afgelopen weken teruggebracht tot een soort jargon, dat helemaal om het schip draait. 'Wat doet ze?', is de meestgestelde vraag tijdens de wacht. En tevens een mooie aanleiding het kotje in te duiken om op de GPS te loeren en even beschutting te zoeken.

Ze doet een kompaskoers, die de afgelopen dagen meestal rond de 90 tot 100 graden (dus een oostelijke koers) lag. Ze doet ook nog een koers over de grond en die is zo'n twintig graden hoger dan de kompaskoers. Hoe verder naar het zuiden, hoe groter de variatie van het kompas.

Stuurvrouw Eef heeft dat iedereen uitgelegd, dus hoef ik dat niet meer te doen. In de praktijk varen we bij een niet zo gunstige oostelijke kompaskoers in werkelijkheid in oostzuidoostelijke richting. In de richting van de Hoorn dus.

En ze doet een bepaalde snelheid. Voor vier knopen halen wij onze neus op, vijf knopen is erkend te langzaam, zes knopen een minimum, zeven knopen middelmatig en daarna begint het erop te lijken. Elke wacht duurt vier uur en dat levert dus een wachtafstand op, die tot enige competitie kan leiden. De blauwe wacht - waarin ik zit - heeft niet geheel toevallig goede totalen en stond tot zaterdagavond ex aequo eerste met 31 mijlen. Stuurman Brantjes weet dat in zijn wachten alleen te benaderen door forse afrondingen naar boven.

Omzeilen
Andere zeer belangrijke zaken in ons leven zijn de stuurman of -vrouw van wacht en de zeilvoering. Eef, Pieter en Dick hebben ieder een eigen kijk op zeilen en weten eventuele conflicten daarover op bewonderenswaardige manier te omzeilen. Ieder doet wat goed is in zijn wacht en de ander neemt daar niet teveel aanstoot aan. Dus als Dick in het logboek schrijft: 'lekker gezeild', maakt Pieter zich daar niet druk over. Hoewel hij enkele dagen eerder foeterde over de opmerking van een enthousiaste wacht (niet de blauwe) 'een lekker zuidwestenwindje'. Meningen zijn taboe in het officiële logboek, alleen feiten tellen. Ik weet alleen niet of hij dat ook toepast bij de afgelegde afstanden in zijn wachten.

Over de zeilvoering denken de drie af en toe ook verschillend. Zo kan het lonen om tijdens een wacht, waarin Dick van plan is een paar zeilen te ontreven, op weg naar voren te opperen dat de wind toch wat lijkt toe te nemen. Niet dat we lui zijn, maar je lijf gaat slechts langzaam staan naar de zware arbeid, die vroeger zo gewoon was. Mooie taferelen, wanneer de leden van de wacht staan te wachten op trekorders, onderwijl goed de overkomende waterpartijen in de gaten houdend. Je hebt de neiging eens even flink te trekken en trekt je dan uit de naad. Een kwestie van techniek en van je rustig uit de naad trekken, doet Dick na een nachtwacht uit de doeken.

Laat ik eerlijk zijn, die momenten zijn mijn favoriete. Na vier uur sturen, trekken en staren in het donker met je wacht en de bemanning rond tafel bij een borrel voor het slapen gaan. De kou en wind zijn vergeten, acht vrije uren lokken. Ook al slaap je dan onder helling.

Snel wakker
Niet weg te cijferen, die helling. Want we hebben sinds Van der Dussen (snee in z'n neus) al een reeks andere gewonden geturfd. Frido zeilde midden in de nacht uit z'n kooi en liep een flinke snee in het achterhoofd op ('toen was je zeker wel gelijk wakker', vond Kiwi-Jan het nodig te vragen, om vervolgens de slappe lach te krijgen).

Daarna viel Herman in de douche gemeen op zijn rug, kreeg stuurman Pieter last van z'n rug ('nee Wil, ik hoef geen antroposofische warmte zalf') en liep Peter dezelfde kwaal op terwijl hij in bed lag.

Een ander regelmatig opduikend ongemak zijn koude voeten in bed, die je heftig kunnen doen verlangen naar je partner. De enige oplossing is de warmwaterkruik, wat ons verplicht voor de nodige lege flessen te zorgen.

Besnuffeld
Langzamerhand is de sociale ordening in de groep geslopen. De wachten draaien hun beurten, Jan Korver zorgt onder alle hellinghoeken voor drie maaltijden per dag (nog geen eenpansmaaltijd gezien), we wassen af, porren de volgende wacht, wassen en drogen onze kleren met medewerking van de niet altijd even toeschietelijke Arno (tegen een verontwaardigde Kiwi-Jan: 'alleen goed uitgewrongen spul in de droger') en besnuffelen elkaar. Dat laatste ook letterlijk.


De bemanning van de Oosterschelde tijdens de reis van Auckland naar Kaap Hoorn. (Foto: Bastiaan Beentjes)

Iedereen gaat anders met zo'n reis om. De gemiddelden draaien hun wachten, schieten hun plaatjes en praten over schip, voortgang en weerberichten. De minder gemiddelden vallen op doordat ze in de salon zitten terwijl je zou verwachten dat ze slapen, superenthousiast zijn (Joke is haar wachtmaats altijd een minuut of vijf vooruit, maar wil dan ook verder in de chartervaart) of gewoon niet zo meepraten met de onderwerpen van alledag.
Sommigen van ons zijn er alleen deze reis tussenuit, anderen gaan na aankomst in Ushuaia nog andere dingen doen. Jaap heeft een sabbatsjaar en wil door Zuid-Amerika reizen en daarna per schip terugkeren naar Europa, Kiwi-Jan wilde eigenlijk zijn motor meenemen aan boord, maar moet nu een tweedehandsje kopen in Zuid-Amerika en Frido gaat nog mee met de Oosterschelde naar Antarctica.

Afstand krimpt
De bemanning is een verhaal apart. De Oosterschelde is een relaxed schip, waar van Van Andel niet zoveel hoeft. Je wordt behandeld als gast, dus voor elk klusje vriendelijk uitgenodigd ('als je zin hebt, wil je dan...?'). Tegelijk willen de meeste gasten snel leren, hun best doen en zich nuttig maken. Terwijl je je zeker de eerste dagen een kat in een vreemd touwpakhuis voelt. En je je wat lullig voelt als je, precies wanneer de stuurman langskomt, niet op de opgegeven koers zit. Nog even hard aan het stuurrad draaien maakt ook geen goede indruk.

Ze gaan hardnekkig niet in op de kleine roddels, die al snel opduiken. Spelen niet in op de pikorde, die ontstaat. Blijven dus een groep in de groep.

Wanneer ik Dick tijdens een nachtwacht vertel, dat ik ze 'afstandelijk' vind, schrijft hij dat toe aan het feit, dat alle zeelui bepaalde zaken voor zichzelf houden. 'Als je de eerste keren met gasten vaart, sta je aan het eind van de week zelf ook bijna te huilen. Maar dat went snel en je moet verder, want de volgende groep is in aantocht.'

Maar heel geleidelijk smelten beide groepen toch samen. Zitten vaker bij elkaar, doen samen spelletjes, grijnzen mee om inside-grapjes, die alleen deze 23 mensen of een bepaalde wacht begrijpen. Niemand heeft met een charterschip zolang achtereen op zee gezeten als wij gaan doen. En ondertussen glijden de mijlen achter dit kleine maatschappijtje weg.

Van nul tot negen
Terug naar het logboek, want daar draait ons leven om. Maandag 27 oktober sloeg de malaise toe. Dankzij het hoog liggen we 's morgens in een absolute blakte en drijven terug richting veertig graden zuiderbreedte. We moeten overstag, zo kan het niet langer. Maar dat lukt alleen met hulp van de boegschroef, wat we wijselijk niet beschouwen als motorgebruik. Prachtweer voor de man-over-boordoefening, de was en fotosessies vanuit de MOB-boot (Eliane schopt eerst Malvina voor het hoofd en gaat vervolgens op haar eigen videocamera staan).

Pas 's avonds komt de wind terug en gaan we met 3,5 knoop in zuidoostelijke richting, opnieuw naar de Roaring Forties. In mijn wacht geloven sommigen dat de kapitein bij het betreden van de Roaring Forties een oorlam had moeten schenken en dat Aeolus en Neptunus, erkend gevoelig voor traditie, ons hebben teruggepakt. Van Andel blijkt opnieuw minder gevoelig voor die traditie, die ik tot voor kort ook niet kende, trouwens.

Nieuw mijlpaaltje
Dinsdagochtend om kwart voor vijf, het is net licht, passeren we weer een mijlpaaltje, Twee dagen eerder zaten we op ons zuidelijkste punt (40.28,8 S) en nu passeren we dat opnieuw en lopen 8 tot 9 knopen in een vlakke zee.

Het wordt nog beter en weldra stuiven met af en toe bijna 10 knopen naar het zuidoosten, in buien meesturend met de krimpende wind. Je vraagt je af hoe dat straks in het zuiden zal gaan, waar het waarschijnlijk nooit minder dan dit zal waaien. Stuurman Pieter weet ook nog niet wat de Oosterschelde zal kunnen hebben. 'Bijliggen moeten we uitproberen. Een puntje bezaan met de stormkluiver en als dat niet lukt het topzeil erbij. In de westenwinden zullen we zo lang mogelijk voor de wind weglopen en dan maar afwachten wanneer we moeten gaan bijliggen.'

Maar voorlopig zit het hoog ons nog op de hielen met de dreiging van zuidoostelijke winden. Elk weerkaartje wordt gretig afgewacht en geïnterpreteerd.

Hoe hoog?
De woensdag brengt ons goede wind en dito voortgang. Dit etmaal, dat we twaalf uur 's middags afsluiten, brengt ons een record van 171 mijlen. 's Middags stuwt een 6 Beaufort ons hoog aan de wind 'over de grond' recht naar het oosten.

De volgende dag brengt ons de hardste wind tot nu toe. In de ochtend neemt de wind toe tot acht met stoten van negen. We reven het schoenerzeil en halen de bezaan helemaal weg, terwijl de deining opbouwt tot een meter of zes. Eliane houdt het in haar dagboek op acht meter, ondervraagt iedere passerende autoriteit en krijgt steeds te horen: zes meter. Wat maar weer bewijst, dat niet alleen journalisten wel eens overdrijven.

Diezelfde Eliane meet, nauwelijks gehinderd door voortjagende hagel, met het molentje hoog geheven de wind en komt op een top van 43 knopen (41 tot 47 knopen is negen Beaufort). En we waren toch al onder de indruk.

Zeil overboord
Tot knarsentandende spijt van Eef spoelt een opgevouwen en niet tijdig vastgezet zeil overboord. Ze had het nog vast, maar kon het niet houden.

Ondanks de harde wind stuurt de Oosterschelde gemakkelijk. Alleen de omringende natuur maakt de roertorn enerverend, met brekende deining om je heen en duiken in diepe golfdalen. Er wordt druk geexperimenteerd met hoezen voor de camera's, varierend van professioneel materiaal tot plastic tasjes en zakjes.

Onderdeks zijn wind en water buitengesloten en resteren alleen de heftige bewgingen van windstoten en deining. Dick is met twee koppen onderweg naar boven en dondert vriendelijk lachend - zoals alleen hij dat kan - door een golf uit de koers en tegen de tafel. De inhoud van de koppen golft over de rand. Een tijdje later pendelt hij weer met een vuistvol mokken naar boven. Worden ze koud of zout?

Eten is een keus uit twee kwaden. Aan de lage kant zit je het prettigst, maar loop je kans op een bombardement van je eigen spullen plus die van de overbuurman, aan de hoge kant wil de inhoud van je bord er steeds van tussen. Anti-slipmatjes als eerste levensbehoeften.

Nachtgarderobe
's Avonds ligt ze onder haar nachtgarderobe - driemaal gereefde bezaan, fok, gereefd schoener- en grootzeil - tegen de deining in te hakken. De zee is wild en de ondergaande zon komt er nog even door. Voor alle zekerheid wordt in het schoenerzeil nog een tweede rif gestoken. De volgende morgen om vier uur is de wind afgenomen tot vier à vijf Beaufort en speelt ze voor hobbelpaard. Veel beweging, weinig voortgang. Het rif gaat uit de bezaan, de binnenkluiver en het topzeil komen erbij en zo lopen we al snel een knoop of acht.

En dan gebeurt 's middags het wonder, al duurt het maar kort: de wind ruimt en met halve wind gaat de Oosterschelde er lichtvoetig vandoor. De opvarenden reageren intuitief; ze komen aan dek, bewegen zich makkelijker. Met negen tot tien knopen gaat het weer rechtstreeks naar waypoint C - het eerste ijkpunt op onze vooraf uitgezette koerslijn, 900 mijl naar het zuidoosten.

Maar het is van korte duur; om zeven uur 's avonds moet de bram er weer af en later worden andere zeilen weer verkleind. De kompaskoers wordt weer 90 en we leven weer onder helling. Zo blijft het ook zaterdag, al geven de weerberichten hoop op ruimende wind. Zaterdagavond leidt een keiharde bui van 10 Beaufort en nieuw wind- en reefoffensief in. Zondag en maandag zwakt de wind weer af en maandagmorgen ruimt de koude wind bij zonnig weer naar het westen en beginnen we negen knopen te lopen.

Wat het nieuwe wachtschema - onder het motto: zoveel mogelijk mensen leren kennen - gaat brengen, leest u volgende week.
Bij drijven en welzijn.

Positiestaat om twaalf uur 's middags

2710 39 59 S 170 15 W 110 mijl,  870 
2810 41 00 S 168 35 W 102 mijl,  972
2910 41 32 S 165 04 W 171 mijl, 1143
3010 42 03 S 161 55 W 147 mijl, 1290
3110 42 27 S 159 16 W 126 mijl, 1416
0111 43 48 S 155 50 W 176 mijl, 1592
0211 44 42 S 152 21 W 162 mijl, 1754
0311 45 48 S 148 59 W 163 mijl, 1917
mijl totaal

oorspronkelijke afstand naar Kaap Hoorn
4775 mijl, resteert nog 3093 mijl.



Volg de Oosterschelde naar Kaap Hoorn:
 Schoener Oosterschelde voor zwaarste traject: Kaap Hoorn  Een terras met een voorgevoel  Het waait echt harder in de Roaring Forties  Lang gewacht, toch geruimd  Zingen op een donkere oceaan  Om de zuid gedwongen speren we oost  Kaap Hoorn, maar dan met zon  Alsof het deksel van de hogedrukpan gaat

VAART!Mobiel


 

index