|
|||||||||
|
Nederlandse driemaster wekt goodwillSchoener Oosterschelde voor zwaarste traject: Kaap Hoorn
d o o r S A N D E R K L O S
De Oosterschelde vertrok 12 oktober 1996 uit Rotterdam. Eerste reisdoel was Hongkong, waar in maart '97 een grote STA-race naar Japan startte. 'Dat was eigenlijk de basis van de wereldomzeiling. We wilden graag meedoen aan die race en wisten via een Japanse organisatie enkele weken volgeboekt te raken. Dat was een belangrijke financiële pijler voor het project. Van daaruit redenerend, kwamen we op de ronding van Kaap Hoorn.'
Van Andel had zich voor het vertrek suf gewerkt en zag de
Oosterschelde zonder veel hartzeer vertrekken. 'Ik ben de eerste
maanden thuisgebleven. Maar toen moest ik opstappen op de Malediven.
Terwijl ik zo van schaatsen hou. Maar goed, de sfeer aan boord was heel
prettig en 24 uur na vertrek lag ik daar lekker te snorkelen. Ik heb
daarna vijf maanden met veel plezier gevaren. Die oversteek van de
Indische Oceaan van de Malediven naar Indonesië was prachtig.
Niet ordinair
Die band met Nederland wordt in de havenplaatsen zo goed mogelijk benadrukt. 'In Japan hield het consulaat feesten en ontvangsten aan boord. De Nederlanders in die verre landen vinden het mooi, weer eens een Nederlandse vlag te zien wapperen. Ik kreeg net een enthousiaste fax van de consul in Brisbane, die bij het vertrek een stukje was meegevaren. Zulke dingen zijn goed voor het schip en voor de naam van Nederland. We willen niet zomaar een ordinaire charter zijn, maar ook de nodige goodwill kweken. In Osaka lagen er rode lopers naar de gangway, stonden duizenden mensen langs de kant en speelde een fanfare het Wilhelmus. In Nagasaki bracht een zwarte slee me naar de burgemeester en zat ik aan zo'n laag tafeltje met hem over koetjes en kalfjes te praten. Nog nooit meegemaakt, maar prachtig! Je komt sowieso rond de evenaar in andere culturen terecht. Op de Filippijnen heb ik een deal gemaakt met ambtenaren. Zeven sneetjes brood met Hollandse kaas, zeven t-shirts en petjes van het schip en nog wat geld. In het Suezkanaal weet je dat je dertig sloffen sigaretten en een paar flessen whisky bij je moet hebben. Die Suez-loods komt aan boord en deelt iedereen bidprentjes van Maria uit. Om te laten zien dat hij geen moslim is en dus wel whisky lust. Of de Suez-meetbrief. Die kost 1000 gulden! Komt er een man aan boord om te meten. Hij stapt over het dek van stuurboord naar bakboord en van achteren naar voren, een stempel, klaar! Je kunt je er druk over maken, maar dat helpt niet. Ze beschouwen je gewoon als een rijk Europees schip.' De poolkoorts
Van Andel beschouwt de ronding van Kaap Hoorn als een reis voor specialisten, mensen die van een lange zeilreis houden en wie ronding van de kaap aanspreekt. Maar bijna nog enthousiaster is hij over de twee aansluitende tochten naar Antarctica. Hij hoopt daar te profiteren van de kennis van Eef Willems, die eerder met een Antarctica-specialist dat gebied bezocht. 'Sinds ik met het schip naar Spitsbergen ben geweest, heb ik een beetje poolkoorts. En ik ben niet de enige, want na een paar kleine advertenties zat de eerste reis al overvol en zijn in de tweede reis nog maar een paar plaatsen over. Veel mensen gaan mee vanwege het natuurschoon.' Op ergste voorbereid
'Verder controleren we alle reserve-onderdelen nog eens extra, want één ding is zeker: we zijn in dat gebied op onszelf aangewezen. We hebben een reserve kachel en een houtkachel, dus er moet ook hout aan boord zijn. De medische uitrusting moet up to date zijn. We hebben geen dokter aan boord, maar iedereen heeft z'n papieren en we kunnen de Radio Medische Dienst om hulp vragen.' Niet te heftig
Hoe verder naar het zuiden, hoe korter de afstand en hoe groter de kans op ijs. En hoe kouder. 'Voor mij hoeft het allemaal niet zo heftig', meldt Van Andel. 'Als het weer erg slecht is, staat alles onder spanning; het schip, de bemanning en de kapitein zeker. Dus gaat er makkelijk wat kapot. Voor mij staat voorop, dat we veilig overkomen. Desnoods verleggen we de koers naar het noorden, waar we op beter weer kunnen rekenen.' De bemanning is voor dit traject versterkt en er worden drie wachten gelopen, zodat iedereen vier uur op en acht uur af is. De bemanning bestaat uit Eef Willems, Pieter Brandjes, Eliane de Vilder, Eelco Mijnlieff en kok Jan Korver ('hoe harder het waait, hoe beter hij kookt'). Speldje?
Na de ronding meert de schoener af in de Argentijnse haven Ushuaia. De zuidelijkste stad ter wereld, zoals de plaatselijke VVV meldt. Dat betekent dat deze ronding geen recht geeft op het Kaap Hoorn-speldje. Er ligt namelijk een internationaal voorstel om een ronding alleen te erkennen, als daarbij ononderbroken tweemaal de 50ste breedtegraad is gepasseerd. Voor de Oosterschelde zou dat nog eens zo'n 800 mijl extra varen betekenen.
|
|