Belgische schippersvoorman: 'Speeluurtje ISPS voorbij!'
ANTWERPEN 27/1 - 'Het speeluurtje is voorbij', zei VBR-voorzitter Amand Bauwens vrijdagavond over de havenbeveiligingscode ISPS. In zijn jaarrede voor de Vereniging van Belgische Reders der Binnen- en Rijnvaart waarschuwde hij de havenautoriteiten: 'Wanneer schippers boos worden, dan worden ze goed boos. En pas op als onze dames zich ermee gaan bemoeien... Zij dulden het niet langer meer dat zij met kroost en de boodschappen voor een poort staan te wachten en niet binnen mogen!' Lees verder...NRW wijkt voor Brusselse dreiging: hele Beneden-Rijn natuurgebied
DÜSSELDORF 26/1 - De Beneden-Rijn tussen Bad Honnef en Emmerich wordt aangemerkt als natuurbeschermingsgebied in de zin van de Europese Habitat-richtlijn. 'Nicht nachvollziehbar', onbegrijpelijk noemt het Bundesverband Deutsche Binnenschiffahrt (BDB) dit besluit van de deelstaatregering Nordrhein-Westfalen (NRW). Volgens milieuminister Uhlenberg is er geen gevaar voor de Rijnvaart en de regionale werkgelegenheid. Lees verder...Duitse schipper mag herinvesteren
BERLIJN 19/1 - Duitse schippers kunnen voortaan hun boekwinst op de verkoop van een schip volledig herinvesteren in een ander schip. Het Bondskabinet besloot woensdag tot wijziging van de omstreden §6b Einkommenssteuergesetz (EStG) ten gunste van de binnenvaart, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2006. Eerder moesten schippers na verkoop eerst afrekenen met de fiscus. Dat plaatste ze in een ongelijke concurrentiepositie met bijvoorbeeld Nederlandse collega's.Lees verder...
NAIADES-actieplan trekt binnenvaart naar voren in Europees vervoersbeleid
BRUSSEL 17/1 - Het NAIADES-actieplan, dinsdag gelanceerd door vice-voorzitter Jacques Barrot van de Europese Commissie, trekt de binnenvaart met veel ambitie naar voren in het Europees vervoersbeleid. Meer goederen over het water vervoeren helpt de steeds toenemende goederenstromen in goede banen te leiden, stelt Barrot. 'Het NAIADES-actieplan levert een bijdrage tot de Europese strategie voor groei en werkgelegenheid.' Lees verder...Noodklok over zand- en grindvervoer per binnenschip
Open brief CBRB aan het bouwend bedrijfslevenROTTERDAM 13/1 persbericht CBRB - Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart heeft in een open brief aan de organisaties van het bouwend bedrijfsleven de noodklok geluid over de situatie in het vervoer van bouwgrondstoffen per binnenschip. Uit een te publiceren rapport van het economisch onderzoek instituut NEA, met als titel “Kostenindex voor de zand- en grindvaart-uitgave 2005”, afgezet tegen tarieven die daadwerkelijk in de markt worden betaald, blijkt dat de economische situatie van het gespecialiseerd vervoer van zand en grind per binnenschip in zeer veel gevallen dramatisch slecht is. Het verschil tussen de berekende kostprijs en de daadwerkelijk verkregen inkomsten is vaak niet minder dan 25%. Lees verder...