Marco Polo: 15 EU-miljoenen voor milieuvriendelijk vervoer
BRUSSEL 29/9 - De Europese Commissie geeft steun aan 13 projecten in het kader van het Marco Polo-programma om lading van de overbelaste wegen over te hevelen naar spoor, shortsea en binnenvaart. Er is een EU-budget van 15 miljoen euro beschikbaar, daarnaast zijn particuliere investeringen tot een bedrag van 360 miljoen euro mee gemoeid. Jaarlijks moet 12 miljard tonkilometer milieuvriendelijker worden afgelegd; met de geplande 13,6 miljard tonkm gaan de 13 projecten daar zelfs overheen. Tot 10 december 2003 werden 92 projecten aangedragen, op 1 oktober a.s. wordt de selectie gepresenteerd op de Marco Polo Dag in Brussel. Lees verder...'NAVO-pijpleiding geen valse concurrentie binnenvaart'
DEN HAAG 24/9 - De tarieven voor het civiel gebruik van de NAVO-pijpleidingen worden zo berekend dat concurrentievervalsing met de binnenvaart wordt voorkomen, schrijft staatssecretaris Cees van der Knaap van Defensie in antwoord op schriftelijke vragen van de Tweede Kamerleden Kortenhorst en Hessels. Lees verder...PINE-rapport onderstreept belang binnenvaart in vergrote EU
BRUSSEL 24/9 - In de Donau-corridor valt voor de binnenvaart de grootste winst te behalen en beslissers nemen milieu-argumenten voor de binnenvaart nog nauwelijks serieus. Dat zijn enkele 'high-lights' uit het omvangrijke eindrapport van het project 'Prospects of Inland Navigation within the Enlarged Europe' (PINE; Perspectieven voor Binnenvaart in de uitgebreide Europese Unie). Lees verder...Binnenvaart in de V&W-begroting
DEN HAAG 21/9 - Verder werken aan het onderhoud en een gerichte aanpak van de files. Dat is de boodschap van de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat voor 2005. Voor onderhoud van de wegen is 668 miljoen euro beschikbaar, voor de spoorwegen 821 miljoen en voor de vaarwegen ruim 400 miljoen.Lees verder...
STAKING ROTTERDAM
ROTTERDAM 20/9 (De Telegraaf) - De financiële schade voor de haven in Rotterdam als gevolg van de vakbondsacties maandag bedraagt zeker enkele tientallen miljoenen euro's. Dat zei R. de Boer, voorzitter van de vereniging van het Rotterdamse haven- en industriële bedrijfsleven Deltalinqs. De haven wordt volgens De Boer onevenredig hard getroffen door de acties. "De imagoschade is erg groot. De betrouwbaarheid van de haven staat ter discussie." Lees verder...Leo Schuitemaker 'Havenmeester van het Jaar'
SCHEVENINGEN 17/9 - Op het congres van de Vereniging van Havenmeesters in Nederland (VHN) is Leo Schuitemaker gekozen als "Havenmeester van het Jaar". Hij is de eerste niet-havenmeester die de bokaal "Havenmeester van het Jaar" ontving. Schuitemaker is werkzaam bij de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat als projectleider Vaarwegkenmerken in Nederland (ViN). Hij is beheerder van de database ViN. In zijn vrije tijd is Schuitemaker actief als medewerker van het vakblad Sleep & Duwvaart en vice-voorzitter van de vereniging "De Binnenvaart". Lees verder...Voormalige Franse duwboot van Nierstein naar Dordrecht
DORDRECHT 18/9 - Vereniging 'De Binnenvaart' heeft de voormalige Franse duwboot annex museumschip Rene Siegfried gekocht, om die in te richten als binnenvaartmuseum. Met de gemeente Dordrecht is in principe overeenstemming over een vaste ligplaats bij het terrein van de voormalige Scheepswerf De Biesbosch, waar de duwboot in 1963 voor de CFNR van stapel liep. Lees verder...Superjacht breekt testruns af na motorpech + foto's
HELLEVOETSLUIS 18/9 [update] - Het nieuwe superjacht 'The World is not Enough', een driedeks Millennium 140 gebouwd door Millennium Super Yachts BV in Hardinxveld-Giessendam, heeft nog steeds niet op topsnelheid kunnen varen. Vrijdag strandde op het Haringvliet een eerste poging het snelheidsmaximum van 70 knopen (125 km/u) te halen. Olielekkage in de machinekamer was er de oorzaak van dat de highspeed-run na anderhalve minuut afgebroken moest worden. Bij nieuwe testruns in de vroege zaterdagochtend was er opnieuw motorpech. Fotograaf Ronald Koelink was er beide keren bij en maakte een indrukwekkende serie foto's. Lees verder...CBRB-oproep aan FNV: 'Voorkom schade binnenvaart'
ROTTERDAM 17/9 - 'Wij roepen u op om als vakbond uw verantwoordelijkheid te nemen en een vorm van actievoeren te kiezen die schade voor onze sector - en daarmee voor de werkgelegenheid daarin - voorkomt.' Dat schrijft directeur mr Ton Roos van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart aan landelijk FNV-voorzitter Lodewijk de Waal. Lees verder...Voorschutting Moezelsluizen gemeld op internet
KOBLENZ 17/9 - Koninklijke Schuttevaer attendeert op een Elwis-webfunctie die actueel voorschuttingen en vrije schutlengte meldt voor de Moezelsluizen van Koblenz tot Trier. Als schipper zie je of voorschutting gepland is en of je daar eventueel mee kan schutten. Namen van schepen worden niet genoemd. Lees verder...Vosta LMG levert snijkopzuiger-pakket aan Maleisië
AMSTERDAM 14/9 - Vosta LMG, een internationaal opererend engineering bureau op het gebied van baggerschepen, onderdelen en service heeft een contract ondertekend voor de levering van een engineering en onderdelenpakket voor een CSD500 snijkopzuiger. De klant, een Maleisische partner ontvangt het ontwerp van het schip, belangrijke onderdelen voor de baggerinstallatie aan boord zoals baggerpomp, snijkop inclusief snijkopladder, stuurhuis. Vosta LMG draagt ook zorg voor project management en training. De CSD500 zal gebouwd worden bij de partner in de buurt van Kuala Lumpur en zal tegen het eind van de zomer van 2005 gereed zijn. Lees verder...Ontwerp- èn procedurefout werden 'No Limit' fataal
DEN HAAG 13/9 update - Geen van de betrokken partijen (makelaar, ontwerpbureau, werven, klassebureau, inspectie) bij de bouw van het beunschip 'No Limit' heeft opgemerkt dat de ontwerper uitging van een standaard binnenvaartschip voor droge lading. De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) beschouwt het als een eenmalig incident, maar is kritisch over de eigen bedrijfsprocessen: 'Geconcludeerd kan worden dat het proces ‘’keuren tekeningen’’ voor wat betreft het controleren van de constructieberekeningen niet volgens de vastgestelde procedures is uitgevoerd.' Dat blijkt uit het maandag gepubliceerde onderzoeksrapport. Lees verder...Franse startsubsidie voor jonge schippers
BRUSSEL 8/9 - De Europese Commissie stemt in met een nieuwe Franse subsidie voor de binnenvaart. Van 2004 tot 2007 is jaarlijks een budget van € 14,5 tot € 15 miljoen beschikbaar. Iedereen in Frankrijk die bijdraagt aan modernisering van de vloot en meer vervoer over water kan er een beroep op doen, blijkt uit een persbericht van de Commissie: 'Les bénéficiaires potentiels de ces aides sont toute personne physique ou morale relevant du secteur du transport de marchandises par voies navigables et opérant en France'.Lees verder...
Aangevaren tanker vervuilt vluchthaven Lobith
MILLINGEN 8/9 - De Duitse tanker Dresden, die maandagmiddag op de Rijn ter hoogte van Millingen werd aangevaren door een onbestuurbaar geworden schip met veevoer, bleef ook in de vluchthaven Lobith dinsdag nog stookolie lekken. Er werd een oliescherm geplaatst en de vluchthaven werd afgesloten.Lees verder...
TUI blaast beursgang Hapag-Lloyd af
HANNOVER 7/9 - Het Duitse toerismeconcern TUI ziet af van de geplande beursgang van zijn scheepvaart- en charterdochter Hapag-Lloyd. Dat heeft TUI vandaag bekendgemaakt. De markt is geëvolueerd en het bedrijf krijgt bij de huidige marktomstandigheden geen eerlijke prijs, klinkt het.TUI zegt geen plannen te hebben het bedrijf te verkopen. Over een eventuele latere beursgang wordt niets gezegd.
Het toerismeconcern had plannen om in de tweede helft van het jaar dertig procent van Hapag-Lloyd te verkopen. TUI zegt dat ook zonder de beursgang de schuldafbouw op lange termijn wordt voortgezet.
Hapag-Lloyd noteerde in 2003 een record bedrijfswinst van 343 miljoen euro.
Bron: Het Volk
Balgstuw stremt Ramsdiep voor jaarlijkse test
RAMSPOL 7/9 - Voor de jaarlijkse test van de Balgstuw was de scheepvaart op het Ramsdiep dinsdag 7 september de gehele dag gestremd.. Lees verder...Tamm-Museum wird vorgestellt
HAMBURG 7/9 - Die Planungen für das künftige Schifffahrtsmuseum im Kaispeicher B werden am Tag des offenen Denkmals (12. September) allen Interessenten vorgestellt. Mitglieder der Stiftung Peter Tamm erläutern die Umwandlung des Speichers in das Internationale Schifffahrts- und Meeresmuseum Peter Tamm, das 2006 in den historischen Mauern eröffnet wird. Nur am 12. September ist das Gebäude noch ohne Baulärm und Staub für die Öffentlichkeit zugänglich. Öffnungszeiten: 10 bis 18 Uhr, Magdeburger Straße 1.Bron: Hamburger Abendblatt Lees verder...
Goed alternatief Betuwelijn 'genegeerd'
DEN HAAG 6/9 - De Betuwelijn had beter niet aangelegd kunnen worden. Het beste alternatief was containervervoer over de Rijn. Dit zegt Sweder van Wijnbergen, voormalig Secretaris Generaal van Economische Zaken en eerder lid van de Interdepartementale Commissie voor Economische Structuurversterking (ICES). Van Wijnbergen zei dit maandag tijdens het verhoor voor de Tijdelijke Commissie Infrastructuurprojecten (TCI). De politiek wilde 'helemaal geen advies hierover, men had intern politiek besloten dat de Betuwelijn er moest komen', meldde Van Wijnbergen de commissie. "Bij allerlei andere projecten werd geluisterd naar het advies van ICES," aldus Wijnbergen. "Maar bij de Betuwelijn is het ICES voor het eerst gepasseerd door een minister." Van Wijnbergen zat lange tijd bij de ICES die onder meer het ministerie van Verkeer en Waterstaat adviseerde over infrastructurele projecten.Meer bij Nieuws.nl
Lees verder...
VBR: 'Verantwoordelijkheid in tankvaart wettelijk delen'
ANTWERPEN 6/9 - Voor een duurzame tankvaart moet de gedeelde verantwoordelijkheid wettelijk geregeld worden, schrijft voorzitter Karel Verberght van de VBR-afdeling tankvaart in de augustus-editie van VBR-info. De Vereniging van Belgische Reders der Binnen- en Rijnvaart behartigt in Kantoor Binnenvaart de belangen van Belgische èn Nederlandse particuliere ondernemers in de tankvaart. Verberght refereert aan het CBRB-rapport 'Naar een Duurzame Binnentankvaart' uit 2002, met de conclusie dat de vraagzijde de markt dicteert. 'De resultaten ondervinden we in de tarieven', schrijft Verberght. Lees verder...Team Jeroen den Boer Nederlands kampioen Matchracen
IJMUIDEN 5/9 - Zeiler Jeroen den Boer is met zijn bemanning Gaston Loos en Florence van Mierlo op de laatste dag van de Hiswa te Water winnaar geworden van het Delta Lloyd Open Nederlands Kampioenschap Matchracen. Na een enerverende strijd over twee rondes was het team de meerdere van Ewoud van Bennekom, die daarmee zijn titel niet kon prolongeren. Lees verder...RvTV: 'Overheid moet regels tegen overbelading beter handhaven'
De Raad voor de Transportveiligheid onderzocht ongevallen door (in)stabiliteit van binnenschepen, met name beunschepen, sleepboten en pontons. Bij het onderzoek wordt lering getrokken uit ongevallen met de sleep-/duwboot Aqua Vita (11 december 2000 gekapseisd op het IJsselmeer, 2 doden), de sleep-/duwboot LE-DI (10 januari 2001 omgeslagen bij het slepen), het beunschip Bo/Gy (15 oktober 2001 door overbelading gekapseisd, 1 dode), de kraanponton VW III, de onderlosser Heeswijk (gekapseisd door onevenwichtige belading, 1 dode) en de sleepboot Albatros (gekapseisd tijdens slepen).Het volledige onderzoeksrapport (1,2 Mb in PDF) is online beschikbaar. Daarin ook de theorie van stabiliteit en een overzicht van stabiliteit voor schepen in de wet- en regelgeving. Lees verder...
Nieuw Duits jachtcasco voor Oceanco
ALBLASSERDAM 3/9 - De Duitse sleper 'Hans' uit Brunsbüttel leverde bij jachtwerf Oceanco het onlangs door de Duitse partnerwerf Kusch Yachtbau gerealiseerde 62 meter lange casco met projectnummer Y565 af voor afbouw. De Broedertrouw XV van Den Boer uit Zwijndrecht verleende assistentie. Dankzij de hulp van een van de laatst overgebleven riviervissers, Izak Fiole, was nautisch fotograaf Ronald Koelink getuige van de aflevering. Lees verder...
Van den Berg (SGP): 'Door foute procedure tégen Betuwelijn'
DEN HAAG 3/9 - ‘De conclusie voor aanleg van de Betuwelijn ging te snel. Er werd één oplossing nagestreefd, er heeft geen open en reële afweging van alternatieven plaatsgevonden’, zei dr Koos van den Berg vanmorgen in een terugblik voor de Commissie Duivesteijn. Van den Berg was van 1989 tot 2002 voor de SGP lid van de Tweede Kamer en is al enige jaren voorzitter van de Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB).
Lees verder...