VAART!Vrachtindex stijgt in 2005 met 14% naar 107,5
31/12 - De VAART!Vrachtindex is in 2005 met 14% gestegen naar 107,5 (2004: 94,5 en 2003: 104,2). Dat blijkt uit de voorlopige gemiddelden over 2005. Lees verder...Kopschade bij Lahnstein
LAHNSTEIN 30/12 - Twee tankers van de Duitse rederij Jaegers, de Edgar Jaegers en de Ellen, zijn in de nacht van donderdag op vrijdag met elkaar in aanvaring gekomen op de Rijn bij Lahnstein. Volgens de Wasserschutzpolizei waren er geen gewonden en stroomde er geen lading uit. Lees verder...RvS tegen dijkwoningen bij bunkerstation Millingen
DEN HAAG 28/12 - De bouwaanvraag voor dijkwoningen op korte afstand van bunkerstation Reinplus Van Woerden en scheepswerf Bodewes Millingen in Millingen aan de Rijn is door de provincie Gelderland terecht afgewezen, zo besloot de Raad van State woensdag. Delen van het plan zijn in strijd met een goede ruimtelijke ordening.Lees verder...
Vervoer over water in Duitsland groeit eerste tien maanden met 1,8%
WIESBADEN 27/12 - Het vervoer per binnenschip over de Duitse vaarwegen houdt de groei in het najaar niet vast. Tot en met oktober werd 1,8% meer vervoerd; over het eerste halfjaar was de groei nog 3,1%. Van 196,7 miljoen ton in de eerste tien maanden van 2004 steeg het vervoerde tonnage met 3,5 miljoen naar 200,2 miljoen ton. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Statistisches Bundesamt in Wiesbaden. In de maand oktober nam, vergeleken met oktober 2004, het vervoer per schip in Duitsland met 8,6% af naar 18,8 miljoen ton. Lees verder...Samengaan Fiwado en Calpam voor NMa geen belemmering
DEN HAAG 27/12 - Het samengaan van de bunkerorganisaties Fiwado en Calpam leidt tot een gezamenlijk marktaandeel van 20-30% in de brandstofvoorziening van de binnenvaart. Daar is geen vergunning voor nodig van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).Lees verder...
Tanker vaart schade aan sluisdeur Halle
HALLE 23/12 - Door een schadevaring raakte sluis Halle op het kanaal Brussel-Charleroi gistermorgen rond 8:20 uur buiten gebruik. Het Nederlands mts Vopak Rowland, dat met 10,24 meter de toegestane 10,30 meter breedte vrijwel volledig benut, raakte bij het van beneden invaren van de sluis een verticale balk, waardoor de sluisdeur niet meer goed sluit. De deur moet eruit getild worden om de balk met nieuwe bouten in de muur te verankeren. De reparatiewerken verlopen goed. Het ziet er naar uit dat de sluis woensdag 28 december om 06:00 uur weer kan worden opengesteld.Lees verder...
Nieuw record Nord-Ostsee-Kanal
KIEL 14/12 - Het vervoersvolume over het Nord-Ostsee-Kanal stoomt af op een nieuw record. Tot november werd over de meest bevaren kunstmatige waterweg ter wereld 80 miljoen ton lading verscheept, meldt de Wasser- und Schifffahrtsdirektion Nord. Lees verder...Dortmund-Emskanaal weer open, Laus-Deo 'bevrijd'
DATTELN 15/12 - Vanmorgen 8:30 uur heeft WSA Rheine de vaart op het Dortmund-Ems-kanaal tussen km 21,7 en 29,3 weer vrij gegeven. Het 105 meter lange ms Laus-Deo van de familie Horjus voer als één van de eersten het kanaalpand bij Schlieker binnen. Zo'n vijftig schepen wachtten in de vroege ochtend aan beide kanten het einde van de negen weken durende stremming af. Specialisten van het Wasser- und Schifffahrtsamt kwamen geen mankementen tegen nadat het kanaalpand 24 uur onder volle waterdruk had gestaan. Verkeersminister Tiefensee bedankte de schippers voor hun geduld en alle medewerkers voor hun inzet. Lees verder...VNSI trekt banden in de scheepsbouwketen aan
NIJKERK 14/12 - De Nederlandse scheepsbouwers willen de banden met hun partners in de keten (klanten, toeleveranciers, opleidings- en onderzoeksinstituten) verstevigen en in 2015 de meest innovatieve en duurzame speler in de wereld te zijn. Dat bleek woensdag in Nijkerk bij de presentatie van het rapport 'Dutch LeaderSHIP 2015, The Power to Lead' tijdens de algemene ledenvergadering van VNSI, de Vereniging Nederlandse Scheepsbouw Industrie. In zijn achtste en laatste jaarrede bestempelde aftredend voorzitter Fred Busker 2005 als 'een succesvol jaar'. Lees verder...Brabant past bij voor Wilhelminakanaal, verbreding gaat door
ROTTERDAM 15/12 - De verruiming van het Wilhelminakanaal is definitief, meldt Koninklijke Schuttevaer. Gedeputeerde Jansen de Jonge van Noord Brabant heeft de nautisch-technische belangenorganisatie laten weten dat de provincie de ontbrekende middelen (12 miljoen euro) zal aanvullen zodat niets meer de verruiming in de weg hoeft te staan. In de Tweede Kamer werd minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat deze week voor de derde keer gewezen op haar verantwoordelijkheid de wens van de Kamer - verbreding volgens de oorspronkelijke plannen - uit te voeren. Lees verder...Innovatiegeld en de helft van vijftig miljoen voor binnenvaart
DEN HAAG 12/12 - Van de 50 miljoen euro die minister Peijs voor versnelling van waterprojecten in de begroting 2006 beschikbaar heeft, gaat niet meer dan hooguit 25 miljoen naar vaarwegprojecten. De rest van de extra begrotingsruimte wordt besteed aan Ruimte voor de Rivier. Daarnaast wordt 10 miljoen euro vrijgemaakt voor een innovatiefonds voor de binnenvaart. Dat bleek maandag in het overleg dat de minister had met de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat. Koninklijke Schuttevaer en de verladersorganisatie EVO is 'tevreden met de behaalde resultaten'. Lees verder...Duits front voor binnenvaartpromotie
DUISBURG/BERLIJN/BONN 8/12 - Ze hadden het al aangekondigd op de beurs Transport Logistic in München, nu is het zover: drie Duitse organisaties slaan de handen ineen voor promotie en het vermarkten van het vervoer per schip. Het Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt (BDB), het Bundesverband öffentlicher Binnenhäfen (BÖB) en het DSLV Deutscher Speditions- und Logistikverband werden het deze week in Keulen eens over acties en maatregelen voor het jaar 2006. Lees verder...OPINIE: Betuweroute = concurrentievervalsing
Door Han de Bruin ***In Nieuwsblad Transport van 9 november jl. leverde Folkert Nicolaï een hoopvol commentaar over het welslagen van de Betuweroute, naar aanleiding van de toegezegde deelname van de deelstaat Rheinland-Westfalen in de aanleg van het fameuze “drittes Gleis” op het vervolgtracé (van Emmerich naar Oberhausen). Even een kleinigheid toevoegen: van dit “derde spoor” is al meer dan 12 jaar sprake en dat was niet om de Betuweroute te plezieren (dat zeggen wij om ons slechte geweten te sussen), maar voor de HSL Frankfurt-Schiphol. Die befaamde HSL, die door Netelenbos werd geschrapt, bij gebrek aan middelen. Zulke gevallen kent ook de B.R.D.; kijkt u maar naar het halverwege in het bos ophoudende spoor van de HSL Erfurt-Nürnberg. Lees verder...
Multinaut maakt doorstart met steun Nederlandse particulieren
WENEN 8/12 - Bevrachter Multinaut Donaulogistik maakt een doorstart na faillissement ('Insolvenz mit Zwangsausgleich'). De tankvaartactiviteiten en de duwvaart op de Donau worden afgestoten. Multinaut gaat zich volledig toeleggen op de binnenvaartbevrachting tussen de Donau en de ARA-havens, meldt directeur en nu enig aandeelhouder Peter Jedlicka aan VAART!. De vier medewerkers op het Multinaut-kantoor houden hun baan.Lees verder...
Gestrand schip vlotgetrokken op Oosterschelde
STAVENISSE 6/12 persbericht Multraship Salvage - Bergers van Multraship Salvage uit Terneuzen en Polderman uit Hansweert hebben begin deze avond het gestrande Duitse binnenvaartschip 'Lina Muller' vlotgetrokken op de Oosterschelde. Lees verder...Peijs: 'Exploitatieverliezen Betuwelijn worden niet afgedekt'
Convenant Binnenvaart - Rijk in maart 2006 klaarROTTERDAM 6/12 - Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft het Brancheoverleg Binnenvaart recentelijk verzekerd dat de exploitatieverliezen van de Betuwespoorlijn niet door het Rijk zullen worden afgedekt. De minister deed haar toezegging tijdens een overleg met de brancheorganisaties over het actuele binnenvaartbeleid en het nog af te sluiten convenant tussen de bedrijfstak en Verkeer en Waterstaat. Lees verder...
Schuttevaer wil nieuwe sluis bij Papenburg
'Zoeken naar oplossing problemen Herbrum'ROTTERDAM 1/12 - De Koninklijke Schuttevaer Internationale Afdeling wil nagaan of de bouw van nieuwe sluis op de Ems bij Papenburg de problemen met de bevaarbaarheid op de Ems kan verhelpen. Volgens Martin van Dijk, de voorzitter van de Internationale Afdeling van Schuttevaer, moeten we nu de gelegenheid aangrijpen om de contacten met de Duitse vaarwegbeheerders nog verder aan te halen en de aandacht voor de problemen op de Ems vast te houden. "Er moet nu echt iets gaan veranderen en alle partijen zien dat nu ook wel in", aldus Van Dijk in de ledennieuwsbrief van Koninklijke Schuttevaer. Lees verder...