Wuhan, 28 juli 2001
Binnenvaarders in China (3)

Eigenlijk had niemand van ons reisgezelschap gedacht
dat de Yellow Crane Tower in Wuhan zo'n fantastisch
uitzicht zou bieden over de Yangtze. Tempels en pagodes
behoren tot de dagelijkse ingredienten van deze reis,
en we laten ons er gedwee naartoe leiden. Sommige
bouwwerken en boeddha's en hun geschiedenissen zijn nog
interessant ook, en aardig om te zien. Maar deze bood
dus vanaf de bovenste rondgang (voor 1 yuan met de lift
omhoog, lopend naar beneden) een panoramisch beeld van
de drukbevaren Yangtze. 

De rivier is hier duidelijk breder dan in het dal van
de Three Gorges. Drie lange bruggen verbinden de
stadsdelen van Wuhan aan weerszijden van de rivier. De
oudste brug is er een met boven autoverkeer en
daaronder treinen, ooit gebouwd met hulp van Russische
Stalinisten (ja, het had iets met een staaldeal te
maken begreep ik van de hard-Duits sprekende gids, maar
het waren dus ingenieus ten tijde van Stalin...). Wuhan
is de verst in het binnenland gelegen Yangtze-haven die
nog voor zeeschepen bereikbaar is. Dat maakt dat je
hier sowieso ook een ander soort binnenschepen ziet. 

Aannemend dat hun reis goed is verlopen, is de tweede
groep binnenvaarders vanochtend geland op de luchthaven
van Peking. Die groep is met 25 mensen weliswaar minder
groot dan de onze (43), maar je kunt gerust stellen dat
er nog nooit zoveel Nederlandse (en Belgische)
binnenvaarders tegelijk op Chinese bodem waren.
'Aanstichter' Jos Hubers, die als voorzitter van
Vereniging De Binnenvaart het initiatief nam voor de
reis, roept nog dagelijks: 'Wie had dit ooit gedacht!'
Overigens heeft hij al een herhaling aangekondigd voor
over tien jaar... Tussendoor en eerder staat nog reizen
naar de Portugese Douro en de Amerikaanse Mississippi
op het programma. 'Ik heb er wel twintig in m'n hoofd
zitten', liet hij doorschemeren. 

Een uitstapje dat onze reis toch iets anders maakt dan
de volgende China-reizen is het bezoek aan de
Technische Universiteit van Wuhan. Jos en Chris van
Eijmeren, beiden docent aan het Scheepvaart en
Transport College in Rotterdam, hebben het met veel
moeite voor elkaar gekregen, dat er op zaterdagmiddag
een zestal docenten (professoren) klaarstond om ons hun
baggersimulator en sleeptank te laten zien. Er zijn
overeenkomsten met STC qua simulatietechniek, maar hier
en daar zijn de Chinezen de Hollanders ook verrassend
vooruit, bleek uit de reacties van STC'ers. De
sleeptank is te vergelijken met die van het Marin in
Wageningen, maar dan wel een maatje kleiner. In de hal
zagen we modellen liggen van drieschroefs schepen, die
in ontwikkeling zijn voor als over een aantal jaren
door de Three Gorges-dam de scheepvaart nieuwe
mogelijkheden krijgt. 

Een vragenronde maakte de Nederlandse binnenvaarders
wel iets wijzer, maar communiceren vanuit twee culturen
blijkt telkens weer een hele toer. Niettemin was het
contact zeer hartelijk. Jos Hubers bood namens
Vereniging De Binnenvaart de verenigingsvlag aan. Je
weet maar nooit hoe die nog eens tevoorschijn komt. De
vlag heeft tijdens onze Yangtze-cruise overigens drie
dagen lang gewapperd achterop de Isabella 3, naast de
VAART!vlag. 

Morgenochtend 6 uur opstaan, half 7 de koffers voor de
deur. De reisleiding plukt de dag en van de hele groep
is er nog niemand geweest die daar een stokje voor
stak. We vliegen naar Shanghai waar we vanaf de Bund,
de boulevard van de grootste Chinese zeehaven, de
Yangtze weer in heel andere gedaante zullen zien... 

Later meer. 

Groeten van de binnenvaarders uit Wuhan, 

Dirk van der Meulen
VAART!Info 

Meer 'Binnenvaarders in China': 
[1] [2] [2a] [2b] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10]
[11] [12]