Wuhan, 27 juli 2001
Binnenvaarders in China (2b)

Internetten in China gaat toch wat minder gemakkelijk
dan gedacht. En al helemaal van boord. De afgelopen
drie dagen voeren we op de Isabella 3 van Chongqing
naar Yi Chang. Een schitterende tocht, echt een
aanrader. Het passagiersschip is zeer comfortabel,
hutten met twee bedden, douche en airco. Dat laatste is
hier wel nodig, want het is on-Nederlands heet (38
graden). 

We scheepten ons dinsdagavond in, de volgende morgen
vroeg voeren we door de eerste van Three Gorges (drie
kloven). 

Enorme rotspartijen, waar je waardering krijgt voor de
stuurmanskunst van de Chinese bemanning. In de stuurhut
hebben ze op zeewijze een vierkoppige bemanning:
(stuurman, roerganger, iemand voor de motorbediening en
iemand die het logboek en de marifoon bijhield (of iets
wat daar op leek). De Hollandse binnenschippers
schudden hun hoofd: dat doet bij ons 1 man. Ook de
inrichting van de stuurhut leek vrij eenvoudig voor
zo'n groot schip. De rivier is goed bebakend en bij het
oplopen en passeren worden volop geluidssignalen
gebruikt die tussen de rotswanden schallen. Jongeren in
de groep vinden dat opvallend, maar ouderen vinden het
veel plezieriger klinken dan het geschetter van de
marifoon. 

Het is druk op de Yangtze. Dat hadden we toch niet echt
verwacht. Er viel veel te fotograferen en sommige
fanaten kwamen aan eten niet toe. De schepen zijn zeer
divers, passagiersvaart, maar daarnaast ook veel
RoRo-verkeer - vrachtwagens die de snelste weg over
water kiezen, en daar tussendoor nog een hoop klein
spul voor lokaal verkeer. Af en toe vraag je je af hoe
dat allemaal goed kan gaan. Daarbij vond onze kapitein
het nodig de nacht van woensdag op donderdag stevig
door te varen. Een zeer ervaren duwbootkapitein in het
Nederlandse gezelschap kreeg er maar geen genoeg van:
'Dit tart iedere beschrijving', stelde hij met veel
genoegen vast. 

Woensdag waren we tussendoor nog even van boord voor
het nodige tempelwerk (wonderlijke boeddha's, draken en
duivels in traditionele verhalen) op de oevers. We
raakten bij dit soort bezoeken hevig onder de indruk
van de gevolgen die de Three Gorges-dam zal hebben op
de omgeving. Op de rotswanden staat aangegeven tot hoe
hoog (175 m) het water zal stijgen. Hele steden
(inclusief cultuurschatten) verdwijnen, en op de andere
oever of hogerop zijn ze al druk met de nieuwbouw van
woningen en bedrijfspanden, complete steden verhuizen.
In totaal 1,8 miljoen mensen in het dal van de Three
Gorges. Dat is wel opvallend, hoe strak gepland de hele
operatie verloopt. 

Vanochtend (vrijdag) voeren we al om 7 uur door de
laatste kloof, en kort daarop passeerden we de enorme
dam. Een eind verderop gingen we van boord, en met een
aftandse bus (weinig ruimte, geen airco) bezochten we
de onvoorstelbaar grote bouwput. Stel je voor: 40.000
mensen werken aan het project! Daar was trouwens ook
pas een grote torenkraan door de knieen gegaan. 

De binnenvaarders zijn buitengewoon tevreden over wat
ze tot nu toe te zien kregen. Het reisprogramma is
overvol, maar beslist de moeite waard. Naast echte
binnenvaartzaken, vergeten we ook het culturele en
ontspannende niet. Dus vermaak voor iedereen. Zo gingen
we gisteren in kleine bootjes een zijrivier in, voor
een tocht door woest kolkend water van kleinere
'gorges'. Aan boord van de Isabella 3 was het
gisteravond 'cultuuravond', waar menigeen zich
origineel kon uitleven. 

Minder lollig was de busreis van Yi Chang naar Wuhan,
vijf uur in die rammelende bus, en heeeeeeeeet... Maar
morgen krijgen we een betere bus is ons verzekerd. 

Gelukkig maar, want dan toeren we door de omgeving van
Wuhan, met als extra attractie het bezoek aan een
nautische vakopleiding, waar een aantal docenten en
studenten speciaal voor ons terugkomt van vakantie. Ze
zullen ons hun simulator laten zien, en ook het
proefbasin. 

Voor de thuisblijvers: de sfeer is prima, we 'kennen'
elkaar inmiddels een beetje en dat maakt het alleen
maar vrolijker. Hier en daar doen zich wel wat
probleempjes voor met magen die niet helemaal bestand
zijn tegen het Chinese voedsel, maar dat is van
tijdelijke aard. Het eten is echt heel lekker en
gevarieerd... 

Een volgende keer meer...

Dirk van der Meulen
VAART!Info

Meer 'Binnenvaarders in China': 
[1] [2] [2a] [2b] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10]
[11] [12]