Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.


De eeuw van de toerbeurt - 10

Beurs was voor velen een manier van leven



De AMVV-schipperscentra blijven

Met of zonder schippersbeurs - het Amsterdamse binnenvaartcentrum de Bonte Zwaan blijft bestaan, verzekert Ed de Jong, landelijk directeur van de Algemene Maatschappij Voor Varenden (AMVV). ‘De functie verandert, maar de beschikbaarheid blijft.’ Dat geldt voor zowel de exploitatie van het drijvend centrum in de Houthaven, als voor de sterke betrokkenheid van de welzijnsorganisatie bij het particuliere gezinsbedrijf op sociaal-economisch terrein. Niet alleen in Amsterdam, maar ook in Rotterdam waar de AMVV een centrum beheert. En het geldt niet alleen voor de schipperscentra, maar ook voor de betrokkenheid die de AMVV heeft bij het ligplaatsonderwijs voor varende kleuters in Amsterdam, Rotterdam en Terneuzen.

Frequente beursvaarders vormen een groot deel van de AMVV-doelgroep. ‘Voor hen is de cultuuromslag duidelijk voelbaar’, zegt De Jong. De beurs, als betrekkelijke zekerheid in hun bestaan, verdwijnt. Maar in de 35 jaar van haar bestaan heeft de AMVV mede kunnen bijdragen aan het versterken van de burgerrechtspositie van varenden. Dat komt nu meer dan ooit van pas.

Als een schipper zijn bedrijf moet beëindigen is dat veel meer dan het opzeggen van een baan. Het zoeken van geschikte huisvesting, ander werk, een opleiding of omscholing vereist veel kennis van de sociale kaart, kennis die bij varenden vaak ontbreekt. De schipper en zijn gezin zijn uit de aard van hun beroep wel gewend om zelfstandig problemen op te lossen, maar volgens de AMVV-directeur wordt onder de druk van liberalisatie meer dan voorheen een beroep op het sociaal raadswerk gedaan. Meestal gedwongen door de toegenomen complexiteit van regelgeving.

Hulpvragen hebben ook vaak te maken met internaten en internaatsleiding, problemen rond opvoeding en gezin. Soms is doorverwijzing naar hulpverleningsinstelling ‘aan de wal’ mogelijk. Maar vaak lukt dat niet goed. Die instanties zijn niet toegesneden op de ambulante leefwijze van de schipper, en dat maakt volgens De Jong het maatschappelijk werk, specifiek voor varenden, juist in deze tijd tot een noodzakelijke functie.

Ambulant bestaan

‘Een simpel verhaal’, schetst De Jong in een terugblik de AMVV-lijn, die loopt van de start die zijn voorganger Adrie Barel in 1963 maakte met het accent op jeugd- en jongerenwerk, naar de vele facilitaire functies die de schipperswelzijnsinstelling op dit moment heeft. Die lijn wordt naar de toekomst doorgetrokken in de paragraaf ‘Sociale aspecten’ in de ‘Toekomstvisie Binnenvaart’ van Binnenvaart Nederland, waaraan De Jong vanuit het AMVV-werkplan een bijdrage leverde.

‘Door hun ambulante bestaan maakten schippers destijds geen deel uit van de samenleving. Vergeet niet dat de Nederlandse binnenvloot toen nog veertien- tot vijftienduizend schepen telde, een groep van zestig- tot zeventigduizend mensen! De gezinnen waren groter, er was weinig scholing, en schipperszoons voeren met hun vader mee tot ze toe waren aan een eigen schip. Het ontbreken van voorzieningen gold als een handicap.’

Ed de Jong benadrukt de verdienste van Adrie Barčl, die met zijn AMVV in de grotere ligplaatshavens zorgde voor tal van voorzieningen. Enerzijds mogelijkheden voor de ontmoeting tussen schippers onderling in kantines, en anderzijds servicevoorzieningen als telefooncellen, douches, wasruimtes, postbussen en lectuurvoorziening. ‘Dat is allang niet meer zo nodig. Aan boord heb je die voorzieningen tegenwoordig allemaal bij de hand’, zegt De Jong. ‘Je zou als walbewoner af en toe jaloers worden op de voorzieningen aan boord...’

De particuliere vloot is tot pakweg 3000 schepen gekrompen, grote gezinnen zijn er nauwelijks nog. Dat heeft z’n invloed op onder meer de deelname aan het kleuteronderwijs in de AMVV-centra. De maatschappelijke positie van varenden is sterk veranderd. ‘Schippers zijn lekker kritisch geworden, een verademing’, ervaart De Jong. Ondanks alle veranderingen is zijn organisatie zich blijven richten op de aanwezigheid van mensen. ‘Wij gaan uit van een beschikbaarheidsfunctie, in tegenstelling tot de diensten aan de wal waar je veelal eerst een afspraak moet maken.’

Van vrijetijdsclub naar sociale raadgeving

Maar een grootschalige vrijetijdsclub is de AMVV beslist niet meer. Die functie is hard achteruit gegaan door de schaalvergroting en de komst van allerlei voorzieningen aan boord. Zelfs de traditionele Paasrally kwam een paar jaar geleden aan z’n eind. In de plaats daarvan kwamen informatie- en voorlichtingsavonden, educatie en sociale raadgeving. ‘Ook huwelijks- en opvoedingsproblematiek kom je aan boord veelvuldig tegen’, meldt AMVV-directeur De Jong. Daarvoor wil de AMVV beschikbaar blijven, ook na het verdwijnen van de schippersbeurs.

‘Daar blijven mensen voor naar de Zwaancentra komen’, verwacht De Jong. Overigens is het met de armen over elkaar zitten wachten er wat hem betreft niet bij. ‘Het kleuteronderwijs moet om’, geeft hij als voorbeeld. ‘Zonder beurs ligt men straks geen tien dagen meer. Er zal minder tijd zijn om kinderen naar school te laten gaan.’ Het onderwijs moet dus meer naar de kinderen toe. Ouders groeien mee in die rol, ze doen meer moeite, zijn bewuster bezig met opvoeden. De ondersteunende taak van mobiele kleuterleidsters neemt toe en moderne communicatietechnologie zal daarbij z’n intrede doen.

Toenemende onzekerheid

Van druk op de vrachttarieven is de AMVV-directeur in de omgang met schippers nog weinig gebleken. Wat hij wel merkt is de toenemende onzekerheid bij veel beursvaarders. ‘Het is heel ambivalent, alsof je een nieuw leven begint. Maar wat zou je anders moeten dan varen, zoals je je leven lang gedaan hebt? Als je op zoek gaat naar een bestaan aan de wal, blijkt dat je schip toch niet zoveel opbrengt als je altijd had gedacht. Met een baan en een huisje aan de wal raak je ook iets kwijt van de status die je hebt als schipper op je eigen schip. Je merkt niet dat mensen daar echt negatief onder zijn. Maar er is ook geen blijdschap, meer iets van gedeeld slachtofferschap. De beurs was voor velen hun manier van leven. Het is een ideologie, een emotie. Dat gevoel van vrijheid van de kont tot de kop van je eigen schip, en dat verlossende "als ik dat touwtje los heb, ben ik alle sores kwijt", telkens weer.’

‘Doodjammer eigenlijk’, noemt De Jong het verdwijnen van de beurs. De communicatie wordt anders, het uitwisselen van marktinformatie ook, en niet te vergeten het ‘bijkleppen’ tijdens het wachten op de beurs. ‘De beurs is toch een vorm van tariefstelling, en ook een vangnet voor varenden die doorgaans in de vrije vaart actief zijn.’ De Jong realiseert zich dat de EV-regeling op veel punten is doorgeschoten, maar houdt zijn hart vast voor de toekomst. ‘Schippers worden betrokken in logistieke processen, waar een deel van de binnenvaart geen weet van heeft.’

Minder ligplaatsen nodig

In zijn rol als voorzitter van de Werkgroep Binnenvaartbelangen Amsterdam (WBA) krijgt hij met nog andere aspecten te maken. ‘Wij hebben bij de gemeente bijvoorbeeld 300 ligplaatsen geclaimd. Zo’n aantal is altijd een momentopname, maar door de veranderingen zul je merken dat er structureel minder plaatsen bezet zullen zijn. Je krijgt andere patronen. Op het water zal het allicht drukker worden.’ Dat bepaalt mee de toekomst van het binnenvaartcentrum De Bonte Zwaan. ‘We proberen de Bonte Zwaan als servicecentrum voor de binnenvaart te behouden. Zeker is dat na het sluiten van de beurs de bevrachters blijven, evenals de winkel voor scheepselektronica, de kleuterschool en het filiaal van de Bibliotheek voor Varenden. Directe contacten met de wilde vaarders blijf je toch nodig houden. De beursvloer komt vrij en we kijken uit naar nieuwe huurders, met name in de watersfeer en uitgaande van de kracht waarop met name Barčl de zaak in elkaar gestoken heeft.’

In Rotterdam verrijst een heel nieuw Binnenvaartcentrum aan de Maashaven Noordzijde (voormalige Hannopier), dat juist aan scheepvaartgebonden bedrijvigheid vanaf september 2000 een nieuwe centrumfunctie moet geven. Dat is bijna twee jaar na het sluiten van de schippersbeurs in het WTC, en de vraag is nog of en hoe bevrachters de tussenliggende tijd kunnen overbruggen. De AMVV behoort met Binnenvaart Nederland, de Bibliotheek voor Varenden en het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam tot de initiatiefnemers van dit project. Op die locatie zijn ook de functies van het welzijnswerk voor schippers gedacht.

Toekomstscenario’s

Strakke toekomstscenario’s heeft De Jong niet klaarliggen. ‘Je weet niet hoe het zich ontwikkelt, dus moet je naar bevind van zaken handelen.’ Het AMVV opinie-onderzoek ‘Koppelen en kopvoor nemen’ onder binnenvaartondernemers in juni 1995 was een poging iets verder vooruit te kijken, en dan met name naar de wenselijkheid van nieuwe organisatiestructuren in de binnenvaart. De uitkomsten gaven een stevige onderbouwing aan de vorming van de branche-organisatie Binnenvaart Nederland.

Dat de AMVV zich als welzijnsinstelling daar ook al mee bezig hield, wekte hier en daar verbazing, vertelt De Jong. Het deert hem niet. Aanvankelijk lagen de standpunten over Binnenvaart Nederland nogal tegengesteld. Weekblad Schuttevaer schreef dat eigenlijk de schipper zelf z’n mening zou moeten geven. De Jong: ‘Van alle binnenvaartorganisaties waren wij de enige neutrale instantie die dat zou kunnen doen. Dus wat lag er meer voor de hand? We hebben de bij BN betrokken organisaties een handreiking gedaan, gedacht vanuit het belang van de individuele ondernemer, die behoefte heeft aan het collectief ontwikkelen van een zekere marktmacht.’

Dirk van der Meulen



Het boek 'De eeuw van de toerbeurt'

 
Door: Wout Bareman, Jos Hoffmann, Dirk van der Meulen, Johan Salverda en Jan de Vries

Uitgave: Kluwer BV, Deventer,
1e druk 1999
ISBN: 90 5577 030 2
Prijs: fl 59,50
Verkrijgbaar in de boekhandel.
Online te bestellen bij Kluwer of via tel. 0570-673335, fax 0570-691555

Inhoud, met online selectie:

  1. In 1932 veel schippers in 'noodtoestand'
  2. Lobby en liberalisatie in de binnenvaart
  3. 'Als schipper verliezen we onze vrijheid en dat is eeuwig zonde'
  4. 'Niet voor niets varen de duurste schepen op de Rijn'
  5. Van Hulten en de herinnering aan 1975
  6. De brandhaard Terneuzen lijkt gedoofd
  7. Het slechte huwelijk tussen verladers en toerbeurt
  8. Belgische barrages brandmerk voor het leven
  9. Na twintig jaar strijd niet louter rokende puinhopen...
  10. Beurs was voor velen een manier van leven











Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1998-1999
VAART! Info


 

Naar de openingspagina van VAART!