|
De eeuw van de toerbeurt - 10 Beurs was voor velen een manier van leven
De AMVV-schipperscentra blijvenMet of zonder schippersbeurs - het Amsterdamse binnenvaartcentrum de Bonte Zwaan blijft bestaan, verzekert Ed de Jong, landelijk directeur van de Algemene Maatschappij Voor Varenden (AMVV). ‘De functie verandert, maar de beschikbaarheid blijft.’ Dat geldt voor zowel de exploitatie van het drijvend centrum in de Houthaven, als voor de sterke betrokkenheid van de welzijnsorganisatie bij het particuliere gezinsbedrijf op sociaal-economisch terrein. Niet alleen in Amsterdam, maar ook in Rotterdam waar de AMVV een centrum beheert. En het geldt niet alleen voor de schipperscentra, maar ook voor de betrokkenheid die de AMVV heeft bij het ligplaatsonderwijs voor varende kleuters in Amsterdam, Rotterdam en Terneuzen.Frequente beursvaarders vormen een groot deel van de AMVV-doelgroep. ‘Voor hen is de cultuuromslag duidelijk voelbaar’, zegt De Jong. De beurs, als betrekkelijke zekerheid in hun bestaan, verdwijnt. Maar in de 35 jaar van haar bestaan heeft de AMVV mede kunnen bijdragen aan het versterken van de burgerrechtspositie van varenden. Dat komt nu meer dan ooit van pas. Als een schipper zijn bedrijf moet beëindigen is dat veel meer dan het opzeggen van een baan. Het zoeken van geschikte huisvesting, ander werk, een opleiding of omscholing vereist veel kennis van de sociale kaart, kennis die bij varenden vaak ontbreekt. De schipper en zijn gezin zijn uit de aard van hun beroep wel gewend om zelfstandig problemen op te lossen, maar volgens de AMVV-directeur wordt onder de druk van liberalisatie meer dan voorheen een beroep op het sociaal raadswerk gedaan. Meestal gedwongen door de toegenomen complexiteit van regelgeving.
Hulpvragen hebben ook vaak te maken met internaten en internaatsleiding,
problemen rond opvoeding en gezin. Soms is doorverwijzing naar
hulpverleningsinstelling ‘aan de wal’ mogelijk. Maar vaak lukt dat niet
goed. Die instanties zijn niet toegesneden op de ambulante leefwijze van
de schipper, en dat maakt volgens De Jong het maatschappelijk werk,
specifiek voor varenden, juist in deze tijd tot een noodzakelijke
functie.
‘Door hun ambulante bestaan maakten schippers destijds geen deel uit van de samenleving. Vergeet niet dat de Nederlandse binnenvloot toen nog veertien- tot vijftienduizend schepen telde, een groep van zestig- tot zeventigduizend mensen! De gezinnen waren groter, er was weinig scholing, en schipperszoons voeren met hun vader mee tot ze toe waren aan een eigen schip. Het ontbreken van voorzieningen gold als een handicap.’ Ed de Jong benadrukt de verdienste van Adrie Barčl, die met zijn AMVV in de grotere ligplaatshavens zorgde voor tal van voorzieningen. Enerzijds mogelijkheden voor de ontmoeting tussen schippers onderling in kantines, en anderzijds servicevoorzieningen als telefooncellen, douches, wasruimtes, postbussen en lectuurvoorziening. ‘Dat is allang niet meer zo nodig. Aan boord heb je die voorzieningen tegenwoordig allemaal bij de hand’, zegt De Jong. ‘Je zou als walbewoner af en toe jaloers worden op de voorzieningen aan boord...’
De particuliere vloot is tot pakweg 3000 schepen gekrompen, grote
gezinnen zijn er nauwelijks nog. Dat heeft z’n invloed op onder meer de
deelname aan het kleuteronderwijs in de AMVV-centra. De maatschappelijke
positie van varenden is sterk veranderd. ‘Schippers zijn lekker kritisch
geworden, een verademing’, ervaart De Jong. Ondanks alle veranderingen
is zijn organisatie zich blijven richten op de aanwezigheid van mensen.
‘Wij gaan uit van een beschikbaarheidsfunctie, in tegenstelling tot de
diensten aan de wal waar je veelal eerst een afspraak moet maken.’
‘Daar blijven mensen voor naar de Zwaancentra komen’, verwacht De Jong.
Overigens is het met de armen over elkaar zitten wachten er wat hem
betreft niet bij. ‘Het kleuteronderwijs moet om’, geeft hij als
voorbeeld. ‘Zonder beurs ligt men straks geen tien dagen meer. Er zal
minder tijd zijn om kinderen naar school te laten gaan.’ Het onderwijs
moet dus meer naar de kinderen toe. Ouders groeien mee in die rol, ze
doen meer moeite, zijn bewuster bezig met opvoeden. De ondersteunende
taak van mobiele kleuterleidsters neemt toe en moderne
communicatietechnologie zal daarbij z’n intrede doen.
‘Doodjammer eigenlijk’, noemt De Jong het verdwijnen van de beurs. De
communicatie wordt anders, het uitwisselen van marktinformatie ook, en
niet te vergeten het ‘bijkleppen’ tijdens het wachten op de beurs. ‘De
beurs is toch een vorm van tariefstelling, en ook een vangnet voor
varenden die doorgaans in de vrije vaart actief zijn.’ De Jong
realiseert zich dat de EV-regeling op veel punten is doorgeschoten, maar
houdt zijn hart vast voor de toekomst. ‘Schippers worden betrokken in
logistieke processen, waar een deel van de binnenvaart geen weet van
heeft.’
In Rotterdam verrijst een heel nieuw Binnenvaartcentrum aan de Maashaven
Noordzijde (voormalige Hannopier), dat juist aan scheepvaartgebonden
bedrijvigheid vanaf september 2000 een nieuwe centrumfunctie moet geven.
Dat is bijna twee jaar na het sluiten van de schippersbeurs in het WTC,
en de vraag is nog of en hoe bevrachters de tussenliggende tijd kunnen
overbruggen. De AMVV behoort met Binnenvaart Nederland, de Bibliotheek
voor Varenden en het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam tot de
initiatiefnemers van dit project. Op die locatie zijn ook de functies
van het welzijnswerk voor schippers gedacht.
Dat de AMVV zich als welzijnsinstelling daar ook al mee bezig hield, wekte hier en daar verbazing, vertelt De Jong. Het deert hem niet. Aanvankelijk lagen de standpunten over Binnenvaart Nederland nogal tegengesteld. Weekblad Schuttevaer schreef dat eigenlijk de schipper zelf z’n mening zou moeten geven. De Jong: ‘Van alle binnenvaartorganisaties waren wij de enige neutrale instantie die dat zou kunnen doen. Dus wat lag er meer voor de hand? We hebben de bij BN betrokken organisaties een handreiking gedaan, gedacht vanuit het belang van de individuele ondernemer, die behoefte heeft aan het collectief ontwikkelen van een zekere marktmacht.’ Dirk van der Meulen Het boek 'De eeuw van de toerbeurt'Door: Wout Bareman, Jos Hoffmann, Dirk van der Meulen, Johan Salverda en Jan de Vries Uitgave: Kluwer BV, Deventer,
Inhoud, met online selectie:
|
bij de VAART! redactie Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.
© 1998-1999
|