Klik op een fotootje voor een vergroting. Met de pijltjes boven de foto's ga je
in de serie terug, vooruit of naar deze overzichtspagina.
Het copyright van de foto's is voorbehouden aan VAART!Info BV.
Publicatie en gebruik door derden uitsluitend na verkregen toestemming via info@vaart.nl
HET GROTE OF KEIZERKANAAL
Met een lengte van 1789 km is het Grote Kanaal tussen Peking en Hangzhou
het langste ter wereld. Een keizer tijdens de Sui Dynasty (581-618) gaf
opdracht voor het graven van het kanaal.
De 404 km lange (noordelijke) vaarweg tussen Suzhou en Yangzhou is van
belang voor het kolenvervoer van Noord- naar Zuid-China, en bevaarbaar
voor schepen tot 2000 ton. Jaarlijks wordt er zo'n 70 miljoen ton over
vervoerd, waarvan 25 miljoen ton kolen.
Het zuidelijk kanaalgedeelte van ruim 208 km in de
provincie Jiansu is nog drukker met een vervoersvolume
van 100 miljoen ton op jaarbasis. Het kanaal voor 500-tons schepen loopt
door de steden
Zhenjiang, Changzhou, Wuxi en Suzhou, en verbindt de Yangtze met de
Tai Hu. Daarmee loopt er een rechtstreekse vaarwegverbinding tussen de
grote stedelijke centra van Shanghai en Hangzhou.
Zelfs na ingrijpende vaarwegverbeteringen tot ver in de jaren '90 zit het Grote
Kanaal nu al weer aan z'n capaciteitsplafond. Al na een paar uur
varen op het traject Wuxi-Suzhou wordt dat volstrekt duidelijk. Vier
breed varen is geen uitzondering op het kanaal met een bodembreedte van
40 meter.
De vloot is divers van samenstelling. De kleinere zelfvarende schepen van
staal of beton met 30 tot 40 ton laadvermogen behoren toe aan particulieren,
terwijl de sleepkonvooien (we telden tot 16 sleepschepen) veelal door
particuliere organisaties of (overheids)rederijen in de vaart worden
gehouden.
LINKS
World's Longest Canal to Be Extended to Sea, Xinhua, 24-6-99
Een nieuw 1,8 km lang kanaal zal het Grote Kanaal gaan
verbinden met het Hangzhou-Ningbo Kanaal, dat bij Ningbo
(provincie Zhejiang) in de Oost-Chinese Zee uitkomt.
Vaarwegexperts zien het als een mogelijkheid om de
status van het Grote Kanaal als hoofdvaarweg te
herstellen. Andere transportmodi namen die rol de
laatste jaren over. In 2002 moeten vijf nieuwe sluizen
klaar zijn. Die kosten meer dan een miljard yuan (ruim
300 miljoen gulden); de Wereldbank leent China 53 miljoen
dollar (ca. 130 miljoen gulden) voor het project.