Het Grote Kanaal van Wuxi naar Suzhou
© Dirk van der Meulen, VAART!Info, 1-8-2001

DSCN1578 DSCN1579 DSCN1581 DSCN1582 DSCN1583 DSCN1584
DSCN1585 DSCN1586 DSCN1587 DSCN1588 DSCN1589 DSCN1590
DSCN1591 DSCN1592 DSCN1593 DSCN1594 DSCN1595 DSCN1596
DSCN1597 DSCN1599 DSCN1600 DSCN1601 DSCN1602 DSCN1603
DSCN1604 DSCN1605 DSCN1606 DSCN1607 DSCN1608 DSCN1609
DSCN1610 DSCN1611 DSCN1612 DSCN1613 DSCN1614 DSCN1615
DSCN1616 DSCN1617 DSCN1618 DSCN1619 DSCN1620 DSCN1621
DSCN1622 DSCN1623 DSCN1624 DSCN1625 DSCN1626 DSCN1627
DSCN1628 DSCN1629 DSCN1630 DSCN1631 DSCN1632
Klik op een fotootje voor een vergroting. Met de pijltjes boven de foto's ga je in de serie terug, vooruit of naar deze overzichtspagina.

Het copyright van de foto's is voorbehouden aan VAART!Info BV.
Publicatie en gebruik door derden uitsluitend na verkregen toestemming via info@vaart.nl

HET GROTE OF KEIZERKANAAL
Met een lengte van 1789 km is het Grote Kanaal tussen Peking en Hangzhou het langste ter wereld. Een keizer tijdens de Sui Dynasty (581-618) gaf opdracht voor het graven van het kanaal.

De 404 km lange (noordelijke) vaarweg tussen Suzhou en Yangzhou is van belang voor het kolenvervoer van Noord- naar Zuid-China, en bevaarbaar voor schepen tot 2000 ton. Jaarlijks wordt er zo'n 70 miljoen ton over vervoerd, waarvan 25 miljoen ton kolen.
Het zuidelijk kanaalgedeelte van ruim 208 km in de provincie Jiansu is nog drukker met een vervoersvolume van 100 miljoen ton op jaarbasis. Het kanaal voor 500-tons schepen loopt door de steden Zhenjiang, Changzhou, Wuxi en Suzhou, en verbindt de Yangtze met de Tai Hu. Daarmee loopt er een rechtstreekse vaarwegverbinding tussen de grote stedelijke centra van Shanghai en Hangzhou.

Zelfs na ingrijpende vaarwegverbeteringen tot ver in de jaren '90 zit het Grote Kanaal nu al weer aan z'n capaciteitsplafond. Al na een paar uur varen op het traject Wuxi-Suzhou wordt dat volstrekt duidelijk. Vier breed varen is geen uitzondering op het kanaal met een bodembreedte van 40 meter.

De vloot is divers van samenstelling. De kleinere zelfvarende schepen van staal of beton met 30 tot 40 ton laadvermogen behoren toe aan particulieren, terwijl de sleepkonvooien (we telden tot 16 sleepschepen) veelal door particuliere organisaties of (overheids)rederijen in de vaart worden gehouden.

LINKS

  • World's Longest Canal to Be Extended to Sea, Xinhua, 24-6-99
    Een nieuw 1,8 km lang kanaal zal het Grote Kanaal gaan verbinden met het Hangzhou-Ningbo Kanaal, dat bij Ningbo (provincie Zhejiang) in de Oost-Chinese Zee uitkomt. Vaarwegexperts zien het als een mogelijkheid om de status van het Grote Kanaal als hoofdvaarweg te herstellen. Andere transportmodi namen die rol de laatste jaren over. In 2002 moeten vijf nieuwe sluizen klaar zijn. Die kosten meer dan een miljard yuan (ruim 300 miljoen gulden); de Wereldbank leent China 53 miljoen dollar (ca. 130 miljoen gulden) voor het project.

    BINNENVAARDERS NAAR DE YANGTZE
    INDEX: Peking: Grote Kanaal, Zomerpaleis | Peking: De Muur bij Mutianya | Peking: Fabriek voor koperemailleren | Peking: Ming graven | Peking: Tian An Men - Plein van de Hemelse Vrede | Peking: de Verboden Stad | Peking: Eten met stokjes | Chongqing: Three Gorges Museum | Chongqing: uitzicht op de Yangtze en de Jialing | Chongqing by night | Yangtze: van Chongqing naar 'Ghost City' Fengdu | 'Ghost City' Fengdu | Vlaggen op de Yangtze | a/b mps Isabella 3 op de Yangtze | De Witte Keizer van Fengjie | Qutang Gorge, de eerste van Three Gorges / Drie Kloven | The Three Lesser Gorges - kleinere kloven | Yangtze: de laatste kloof voor Yichang | Three Gorges Project, bouw dam bij Sandouping | Wuhan: (zee)haven aan de Yangtze | Wuhan University of Technology | In de haven van Shanghai | Hoogbouw in Shanghai | Shanghai: Yuyuan Garden | Shanghai by night | Hangzhou: aan de sluis | Hangzhou: West Lake, theeplantage, avondmarkt | Oversteek Lake Tai naar Wuxi | Zijdespinnerijen in Wuxi en Suzhou | Het Grote Kanaal van Wuxi naar Suzhou | Suzhou: Humble Administrator's Garden / Zhuozheng | De kanalen van Suzhou | Zhou Zhuang: Chinees Venetië | Shanghai: klaar voor de thuisreis | Reünie China-vaarders

  • Naar de VAART! openingspagina