Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

 
VAART!Peiling: Schip van het Jaar 1998

Minister Netelenbos (V&W) reikte 8 mei in Vlissingen de Schip van het Jaar-prijs 1998 uit aan schipper/eigenaar Henk Wanders van het containerschip Jowi. Tien schepen werden genomineerd door de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied (KNVTS).

Ms Jowi, winnaar 'Schip van het Jaar'-prijs 1998 Hr Ms Rotterdam. Klik voor vergroting  

 

 

 

Links de winnaar van de KNVTS-prijs 'Schip van het Jaar 1998', het ms Jowi van schipper/eigenaar Henk Wanders. Hierboven Hr Ms Rotterdam dat de 'publieksprijs' won in de VAART!Peiling.  

De jury bleek onder de indruk van het ontwerp van de Jowi, waardoor het schip tweemaal zoveel containers kan vervoeren, ook bij geringe diepte. Daarnaast stelt de jury tevreden vast dat in het ontwerp veel aandacht is besteed aan milieu en veiligheid. Zo hoeft tijdens laden en lossen geen bemanning in de laad- en loszone aanwezig te zijn. Door plaatsing van containergeleiders is het niet nodig na het laden op de containers te klimmen om ze vast te zetten.

    In de VAART!Peiling konden lezers hún voorkeur uitspreken. De uitslag van de VAART!Peiling telde weliswaar niet mee voor de KNVTS-prijs, maar wij gingen dan ook voor de onofficiële 'publieksprijs'...
De uitslag na 60 stemmen:

31.6% - 19 stemmen voor:
    Hr. Ms. Rotterdam
    Op 15 april droeg de Koninklijke ScheldeGroep het amfibisch transportschip Rotterdam over aan de Koninklijke Marine.
    Bijzonderheden: Bouwwijze in twintig van apparatuur voorziene 'moten'; inwendig dok voor landingsvaartuigen; zuinige diesel-elektrische voortstuwing reduceert door plaatsing trillingen en lawaai.

26.6% - 16 stemmen voor:
    Ms Jowi
    Scheepswerf Breko in Papendrecht droeg 27 maart het binnenschip Jowi over aan schipper-eigenaar Henk Wanders uit Zwijndrecht.
    Bijzonderheden: Ruim met containerstacks; eerste binnenschip van 135 meter lang; woning aan dek met twee verdiepingen.

11.6% - 7 stemmen voor:
    Hyperion
    Royal Huisman Shipyard in Vollenhove leverde het zeiljacht Hyperion in januari op aan de heer J. Clark.
    Bijzonderheden: Zestig meter lange carbon fibre mast uit één stuk; grootste sloepgetuigde zeiljacht ter wereld (47,50 meter); computersysteem/netwerk voor 'integrated bridge'; duplex (RVS) gebouwde kiel (4,80 meter) met geïntegreerde carbon fibre daggerboard-kiel (max. diepgang 6,80 meter).

6.6% - 4 stemmen voor:
    Politievaartuig P3
    Engelaer Scheepsbouw uit Beneden-Leeuwen droeg 2 september het snelle politievaartuig P3 over aan de Rivierpolitie Rotterdam-Rijnmond.
    Bijzonderheden: Hybride romp combineert snelheid van planerende romp met zeegangsgedrag van semi-planerende romp; automatische conditionering binnenklimaat; elektrische dekverwarming; schroeven met high-skew blad.

6.6% - 4 stemmen voor:
    Volvox Terra Nova
    IHC Holland in Kinderdijk droeg medio oktober de sleephopperzuiger Volvox Terra Nova over aan Van Oord ACZ UK Ltd.
    Bijzonderheden: Gondels aan de achterzijde, die langer laadruim mogelijk maken; spitse bulbsteven; excentrisch geplaatste brug; gebruik van 'thermisch-mechanisch' gewalst staal EH40 TM; onderwaterpomp van 6000 kW; hoge dichtheid baggermengsel met weinig overflow verliezen; 'groene pijp' houdt hovertollig water binnen systeem; optimalisering belasting hoofdmotoren.

5% - 3 stemmen voor:
    Maria Green
    Schelde Scheepsnieuwbouw leverde 28 augustus het multipurpose vrachtschip Maria Green op aan de Rotterdamse rederij Gen. Chart.
    Bijzonderheden: Tussendek opsplitsbaar en verwijderbaar; één man in ruim nodig bij laden en lossen; drie kranen met maximaal gecombineerd hefvermogen van 120 ton; volbeladen vaart mogelijk door één meter dik vast ijs; grote flexibiliteit vergroot kans op retourlading.

5% - 3 stemmen voor:
    UK 224 Tunis van Luut
    Maaskant Shipyards in Stellendam droeg 18 juli het vissersvaartuig UK 224 Tunis van Luut over aan Zeevissersbedrijf T. de Boer & Zn. op Urk.
    Bijzonderheden: Lichtere voortstuwing (1000 pk) en tuigen halveren brandstofgebruik; accommodatie midscheeps (niet meer boven motorkamer); combinatie van Scandinavian seining en twinrig trawlen.

3.3% - 2 stemmen voor:
    MY Lady S
    De Lady S. is een luxueus motorjacht voor een Amerikaanse opdrachtgever. Het casco is in Zuid-Afrika gebouwd en afgebouwd bij Oceanco in Dreumel.
    Bijzonderheden: Slingerdemping door stabilizers, AC-systeem en overdruk in accommodatie; vloeren, wanden en plafonds zwevend gemonteerd, motoren en pompen flexibel opgesteld.

1.6% - 1 stemmen voor:
    Egbert Wagenborg
    In Delfzijl werd 3 juli de multipurpose containercarrier Egbert Wagenborg gedoopt en overgenomen van de bouwers, Scheepswerf Bijlsma in Lemmer.
    Bijzonderheden: Ontwerp biedt zowel goed zeegangsgedrag en snelheid in diep water als goede manoeuvreerbaarheid en diepgang in kustwateren.

1.6% - 1 stemmen voor:
    Ms IJsseldijk (Batavier VI)
    Tille Scheepsbouw Kootstertille droeg 4 februari het containerfeederschip IJsseldijk over aan Navigia Shipping in Delfzijl. Deze rederij heeft het schip vercharterd aan Interhavens in Rotterdam, een volle dochter van Internatio Müller, die het schip onder de naam Batavier VI in de vaart heeft gebracht.
    Bijzonderheden: Snelle belading, doordat in alle baaien containers recht boven elkaar staan.


Totaal aantal stemmen: 60

VAART!Peiling draait op Poll It v2.0 van CGI World.
Door de IP-beveiliging in dit programma kun je in principe maar één keer je stem uitbrengen.
Als je je keuze hebt aangevinkt en de knop 'Stem nu!' hebt ingedrukt, zie je meteen het resultaat (bij minimaal 10 uitgebrachte stemmen).



Fotolinks naar genomineerde schepen

Hyperion - Ms Jowi - Hr. Ms. Rotterdam - Volvox Terra Nova



Suggesties voor volgende VAART!Peiling

Elke week is er een nieuwe VAART!Peiling.
Heb je een goed idee of een suggestie, maak dan gebruik van het suggestieformulier.

Je naam (scheepsnaam):

Je Email-adres:

Je suggestie voor een volgende VAART!Peiling:

     











Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie.

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1999
VAART! Info

index