|
Centraal Overleg Vaarwegen (COV)
Secretariaat: Vasteland 12e, Postbus 23415,
3001 KK Rotterdam,
tel. (010) 412 91 36, fax (010) 233 13 06
Knelpunten Bulk- en Stukgoed
Een netwerk van container-, bulk- en stukgoedterminals, plus verbetering
van de infrastructuur, zodat die vervoersknooppunten de binnenvaart ook
werkelijk een goede concurrentiepositie geven. Die elementen heeft het
Centraal Overleg Vaarwegen (COV) najaar 1997 in kaart gebracht om minister Jorritsma
van Verkeer en Waterstaat, en de Tweede Kamer handvatten voor het
binnenvaartbeleid te geven.
COV-secretaris Kees de Vries schat de kosten van de plannen uit het
tactisch pakket op een miljard gulden. 'Voor de komende tien jaar is in het
kader van het Tweede SVV tien miljard gepland voor de vaarwegen. Dat
is meer dan de Betuwelijn, maar heel wat minder vergeleken met
rijkswegen of de spoorwegen totaal. En het is duidelijk dat ook de
overheid meer vervoer over water wil.'
Bulkcentra
Naast de groeimarkt containers gelooft De Vries heilig in het
komende succes van Regionale Overslag Centra (ROC) waar kleinere
partijen bulk- en stukgoed gecombineerd worden tot voor de
binnenvaart aantrekkelijke tonnages. Net als bij containers in combinatie
met wegvervoer, dat de aan- en afvoer in de regio verzorgt.
Naast de bestaande ROC's in Oss en Kampen, lijkt de regio Leeuwarden/Groningen/Drachten kansrijk, maar ook in Flevoland, de Zaan,
Twente, Arnhem/Nijmegen, Tilburg, Veghel, Gennep, langs de Gouwe en in
Nieuwegein lopen onderzoeken en/of initiatieven.
Nieuwe initiatieven
'Bij die ontwikkelingen zien we belemmeringen in de toeleidende
vaarweg', zegt De Vries. 'Zo is sluis Lemmer dé toegang tot het noorden en als
daar, door de ROC's, veel groei kan worden verwacht moet daar een
tweede sluis komen. In het tactisch pakket prevaleert Lemmer dan ook
boven Harlingen en Delfzijl, die in eerdere verlanglijstjes zijn
genoemd. Voor Almelo en omgeving is dat Eefde, voor de Zaan de
Wilhelminasluis en in Zuid-Holland de Julianasluis in Gouda. En zo
ontstaat een nieuw lijstje met prioriteiten', zegt De Vries.
'Voor een deel zijn die al opgenomen in de overheidsplannen,
maar in combinatie met die middelen vragen we daar nu een extra
impuls voor.'
Bron: Weekblad Schuttevaer, 25 oktober 1997
Met dank aan Arthouse, Rotterdam (illustratie)
|