|
Centraal Overleg Vaarwegen (COV)
Secretariaat: Vasteland 12e, Postbus 23415,
3001 KK Rotterdam,
tel. (010) 412 91 36, fax (010) 233 13 06
Knelpunten Containervaart
Een netwerk van container-, bulk- en stukgoedterminals, plus verbetering
van de infrastructuur, zodat die vervoersknooppunten de binnenvaart ook
werkelijk een goede concurrentiepositie geven. Die elementen heeft het
Centraal Overleg Vaarwegen (COV) najaar 1997 in kaart gebracht om minister Jorritsma
van Verkeer en Waterstaat, en de Tweede Kamer handvatten voor het
binnenvaartbeleid te geven.
COV-secretaris Kees de Vries schat de kosten van de plannen uit het
tactisch pakket op een miljard gulden. 'Voor de komende tien jaar is in het
kader van het Tweede SVV tien miljard gepland voor de vaarwegen. Dat
is meer dan de Betuwelijn, maar heel wat minder vergeleken met
rijkswegen of de spoorwegen totaal. En het is duidelijk dat ook de
overheid meer vervoer over water wil.'
Te laag
'Als je kijkt waar nu containerterminals zijn (Meppel, Oss, Nijmegen,
Born) en waar in de toekomst vrijwel zeker dergelijke overslagcentra
komen (Valburg, Utrecht, Alphen, Alkmaar, Tilburg, Zutphen/Deventer,
Almelo, Gorinchem, Tiel, Dordrecht etc.) zie je qua brughoogte drie
grote probleemgebieden', schetst De Vries.
'Het Van Starkenborghkanaal, waar de laagste brug nu op 6,8 meter ligt en
de minister vasthoudt aan 9,5 meter omdat ze dat, gezien de perspectieven
van de containervaart, voldoende vindt. Wij vragen onbeperkte
doorvaarthoogte, en vinden het onverstandig, een internationale vaarweg
voor zeker honderd jaar dicht te timmeren. Dan twee bruggen over de
Maas en het toeleidingskanaal naar Born, waar nu maar drie hoog
containers gevaren kan worden. Dat is wel toegezegd, maar het duurt
allemaal gewoon te lang.'
Paar projecten
De derde prioriteit is de vaarweg IJssel-Almelo. 'In Twente zit
een flinke potentie containers. Ook voor het Amsterdam-Rijnkanaal en de
Schelde-Rijnverbinding zou onderzocht moeten worden wat de toekomstige
hoogtenorm moet zijn. We zien ook op kleinere vaarwegen, zoals in
Brabant, steeds meer interesse in containervaart. Maar we realiseren
ons dat niet alles tegelijk kan en leggen dus wat de brughoogtes
betreft de prioriteit in Groningen en op de Maas. De minister heeft
ons al wel gewaarschuwd niet met dertig projecten voor drie, vier
miljard te komen, maar zelf al aan te geven waar de eerste belangen
zitten.'
Bron: Weekblad Schuttevaer, 25 oktober 1997
Met dank aan Arthouse, Rotterdam (illustratie)
|