Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 1.2 van 5.12.98
© 1997-1998 VAART! Info

De nieuwste VAART! Flits al gezien?

Webnieuws
ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!

Hotlinks
NOS-tt
Damrak
I-VOIR
Pegel
RWS-tt
Valuta
Banen
Gasolie
NEA-idx
Rijroute
Treinen
't Weer

Sitekoers Actueel
Bedrijf
Berichten
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
Nautisch
Reizen
Telematica
Top-10
Vraagbaak
Vracht
Werf
Werk
Zoek



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info

Hoeveel bezoekers had VAART! Vracht?

Centraal Overleg Vaarwegen (COV)
Secretariaat: Vasteland 12e, Postbus 23415, 3001 KK Rotterdam,
tel. (010) 412 91 36, fax (010) 233 13 06



Knelpunten Containervaart

Een netwerk van container-, bulk- en stukgoedterminals, plus verbetering van de infrastructuur, zodat die vervoersknooppunten de binnenvaart ook werkelijk een goede concurrentiepositie geven. Die elementen heeft het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) najaar 1997 in kaart gebracht om minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat, en de Tweede Kamer handvatten voor het binnenvaartbeleid te geven.

COV-secretaris Kees de Vries schat de kosten van de plannen uit het tactisch pakket op een miljard gulden. 'Voor de komende tien jaar is in het kader van het Tweede SVV tien miljard gepland voor de vaarwegen. Dat is meer dan de Betuwelijn, maar heel wat minder vergeleken met rijkswegen of de spoorwegen totaal. En het is duidelijk dat ook de overheid meer vervoer over water wil.'

Te laag
'Als je kijkt waar nu containerterminals zijn (Meppel, Oss, Nijmegen, Born) en waar in de toekomst vrijwel zeker dergelijke overslagcentra komen (Valburg, Utrecht, Alphen, Alkmaar, Tilburg, Zutphen/Deventer, Almelo, Gorinchem, Tiel, Dordrecht etc.) zie je qua brughoogte drie grote probleemgebieden', schetst De Vries.
'Het Van Starkenborghkanaal, waar de laagste brug nu op 6,8 meter ligt en de minister vasthoudt aan 9,5 meter omdat ze dat, gezien de perspectieven van de containervaart, voldoende vindt. Wij vragen onbeperkte doorvaarthoogte, en vinden het onverstandig, een internationale vaarweg voor zeker honderd jaar dicht te timmeren. Dan twee bruggen over de Maas en het toeleidingskanaal naar Born, waar nu maar drie hoog containers gevaren kan worden. Dat is wel toegezegd, maar het duurt allemaal gewoon te lang.'

Paar projecten
De derde prioriteit is de vaarweg IJssel-Almelo. 'In Twente zit een flinke potentie containers. Ook voor het Amsterdam-Rijnkanaal en de Schelde-Rijnverbinding zou onderzocht moeten worden wat de toekomstige hoogtenorm moet zijn. We zien ook op kleinere vaarwegen, zoals in Brabant, steeds meer interesse in containervaart. Maar we realiseren ons dat niet alles tegelijk kan en leggen dus wat de brughoogtes betreft de prioriteit in Groningen en op de Maas. De minister heeft ons al wel gewaarschuwd niet met dertig projecten voor drie, vier miljard te komen, maar zelf al aan te geven waar de eerste belangen zitten.'

Bron: Weekblad Schuttevaer, 25 oktober 1997
Met dank aan Arthouse, Rotterdam (illustratie)



 

Terug naar de openingspagina van VAART!