Freighter Cruise a/b Sybille
'Volgende keer gaan we langer, met relatief minder tijd zeeziek'
Ik begin mijn reisverslag uit te typen op 9 augustus
2001. Twee dagen geleden zijn we thuisgekomen van de
reis, die voor mij waarschijnlijk de meest bijzondere
vakantie van mijn leven zal zijn: meevaren op een
containerschip. Op dit moment ben ik nog steeds
zeeziek. Aan boord ben ik ook zeeziek geweest, maar dat
waren momentjes. Na de thuiskomst is het echter een
heel stuk slechter gegaan: vanaf het moment dat ik uit
de auto stapte tot nu toe beweegt heel de wereld en ik
ben nagenoeg continu zo misselijk als een kat.
door Jannie
Heijmans
Hoewel er minimaal twee reisbureaus zijn in Nederland die
niet anders doen dan reizen per vrachtschip verkopen,
schijnt dit niet zo'n bekend gegeven te zijn. Bijna
iedereen vraagt tenminste hoe we daar aan komen.
Het was ook een toevalstreffer dat we dit ontdekten.
Toen we vorig jaar door de haven van Rotterdam voeren
met een rondvaartboot, stond er op een schip
WWW.SAFMARINE.COM. Voornamelijk omdat het woord
SAFMARINE mij voor een raadsel stelde, typte ik dat een
keer in toen ik on line was. Het bleek South African
Marine te betekenen en tot mijn verbazing zag ik dat
zij passagiers meenamen.
Dat leek ons allebei wel wat,
alleen vonden wij allebei 12 personen een gevaarlijk
aantal. Aan de ene kant te veel en aan de andere kant
te weinig. Als er in zo'n gezelschap lastpakken zitten
zit je niet op een schip, dan zit je in de boot. Dus
werd het surfen, faxen en bellen, net zolang tot we een
reis gevonden hadden waarbij wij de enige passagiers
zouden zijn.
Dat gaf de nodige problemen want een derde reisbureau
bleek opgeheven toen wij daar wilden boeken; het andere
deelde ons mee dat de reis die wij wilden niet kon
doorgaan omdat het schip uit de vaart was genomen. Ik
kwam via via op een Duitse site terecht, maar toen ik
de reis bij hen wilde boeken stootte ik op
taalproblemen en cultuurverschillen, met name waar het
de annuleringsverzekering betrof.
Na drie maanden
regelmatig het net afgestroopt te hebben kwam ik uit
bij Sea Travel Holidays in Zwolle. De door ons
uitgezochte reis - die we al die tijd al wilden - werd
daar geboekt.
Het telefoontje uit Zwolle
We zouden oorspronkelijk op zaterdag 28 juli
vertrekken, maar we wisten al weken tevoren dat het
schip dusdanig van zijn schema was geraakt, dat we rond
de eerste augustus vertrokken. Rond die datum begonnen
we te telefoneren en tot 31 juli(dinsdag) 12.30 uur,
waren we ervan overtuigd dat we 's woensdags rond 10.00
uur aan boord zouden moeten zijn. Op dat tijdstip,
tijdens de laatste voorbereidingen, kwam het
telefoontje uit Zwolle, dat we om 17.00/18.00 uur
werden verwacht. Gelukkig was Theo van Kooten, die ons
zou brengen en halen, op dat moment thuis. Snel alles
ingepakt en naar Rotterdam.
dinsdag 31-7-2001; 20.50 uur
Sinds ca 17.30 zijn wij aan boord van de Sybille. Van
Kooten heeft ons hierheen gebracht, en dat is maar goed
ook. Met name het laatste stuk zou ik er heel wat
slechter hebben afgebracht. Manoeuvreren tussen snel
rijdende vrachtauto's... slagbomen die hij zonder meer
geopend kreeg. Kortom, wat hem in een half uurtje
lukte, daar zou ik zeker 3x zo lang over hebben gedaan.
Hij parkeerde ook niet op de parkeerplaats, maar pal
naast het schip.
En bovendien lukte het hem om ons aan
boord te krijgen, wat mij zonder GSM helemaal niet
gelukt zou zijn. Er was geen loopplank en de Sybille lag
voor de helft achter een kade die met een verrijdbare
muur was afgesloten. Nadat Theo een 10-tal minuten op
het schip was geweest, kwam hij ons halen. Ook
Jamie-Lee is nog even mee aan boord geweest. We hebben
in de mess met de kapitein zitten praten, en dan krijg
je gelijk allerlei instructies voor noodsituaties. Van
Kooten nam afscheid en wij gingen onze hut opzoeken.
Een drietal vertrekken: zitkamer met koelkast en TV(?)
een slaapvertrek met een kooi, kastjes en lades en een
heel compacte badkamer met WC. Voordat we naar boven
gingen kregen wij nog een maaltijd voorgezet van
gebakken aardappelen met spiegeleieren. Vreemd maar wel
lekker!
dinsdag 31-7-2001; 21.40 uur
Ze zijn het schip aan het lossen, alles ontgaat ons
volledig. Het schip deint lekker. Voorlopig is de
planning dat we rond 05.00 uur vertrekken, er schijnt
nog van alles te kunnen gebeuren.
Het is koud aan boord, dat komt van de airco. En we
mogen zowat nergens roken, alleen op de brug, maar in
de havens ook niet buiten. Ons beddegoed zit nog in de
droger, Boy gaat dat dadelijk halen en dan brengt hij
gelijk mineraalwater mee. Het water uit de kraan is
drinkbaar, maar de kapitein kan dat niet aanraden.
Morgen moeten we even vragen of ze iets kunnen doen aan
de TL in de zitkamer, want die onweert. Ik vraag me af
of ik niet veel te weinig warme kleren bij me heb. En
mijn zwempak? Of ik dat nodig zal hebben? Ik weet het
niet.
donderdag 2-8-2001; 08.35 uur
Over gisteren kan ik misschien beter zwijgen....
Om 03.15 uur werd ik wakker omdat de motoren op volle
toeren begonnen te werken en toen ik uit de
patrijspoort keek zag ik dat we vaarden. Mijn slaap
weerhield me ervan om te gaan kijken.
Na een heerlijke nachtrust ben ik overenthousiast gaan
ontbijten en vervolgens doodziek op de hut
teruggekomen. Ik denk dat het aanschouwen van het
ontbijt van de stuurman - zuurkoolstamp met twee
gebakken bokworsten - ook een beetje bijdroeg aan het
feit dat ik de zitkamer helemaal heb ondergekotst en
vervolgens de badkamer ook nog eens. De rest van de dag
ben ik voornamelijk horizontaal gebleven. Boy volgde
mijn voorbeeld, alleen, die blééf kotsen. Halverwege
Noordzee-Skaggerak wilde hij 'eraf'......
Vanochtend ging het al een heel stuk beter. Ik heb een
beetje ontbeten beneden in de mess, en zelfs
voorzichtig koffie gedronken. Boy gaat ook voorzichtig
ontbijten, momenteel slaapt hij. Ik ben al twee keer op
de brug geweest. Als we vanavond in Oslo zijn zal ik
vragen om een emmertje en een borstel voor de
vloerbedekking. Ik heb 'college' gehad over wind en
golven en over 'alte Wellen'. Daar schijnen wij zo ziek
van te zijn geweest. Een storm boven Schotland, en die
golven krijgen, hoe verder ze uitrollen, steeds meer
kracht. Die raakten de boot in de flank en zorgden voor
nogal wat beweging.
Ik wilde dat Boy wakker werd en het fototoestel laadde.
Ik wil een hele bende foto's van de brug.
De booreilanden van gisteren zijn mij meest ontgaan.
Als je nu buitenkijkt zie je alleen meeuwen en nog een
schip, de Helga Vjel die ook naar Oslo vaart, de
Chicita uit België die naar Göteborg vaart met fruit,
Deense vissers en kwallen. Het water is erg rustig nu,
maar de bewegingen blijven slaapverwekkend.
donderdag 2-8-2001; 10.45 uur
Boy is boterhammen aan het halen, straks gaan we
voorzichtig beneden eten. Wij hebben zojuist, met
vereende krachten, de camera geladen. Het was heel lang
geleden dat Boy dat voor de laatste keer had gedaan. Ik
wil van alles aan de kapitein vragen: Hoe lang we in
Oslo blijven... Ik wil kunnen zitten, buiten. Boy wil
graag Cola en ik moet nog iets hebben om mijn
'ongelukje' op te ruimen.
donderdag 2-8-2001; 12.45 uur
We hebben heerlijk gegeten: Een lekker uiensoepje,
bloemkool, vlees en gepofte aardappel met een ijsje na.
We hebben allerlei foto's gemaakt op het schip en
dadelijk gaan we lekker buiten zitten. Achter de
vertrekken van de kapitein zit een nis met daarin twee
kleine bankjes met een tafeltje ertussen.
donderdag 2-8-2001; 17.10 uur
We hebben een heerlijke middag gehad. Ik heb wat zitten
lezen, en mijn nagellak verwijderd, Dat gaat niet aan
boord, stukken nagel en -lak vliegen om mijn oren. Dus
lak eraf en kortvijlen die hap. We hebben onze ogen
uitgekeken in het Oslofjord: andere schepen, groot,
klein en heel klein; mooie bewoonde eilandjes; veel
zon. We kwamen echt ogen tekort.
donderdag 2-8-2001; 22.40 uur
We hebben als avondeten heerlijke lasagna gehad,
gedoucht en dan Oslo in. Dat ging met hindernissen want
de haven bleek - sinds gisteren nota bene - tussen 1800
uur en 0630 uur gesloten te zijn. Met hulp van de
havenpolitie zijn we uit de hekken gekomen en later op
de avond ook weer binnen. Alleen moesten we daarvoor de
poort gebruiken die het verst van de stad vandaan lag
en mijn benen waren al zo moe. Van de hele dag staan,
en van het evenwicht bewaren, denk ik.
Junks en Jesusfreaks
Na een wandeling door een naargeestige omgeving, langs
twee vikingschepen die in de haven lagen en door middel
van een bailey-brug over de snelweg, kwamen we bij een
kroeg, waar we op het terrasje zijn gaan zitten. Er was
een tramhalte en een kiosk, met een park erachter. Toen
we daar een poosje zaten merkten we dat we recht
tegenover de lokale junk-verzamel & -hangplek terecht
waren gekomen. Toch voelden we ons absoluut niet
onveilig of zo.
Nadat ik een beetje was uitgerust
gingen we wat verder Oslo in. Hele brede winkelstraten,
verrassend veel mensen op de straat, zo laat nog. We
hebben ansichtkaarten gekocht en terwijl Boy bij een
kiosk op zijn beurt stond te wachten voor postzegels
zat ik op een bankje te kijken naar een show van
Jesusfreaks. Zo te zien hetzelfde merk als onze buren
thuis.
En jawel, daar kwam één van die zotte meiden met
een krantje langs en probeerde me te bekeren. Dan is
het toch wel gemakkelijk als je de taal niet spreekt.
Even later ontdekten we een schitterend terrasje in een
park. Beweegbare daken; overal geraniums en dergelijke,
een leuke fontein en veel beelden, schitterend. Het was
wel duur, maar op het gebied van verteringen hebben we
natuurlijk een heel voordelige vakantie uitgezocht, dus
dat maakt dan ook niks uit.
We hebben een taxi terug
naar de haven genomen en die chauffeur heeft voor ons
de politie gebeld die ons weer binnen liet. We zijn
recht naar bed gegaan, maar ik kan niet slapen. Toen
heb ik maar drie van de vier ansichtkaarten zitten schrijven.
Ik kan maar niet beslissen voor wie de vierde wordt,
Boy's moeder zei dat ze niet hoefde, dus ik denk dat ik
de vierde naar mijn baas stuur. Ik heb maar meteen
verteld dat we zeeziek zijn geweest.
Van twee mensen
die eigenlijk ook een kaart moeten (waaronder Van
Kooten) heb ik de postcodes niet. Dat had ik nog willen
opzoeken maar door het hectische vertrek is dat erbij
ingeschoten. Nou ga ik stiekem een shagje roken in de
badkamer en nog eens proberen te slapen.
vrijdag 3-8-2001; 00.40 uur
Ik slaap dus nog niet. Een paar 'Kapitein Koek'-jes
gegeten voor het geval dit veroorzaakt wordt door
honger, nog een stiekem shagje en dan weer eens
proberen.
vrijdag 3-8-2001; 11.45 uur
Wakker van de wekker om 07.00 uur na een nacht van
hazeslaapjes. Bij het ontbijt hoorden we dat de
kapitein (de ouwe) was wezen passagieren met de
machinist en rond 0400 uur was teruggekomen. Om 8 uur
wilde de stuurman hem wakker bellen, wat niet lukte.
Met veel moeite heeft de machinist de stuurman ervan
weerhouden om een alarm-manoeuvre te houden. Die
stuurman is stagiaire, en hoewel hij niet echt een
onaardig mens is, proef je dat het niet echt botert
tussen de ouwe en hem.
We hoorden dat zij ook last hadden gehad bij het
terugkeren naar het schip. Zij zijn onder
politie-toezicht over het hek geklommen. Die politie
was toevallig aanwezig want die brachten een bende
Russen naar de haven.
Wij hebben hem het visitekaartje aangeboden van de
bewakingsman die ons erin en eruit had gelaten, voor
een volgende gelegenheid, maar dat sloeg hij af: 'Am
nächsten Mal habe ich meine eigene Schlüssel, der ist
etwa so grosz (45 cm) und damit mach ich so und so und
so.' Maakte hij een beweging met zijn handen als met een
betonschaar..
Na het ontbijt - Toast Hawaii - met de taxi naar het
Vigelandspark, verschrikkelijk indrukwekkend, met geen
woorden te beschrijven. Daarna met een andere taxi naar
het City-center, boekwinkel bekeken. Flesje fanta op
een kiosk-terrasje en te voet weer terug. De watertank
wordt verwisseld, wij kunnen nog één keer doortrekken.
Dat is dus voor Boy want die moet een grote boodschap.
Dat hoef ik niet, dat hoef ik nooit als ik niet thuis
ben.
Oslo als het Diorama in de Efteling
Oslo heeft een hele diepe indruk achtergelaten, niet
alleen om doorheen te lopen, maar ook zoals je het ziet
als je met het schip aankomt. Het is net het Diorama in
de Efteling, waarschijnlijk heeft deze stad ook model
gestaan voor een deel ervan. En de springschans niet te
vergeten!
Als we hier vanavond nog zijn maak ik foto's vanaf de
brug. Overdag is het uitzicht ook wel mooi, maar niet
zo indrukwekkend.
vrijdag 3-8-2001; 13.20 uur
We hebben ontdekt dat we de kaarten weliswaar hebben
gepost, maar dat ik ze had geschreven en ondertekend,
en dat ik wel ruimte had gelaten voor de naam van mijn
echtgenoot, maar vergeten ben hem te laten tekenen.
Vis gegeten. Voedzaam doch smakeloos.
vrijdag 3-8-2001; 18.50 uur
Dubbel pech dus, want vanavond hadden we kip. We zijn
inmiddels in Moss. Na een ontzettend gestuntel op de
kade van Oslo, met een prul van een kraan en ontzettend
gevaarlijk rijdende lorries, die overal tegelijk
vandaan leken te komen zijn we nogal onverwacht
vertrokken.
Later hebben we gehoord dat er in de haven waar wij
waren twee kranen hebben gestaan. Eén daarvan was aan
vervanging toe. Er werd een nieuwe besteld en zodra die
onderweg was hebben ze de oude gesloopt.
Toen de nieuwe kraan binnenvoer is die in aanvaring
gekomen met de enige kraan die er nog stond. Ergo:
helemaal geen (vaste) kranen meer.
Dat onverwachte vertrek dat kwam zo: wij dachten dat we
nog wel even zouden liggen, want het hele schip lag in
onbalans. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben gehad
met de slechte kwaliteit van de mobiele (Italiaanse)
kraan. Dat we toch vertrokken was mogelijk omdat de
ballasttanks werden gebruikt om het schip weer in
balans te krijgen.
Ergens tussen 1600 en 1700 uur zijn
we weggevaren uit Oslo, geen foto's bij avondlicht dus.
Het heeft de hele middag geregend. Net voor het vertrek
uit Oslo hadden we weer water.
In Moss is niks te zien en bovendien regent het jonge
honden.
"A captain's shower", zei de kapitein toen hij aan
bakboord naar buiten moest om het schip aan de kade te
leggen. Hier staat tenminste een kraan klaar waar Lee
Towers blij mee zou zijn. Het zou een uurtje of drie duren
en dan naar Larvik waar de ouwe denkt rond 0200 uur aan
te komen. Dan morgen verder naar Kristiansand, ik hoop
wel dat we daar wat langer blijven.
vrijdag 3-8-2001; 21.45 uur
Een hele tijd zitten bomen met de machinist. die had
niks te doen want de balasttank was aan het leegpompen,
en dat kan die pomp wel zelf. Een hele fijne vent met
een heel open karakter. We liggen nog steeds in Moss en
regenen doet het ook nog steeds.
Terug op kooi bleek
Boy klaarwakker te zijn. Hij zei dat hij zou gaan
slapen, daarom was ik in de mess gaan zitten lezen. Nou
is hij even naar de brug of naar de mess, in ieder
geval even roken. Ik heb eindelijk de gelegenheid gehad
om de zooi op te ruimen van de eerste dag (...)
Ik
durfde het niet terwijl we vaarden, omdat ik bang was
dat de lucht mij opnieuw... Toen ik ermee wilde
beginnen in Oslo had June, onze kok, geen tijd om een
emmer en een borstel te zoeken. En later hadden we geen
water!
Het is gelukt met de Biotex die ik bij me had, ruikt
nog lekker ook. Nou kan ik morgen de spullen teruggeven
aan de kok.
Tafelkleed hangt in de badkamer te drogen. De airco
(die Duitsers noemen dat Klima) is nooit aan, het
schijnt dat de ouwe het niet fijn vindt. Douchen is bij
deze temperatuur tamelijk zinloos!
Met elke nieuwe container in onbalans
Ik ga dadelijk nog eens op de brug kijken wat daar
gebeurt. Wat er in onze containers zit, weet ik niet,
maar het is wel zwaar! Elke keer als ze er een
neerzetten raakt het schip enigszins in onbalans. En
dat gebeurt in een heel hoog tempo.
Doorgaans is het in de mess en op de brug heel
gezellig. Alleen de stuurman is een vreemde eend in de
bijt. Die is stagiaire, en is heel onrustig en druk.
Hij is niet onaardig, hoor, alleen hij werkt verstorend
voor de sfeer tussen de machinist en de kapitein.
Ik
heb nog even het vertrek uit Moss gadegeslagen. De
kapitein vertelde dat we, als we oversteken naar
Engeland, bijna 6000 ton wegen. Dat is geruststellend!
Nu wegen we bijna 8000 ton. Da's heel veel want het
schip weegt leeg maar 3150 ton.
Het is inmiddels 22.45 uur en ik ga slapen!
zaterdag 4-8-2001; 19.35 uur
Vanochtend ontbeten met pannenkoek en toen naar de
brug. Op school hebben ze me geleerd dat er op het
Skaggerak een gemene stroming staat. Hoewel we daar op
de heenreis naar Oslo weinig van hebben gemerkt, ben ik
daar dus nu achter. Weer zeeziek! Dit keer voel ik het
echter aankomen en ik haal de WC. Maar dit keer heb ik
ook last van benen die het niet meer doen. Mijn
onderbenen weigeren mij nog te dragen. In de wetenschap
dat het overgaat, leg ik mij er bij neer, ook
letterlijk: ik duik in bed.
Ik neem mij voor om naar de
kapitein te gaan en hem het volgende te zeggen: 'Hören
Sie mal an: Man hat mir auf die Schule gelernt das die
Horizon da sein sol, flach und immer auf dieselbe
Stelle. Und es ist Ihre Job um es so zu behalten! Ist
das nun verabrednet?'
Van ca. 10.00 uur tot 14.00 uur absent dus ook de
hoofdmaaltijd gemist. Karbonaadjes, jammer dus. Om 1700
uur de kok over de rooie gejaagd, want we staan te
popelen om in Kristiansand aan wal te gaan. De
bemanning is de hele tijd vol lof geweest over dit
plaatsje. De gebakken aardappelen met gerookte ham en
zuur worden snel, snel naar binnengewerkt, want om
20.00 uur moeten we weer aan boord zijn.
Het was
achteraf dus niet slim om de GSM thuis te laten. Aan
dat thuislaten lagen twee gedachten ten grondslag: Op
zee kun je niet bellen en ik kan nu niet gestoord
worden met ieder wissewasje van thuis. Het nadeel
echter is dat ik zo ook niet van de wal naar het schip
kan bellen om te kijken hoe laat we wérkelijk
vertrekken. Dat betekent dat we uit veiligheidsoogpunt
soms uren te vroeg terug zijn.
Kristiansand: met liniaal en geodriehoek
Boy en ik vinden Kristiansand niks aan. Er is
ruimtelijke ordening gepleegd met een liniaal en een
geodriehoek met alleen 90 graden. De oorspronkelijke
huizen waren van hout en die zijn dus allemaal
afgebrand op een paar na. De nieuwe huizen zijn recht
en fantasieloos.
Het enige wat heel leuk is, zijn de
straten. Leuk en speels geplaveid en heel bruikbaar. En
de aangeklede lantaarnpalen met bloemen. Trouwens ook
de kunstwerken hebben een heel andere functie dan bij
ons. Die zijn gemaakt om mee te spelen. Bronzen
paardjes in een winkelstraat, of marmeren sculpturen
waar spelende kinderen geen kwaad mee kunnen. We zijn
maar naar een terrasje gegaan, want echt groot is
Kristiansand ook niet. En ik ben nog steeds te moe voor
wat anders. Mijn kuiten zijn doodmoe en mijn voeten
doen zeer. Maar ik heb het er allemaal graag voor over.
Het is zaterdagavond, maar gelukkig vinden wij een
winkeltje wat open is en daar hebben ze ansichtkaarten.
Op een andere plek vinden we postzegels. We hadden
pennen bij ons dus nu kunnen we nog kaarten versturen
van Boy.
Ik ben een beetje bezorgd over de reis naar Engeland,
want nu moeten we voor het eerst een flinke oversteek
maken en ik ben al zo ziek geweest.
Dan wandelen we langzaam weer terug. Ons schip ligt nog
op dezelfde plaats, maar we hebben wel een probleem: De
loopplank is er niet. Zwaaien en loeien helpt, het ding
wordt naar zijn plek getakeld en als wij aan boord zijn
weer opgehaald. Nagenoeg meteen varen we weg, naar een
andere plaats in de haven. Als we 15 minuten later
waren gekomen had het daar al gelegen. Dat was ons ook
verteld voor we vertrokken.
zaterdag 4-8-2001; 20.20 uur
Ik ben even met de kapitein gaan klessen. Men was aan
het laden, het schip lag scheef met de laagste kant aan
bakboord. Onwillekeurig liep ik naar de punt van de
brugvleugel aan stuurboord, maar het schip ging niet
vlak liggen...
Er wordt voor morgen mooi weer
verwacht. Dan zijn we op zee de hele dag. Er ontstaat
een misverstand: Ik begrijp dat maandag om 14.00 uur de
loods aan boord wordt verwacht en dat we rond 16.00 aan
wal zullen gaan in Immingham. Daar blijven we liggen -
zo begrijp ik dan - tot de volgende ochtend. Later
blijkt dat ik er helemaal 12 uur naast zit, maar dat is
ook niet vreemd: Er wordt geconverseerd, afwisselend in
het Duits en het Engels, en dat is geen van beide onze
moer's taal, en het Engels is voor die Duitsers ook
niet eigen. Daar komt ook nog eens bij dat het soms
knap technisch is en dat is toch wat anders dan: 'Three
beer please'. Om 20.25 varen we - naar Engeland.
De hele avond zitten we gezellig met zijn drieën - Boy,
ik en de kapitein - te kletsen over van alles en nog wat.
Over relaties; echtscheidingen; alimentatie en
motorfietsen, over asfalt en nou ja, noem maar op. De
kapitein heet Sven Mai en is een heel fijne vent. Hij
vertelt de schelmenstreken uit zijn jeugd. Kortom we
hebben een heerlijke avond.
Ik heb de patrijspoorten opengezet, dan komt er wat
frisse lucht binnen. Mijn (blote) nagels verzorgen en
dan eens naar de brug of de mess, in ieder geval naar
een plek waar ik mag roken.
zondag 5-8-2001; 06.57 uur
Net wakker. Niet echt ruig water, veel honger.
Buitengekeken, 't water lijkt wel een biljartlaken!
zondag 5-8-2001; 08.30 uur
Ik heb ontbeten met roerei en even gekletst met de
machinist. Toen ben ik naar de hut gevlogen omdat ik
dacht dat ik 'moest'. (Ik 'kan' nooit als ik niet thuis
ben.) Ik ga maar weer slapen, Boy is daar al weer mee
begonnen.
Hoewel de Noordzee één van de meest druk
bevaren zeeën ter wereld is, zien we nauwelijks iets
anders dan lucht en water. Later horen we dat dit een
vrij ongebruikelijke route is: Kristiansand-Immingham.
Vandaar dus. Om 09.50 uur wordt ik vanzelf weer wakker.
De zon schijnt en het lijkt een mooie dag te worden.
Piet Hein, de piraat
We besteden de dag met luilakken overal: Op een bankje
op het opbouwdek, maar de wind is wel wat fris en het
lukt niet om in de zon te blijven. (Zullen we de
kapitein vragen zijn koers te wijzigen zodat we in de
zon kunnen zitten?) We luieren wat in de hut en zo,
boekje lezen. Even kletsen op de brug met de stuurman.
Ach, de man valt niet echt tegen. Hij woont op de
Kaapverdische eilanden en vertelt daar over. Hij
bevestigt mijn mening dat westerse liefdadigheid niet
altijd verstandig is. De Deense regering had hen geld
geschonken voor een weeshuis. Alleen, ze hebben geen
wezen. Want wezen worden opgenomen in kinderloze
gezinnen, zodat die echtparen later verzekerd zijn van
dankbare pleegkinderen die voor hen zorgen.
Hij had ook
nog een verhaal over iemand die in Nederland vier jaar had
gevangen gezeten ivm drugs. Die zorgt nu daar voor de
mensen die zichzelf niet financieel kunnen bedruipen.
Verder had hij ook nog een heel interessant verhaal
over de kolonialisering door Portugal van zijn land:
"Und dan kam ein holländischer Criminal......" Dat was
dus Piet Hein.
Ach, het is maar vanuit welke hoek je
het bekijkt. En uiteindelijk waren de meeste zeehelden
gewoon piraten! De man is best aardig maar heel nerveus
en druk, en zoals ik al had opgemerkt, hij werkt
verstorend op de sfeer tussen de ouwe en de machinist.
We zien de hele middag niet meer dan één zeilschip in de
verte, zo te zien een wedstrijdzeiler die aan het
oefenen is.
zondag 5-8-2001; 18.25 uur
Hele goeie spaghetti gegeten. Tussen de middag was het
iets minder: June vindt dat een uur pruttelen lang
genoeg is voor stooflapjes. De smaak was wel goed. Ik
heb nog even met een sigaret staan afkoelen boven de
schroef. Dat is wel lekker. We durven echter geen foto
te maken van dat spektakel uit angst voor de camera.
Ik
ga in de hut zitten lezen bij een open patrijspoort,
net als Boy. Het lukt mij om te ontsnappen aan een
gesprek met June, oftewel Cookie, zoals de bemanning
hem noemt. Het is een heel lieve man, maar hij is zo
moeilijk te verstaan. En bovendien heb ik zo vreselijk
met deze mensen te doen, dat het mij moeite kost om dat
te verbergen.
Zij werken voor de helft van het geld wat
de Duitse bemanning ontvangt en schijnen ook de
overuren niet uitbetaald te krijgen. Tijdens het
gesprek met de stuurman heb ik dit ook aangehaald. We
kregen het over het vluchtelingenprobleem. Ik vind dat
je hier mooi ziet hoe zoiets ontstaat. Toen ik op
school zat was de Filippijnse bevolking relatief rijk.
Zij hadden voldoende te eten en waren erg content met
onze afgedragen kleding en afgedankte meubels. Dankzij
het grootkapitaal hebben zij allemaal mogen ruiken aan
onze welvaart. Tijdens de opbouw van de 'plants'
mochten ze zich doodwerken, en bij de exploitatie zijn
ze niet nodig. Ze zien hoe de werknemers van
bijvoorbeeld Shell leven, en ze hebben allemaal net
genoeg geld voor een televisie. Kunnen ze fijn zien hoe
ze leven in The Bold and the Beautiful...
Maar goed, ik kan dat niet veranderen.
Sinds de tweede dag spookt er al steeds de
herkenningsmelodie van Dirty Dancing in mijn hoofd: I
have the time of my life.
zondag 5-8-2001; 20.30 uur
Nog even op de brug. Een leuk spel gespeeld op de
computer. Sandra, een stagiaire die in de machinekamer
werkt, kwam naar boven en Boy en ik hebben meegespeeld
met weekendmillionaires. Ik heb - voor het eerst sinds
jaren - een beker thee op, is eigenlijk best lekker. Nu
zit de kapitein naar een hele domme
-nagesynchroniseerde- film te kijken die in het Engels
Office Space heet. Hij is flauw en bovendien is ons
Duits niet goed genoeg. Wij knijpen er stiekem
tussenuit.
Twaalf knopen
Wij varen nu 12 knopen (thuis uitgerekend dat dat maar
22,22 km per uur is, met de fiets ga je net zo snel!)
En dat lijkt best hard. Ook heb ik gevraagd hoe hoog de
brug boven de waterspiegel uitsteekt. Het antwoord was:
ooghoogte ca 14 meter.
Verder niets gezien dan een
pomp-eiland (in het Duits hebben ze twee woorden voor
wat wij een booreiland noemen: als ie boort noemen ze
het Bohr-Insel en als ie alleen maar pompt en dus klaar
is met boren, dan schijnt de gehele installatie te
worden vervangen door wat zij Pump Insel noemen. We
zien ook nog een zwerm(!) meeuwen, wat tamelijk vreemd
is want meeuwen horen niet te doen aan zwermvorming. De
kapitein heeft een pest-hekel aan die beesten: 'They
shit everywhere!' Alles bij alles een heel leuke luie
zondag.
Van de stapel boeken die ik heb meegenomen heb ik er nu
eindelijk eentje uit!
maandag 6-8-2001; 01.00 uur
Over een uurtje of acht zit bij Interlab iedereen dus weer
gewoon te werken. Zojuist zijn wij een heel druk stukje
gepasseerd. Heel veel boten met heel veel lichten op.
Ik hoor later dat die voor anker liggen voor de Humber,
omdat zij door het tij daar nog niet in kunnen, of soms
ook omdat er nog geen plaats voor hen is in de haven.
Ik slaap dus niet. Ik heb gewrichtspijn in mijn
schouders, misschien door de primatourtabletten?
Proberen te slapen is zinloos want Boy snurkt alsof ie
het hele schip aan het doorzagen is.
maandag 6-8-2001; 07.05 uur
Om 01.30 hoorde ik de motor flink vermogen terugnemen.
Ik was nog steeds in de veronderstelling dat het nog 12
uur minimaal zou duren voordat we de loods aan boord
zouden krijgen en wist totaal niet wat er gebeurde.
Toen ik uit de patrijspoort keek zag ik de loodsboot
onder mijn raam. Meteen ook realiseerde ik me dat de
lichtjes die ik zag geen schepen waren maar land. En
dat kon niet vond ik, want als je van Noorwegen naar
Engeland vaart kun je geen land zien aan bakboord! Ik
ben toen naar de brug gegaan en hoorde dat we al in de
Humber voeren.
Geprobeerd om Boy wakker te maken wat
dus niet lukte. De kapitein kondigde aan dat het een
heel interessante landing zou worden want de sluis waar
we door moesten is zo nauw, dat men dat ding 'Golden
Locker' is gaan noemen. Dat komt door de enorme
bedragen die de verzekeringen hebben moeten uitbetalen
wegens schade. Het uitzicht is een sprookje, lichtjes,
verlichte rookpluimen. De volgende dag blijkt het bij
daglicht helemaal niet zo sprookjesachtig te zijn:
Petrochemische Industrie, zo ver als je kunt kijken. En
dan nog op zijn Engels ook. Oude vervallen panden, geen
enkel grassprietje en echte Engelse regen.
Veel zin om in dit mistroostige weer aan dit
mistroostige land te gaan hebben we niet. We hebben
ontbeten met stukken bokworst die in olie zijn
gebakken. Alleen voor Boy heeft June gezorgd dat er ook
scrambled eggs waren, blijkbaar is het hem opgevallen
dat ie gisteren zijn bordje een keer leeghad. Een heel
attent mens, die kok van ons.
laatste stuk, thuis geschreven
We gaan toch maar. Eerst naar de Seamans' Mission, want
daar kun je geld wisselen en we hebben niet één Engels
Pond. Alleen Noorse Kronen en DMark. Daar worden we
ontvangen met een hartelijk: 'Well how are you love
today?' Ons geld wordt keurig omgewisseld, er volgt een
hartelijk kletspraatje en de schat belt ook nog een
taxi voor ons.
Een heel lieve gehandicapte
taxichauffeur brengt ons naar Grimsby, waar een
-godzijgedankt overdekt- winkelcentrum is, en vertelt
erbij waar hij ons op gaat halen als we hem bellen en
ook nog hoelang tevoren we moeten bellen. In eerste
instantie lijkt het een heel groot winkelcentrum maar
bij nader inzien valt dat knap tegen. Je mag er totaal
niet roken, ook niet in de horecagelegenheden! Het
duurt dus niet lang of wij zijn even in een pub net
buiten het centrum.
Inmiddels hebben we besloten dat
we, nu we toch in Engeland zijn, meteen schoenen kopen
voor Boy (zijn maat hebben ze niet in Nederland,
Engeland heeft veel meer breedtematen) Dus probeer ik
te pinnen. Mijn pas wil de muur niet in. Later thuis
zal blijken dat mijn pas verneukt is, waarschijnlijk
door de magnetische velden van de brug of zoiets.
Gelukkig hebben we ook nog Visa en dat gaat wel.
Vriendelijke mensen helpen Boy aan een schitterend paar
Wranglers voor nog geen 150 Nederlandse guldens. Dan
een kadootje voor de kapitein. Dat is lastiger. Het
winkelcentrum bedient een arbeiderspubliek: veel
juweliers met grote en pronkerige sieraden, smakeloze
kledingwinkels en verder hetzelfde als thuis: Dixons,
Boots; T for Telecom-achtige winkels. Alleen M & S heet
hier voluit Marks and Spencers en verkoopt ook sokken
en ondergoed.
Uiteindelijk vinden we een soort Kopie.
Daar hebben ze leuke T-shirts en de kapitein houdt van
de Simpsons. We kopen een Homer Sapiens T-shirt. Na nog
een keer wat gedronken te hebben in een andere pub
bellen we Andy, onze vriendelijke chauffeur. Buiten in
de stromende regen wachten we op hem en na een
gezellige rit zijn we weer terug bij de Seaman's
Mission.
Tussen de druppels door gaat Boy buiten wat
foto's maken van het schip vanaf de kade, want daarvoor
is dit de laatste gelegenheid. Dat hadden we dus eerder
moeten doen! Dan hadden we mooi weer gehad,
bijvoorbeeld in Oslo. Maar goed, het lukt toch nog.
Heen en terug zondere schade
We varen weer door die nauwe sluis weg. Als dat gelukt
is feliciteer ik de kapitein: heen en terug en beide
keren zonder schade. Hij waardeert dat. Het avondeten
bestaat uit spareribs, daar heb ik nog nooit de lol van
ingezien, maar goed. 's Avonds naar de brug, ik moet
René bellen, want het reisbureau heeft gebeld wanneer
wij opgehaald moeten worden. De volgende ochtend zullen
we al aankomen. We rekenen ons verteer af aan boord.
Dat is niet de moeite: 6 flessen mineraalwater en 6
blikjes cola! Wat dat soort dingen betreft is dit een
heel voordelige manier van vakantiehouden!
De kapitein krijgt zijn kadootje, de bemanning een
vette fooi. De kapitein is het daar oorspronkelijk niet
mee eens, die wil dat we die geheel aan de kok geven.
Uiteindelijk komen we tot een compromis: de helft gaat
naar de kok en de andere helft wordt in de scheepskas
gestort en daar wordt - bij gelegenheid - bier voor
gegeven.
We blijven nog tot laat op de brug. We varen
langs de Engelse kust, dat is mooi. De kapitein legt
nog van alles en nog wat uit. Dan krijgen we het over
boeken en dan wordt het toch nog een latertje. We
spreken af dat hij de volgende ochtend zal bellen net
voor de loods aan boort komt. Ik vraag hem hoe laat dat
zal zijn, het antwoord is: 7 uur. Dan ben ik al lang
wakker, zeg ik en hij lacht me uit.
Om 6 uur sta ik dus
op de brug. Het water is helemaal niet zo rustig meer
en ik begin te vrezen dat ik ziek thuiskom. Maar het
zicht op Rotterdam leidt heel erg af en de komst van de
loods ook. Vreemd ineens, na een week weer iemand die
jouw taal spreekt!
Rondvaartboten komen niet zover
Da's even wennen. Zo had ik Rotterdam nog nooit gezien.
Rondvaartboten komen niet zover. Als ik in de mess aan
de machinist vraag wat het ontbijt is, krijg ik de
schrik van mijn leven: leverkaas met gebakken ei.
Gelukkig valt het mee, wat die Duitsers Leverkäse
noemen, noemen wij Ardenner gehakt en dat gaat best als
combinatie met gebakken ei.
June krijgt zijn fooi en
buigt als een knipmes, brede glimlach. Duidelijk in
zijn nopjes. Later komt ie mij ook nog een keer
bedanken. Het aanmeren in de Beatrixhaven is weer een
knap stukje navigatiekunst. Wij gaan liggen op de plek
waar een ander scheepje wegvaart, een binnenschip zo te
zien, met hond, auto en woongelegenheid aan boord.
Dan
wordt het allemaal heel chaotisch. Van Kooten is er nog
niet, die zal wel in de file staan. De nieuwe stagiaire
die aan boord komt blijkt de kleinzoon van de reder te
zijn en diens oma komt hem brengen. De loopplank ligt
niet waar hij normaal ligt maar vanaf het eerste
opbouwdek. Daar stallen we de bagage (wat idioot veel,
veel te veel meegenomen: Alle boeken ongelezen mee
terug. En die kleren: maar ja, je kunt van te voren
niet weten wat voor weer je hebt...)
En daar staan we
dan. Je kunt die bagage in de haven echt niet onbeheerd
achterlaten. Elke keer als we denken dat mijn Daihatsu
Move er aankomt blijkt het een Renault Kangoo te zijn
van de havendienst. Eindelijk komt van Kooten en we
zetten de rommel in de auto. Terug naar de mess voor
een kopje koffie, kapitein opzoeken, iedereen nogmaals
bedanken en dan: naar huis.
Daar duurt het nog dagen voor ik me optimaal voel, ik
heb zeebenen en voel me veel beroerder dan toen ik echt
zeeziek was. Dagenlang ben ik een beetje misselijk en
draaien de ruimtes.
Maar ik heb een onvergetelijke vakantie gehad: elke
avond zere benen en voetzolen van het vele staan en
evenwicht herstellen. Twee keer zeeziek. Maar dat heb
ik er heel graag voor overgehad.
I had the time of my life, en zo zal ik me deze
vakantie nog heel lang herinneren.
Heel veel geleerd over heel veel onderwerpen, zelfs de
wet van Buys Ballot, wat mijn leraren op school niet
lukte. Een land gezien waar ik nog nooit was geweest.
Als we dit nog een keer doen moet het alleen anders:
zorgen dat ik 24 uur voor het verwachte vertrek de
koffers compleet ingepakt heb. Wel een mobieltje
meenemen. Niet meer vertrekken aan het eind van de
vakantie, want het is zo vermoeiend dat je de volgende
dag doodmoe op je werk zit (en misselijk). En
waarschijnlijk langer, zodat je procentsgewijs niet
zoveel van je vakantie kwijt bent aan zeeziekte. Ik
hoop dat als we niet meer hoeven te werken, ik dan nog
zo goed ter been ben zodat ik op deze manier een heel
lange zeereis kan maken!
En als we dit niet meer doen dan zal dat komen door de
wetenschap dat dit keer alles zo perfect was, dat we
bang zijn dat een volgende keer alles zwaar kan
tegenvallen als we het vergelijken met deze reis. De
bemanning was vriendelijk en legde ons alles uit wat we
vroegen. Als de kapitein doorhad dat bepaalde zaken je
interesseerden, dan riep hij je als er iets van je
gading te zien was. Het weer zat mee. Het eten was heel
smakelijk en goed verzorgd.
Voorlopig gaan we eens op
zoek naar een soortgelijke manier om de Rijn te
bekijken, voor volgend jaar. Scandinavië wil ik nog
veel meer zien! Daar moeten we dus ook nog eens met de
auto heen.
Als we de foto's afhalen, ben ik zwaar teleurgesteld.
Het is bij lange na niet gelukt om vast te leggen wat
wij hebben gezien. Het uitzicht was zo wijds en op
foto's zie je maar zo weinig!
JANNIE HEIJMANS
|