ABRI-column 99/11
Ziekenfonds: geen reëel alternatief?
Volop commotie in 'ziektekostenverzekeringsland'. Na de vele publicaties
en inzage in de gevolgen komen de probleemgevallen aan het licht. Wat is
er aan de hand? Iedere zelfstandige heeft inmiddels van de
belastingdienst een 'verklaring' ontvangen waaruit blijkt hoe men in
2000 verzekerd is: óf particulier (huidige situatie) óf ziekenfonds.
De verplichte overgang (indien van toepassing) betekent in veel gevallen
grote financiële voordelen. Met name de grotere gezinnen met lagere
inkomens gaan er financieel fors op vooruit. In deze bijdrage wil ik mij
beperken tot de nu gerezen moeilijkheden.
Het Klein Bedrijf Nederland (K.B.N.) heeft gepleit voor een vrije keuze
die dan voor 3 à 5 jaar zou moeten gelden. Hierdoor worden
jo-jo-effecten en financiële nadelen voorkomen. De huidige voorbeelden
zijn schrijnend.
Stel: een man en een vrouw (man/vrouw-firma) hebben beiden een inkomen
van f 40.000,--. De premie ziekenfonds bedraagt 8,1 %, dit is ± f
6.500,--. De nominale premie bedraagt circa
f 35,--, dit is ± f 800,--. Totale premie derhalve circa f 7.300,--.
Dezelfde ondernemers (beiden 23 jaar en geen kinderen) betalen nu f
100,-- per maand. Dit is f 2.400,--. Verschil derhalve f 7.300,-- -/- f
2.400,-- = f 4.900,--!!
Ook andere ondernemers klagen op voorhand. En terecht. Hoe zal het
namelijk gaan bij de latere terugkeer naar de particuliere
ziektekostenverzekering? Er vindt keuring plaats. Stel dat afkeuring,
vanwege normen, volgt. Een toch zeer realistisch beeld.
Mogelijkheden:
- terugkeer binnen een jaar kan tegen dezelfde voorwaarden (ik geloof er
niet echt in)
- terugkeer tegen dezelfde voorwaarden kan indien hiervoor een
'sluimerpremie' wordt betaald van bijvoorbeeld twee maanden!
- na afkeuring volgt, vanwege de acceptatieplicht, de
standaardpakketpolis. Deze polis is echter veel duurder dan de
gemiddelde ondernemer vandaag betaalt!
Zeer recent heeft de Staatssecretaris reparatie-wetgeving aangekondigd.
In het kort komt het erop neer dat in plaats van het gemiddelde
belastbaar inkomen over 1995 t/m 1997 de twee hoogste inkomens van die
jaren mogen worden gemiddeld. Hierdoor zullen veel minder ondernemers in
het ziekenfonds terecht komen.
De komende dagen en weken zullen in het teken staan van:
- voor wie gelden nu de boekjaren 1995 t/m 1997?
- wie hanteert de hoogste twee toetsjaren?
- hoe gaan de gedupeerden 'hun gram' halen?
- komen er nu weer nieuwe 'verklaringen' van de belastingdienst vanwege
reparatie-wetgeving?
- hoe gaat het met de ondernemers die al opgezegd hebben bij hun
particuliere verzekering en die vallen onder de reparatie-wetgeving?
- hoe worden de latere problemen opgelost i.v.m. de veel hogere
terugkeer-premie?
Ik zal u de komende periode op de hoogte houden van de recente
ontwikkelingen op dit punt.
Behouden vaart.
Wim Onderdelinden
Stichting ABRI, Heemraadssingel 196, 3021 DM ROTTERDAM,
Tel: 010 - 425 90 33, Fax: 010 - 425 89 63,
Email: abri@per.nl, Mobiel:
W.P. Onderdelinden: 06 533 77 645, M. Kamsteeg: 06 204 268 82.