Editie 1.1 van 14.5.2002
© 2002 VAART!Info


De nieuwste VAART! Flits al gezien?

Webnieuws
ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!
VAART! Webnieuws
-ook over veiligheid-
dagelijks per E-mail?
Meld je aan bij
het VAART! Forum

Naam (+ scheepsnaam):
E-mailadres:



Veil je eigen goed !
NOS-tt
Damrak
Tenders
Pegel
RWS-tt
2.Kamer
Lokatie
ANP/Tijd
Banen
Gasolie
Rijroute
SMS / 2
Tel.gids
NSIntOV
't Weer Valuta

Sitekoers Actueel
Bedrijven
Boordtel
Café
Column
Familie
Forum
Kiosk
Links
Milieu
Nautisch
Peiling
Planner
Reizen
Telematica
Top-10
Veiligheid
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek

Raad voor de Scheepvaart

Ongeval a/b chemicaliëntanker ’Jo Clipper’

    Op 5 december 2000 heeft aan boord van de Nederlandse chemicaliëntanker ’’Jo Clipper’’, varende in de Rode Zee, een bemanningslid tijdens onderhoudswerkzaam-heden in de machinekamer, ernstig hoofdletsel opgelopen.
    Een commissie uit de Raad voor de Scheepvaart, als bedoeld in artikel 29, derde lid, van de Schepenwet, besliste op 12 december 2001 dat de Raad een onderzoek zou instellen naar de oorzaak van deze scheepsramp.
download de uitspraakUitspraken Raad voor de Scheepvaart 2002, nr. 9 (34 Kb in pdf)

Conclusie

De primaire oorzaak van het onderhavige ongeval is naar het oordeel van de Raad het gebruik van een te lange bout waardoor het moeilijk te beoordelen was of deze uit de oogmoer draaide. Ook had de aanwezigheid van personeel onder de werkplek, waar met zwaar materiaal gewerkt werd, niet mogen plaatsvinden.
Controle, door de scheepsleiding, op deze twee aspecten is onvoldoende geweest. Het zelf ontworpen hijsgereedschap had echter in het geheel nooit gebruikt mogen worden.
  • Het was niet door Klasse beoordeeld en getest.
  • Borging van oogbout en sluitingbout was niet mogelijk.
Toen bleek dat het originele hijsgereedschap van B&W niet voldeed voor de werkwijze aan boord, had de toenmalige scheepsleiding contact op moeten nemen met de rederij, die op zijn beurt B&W had moeten benaderen voor vervangend materiaal.
De uiteindelijke verantwoording voor het hijsgereedschap ligt bij de rederij. De rederij dient het gebruik van hijsgereedschap, dat niet door Klasse is beoordeeld en getest, op alle schepen van de rederij te verbieden.

Lering

  • Hijswerkzaamheden dienen nimmer met ongetest materiaal uitgevoerd te worden.
  • Tijdens onderhoudswerkzaamheden in de machinekamer dient men een helm te dragen.
  • Onder een werkplek, waar werkzaamheden uitgevoerd worden, dienen zich geen personen te bevinden.
  • Bij hoofdletsel dient het aanbrengen van een nekkraag routine te zijn.

Aanbeveling

De Raad beveelt de bevoegde autoriteit aan voor alle betrokkenen duidelijkheid te scheppen ten aanzien van de verantwoordelijkheid en de voorschriften voor het gebruik van hef- en hijswerktuigen aan boord van schepen.



Terug naar de openingspagina van VAART!