Editie 1.1 van 29.4.2002
© 2002 VAART!Info


De nieuwste VAART! Flits al gezien?

Webnieuws
ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!
VAART! Webnieuws
-ook over veiligheid-
dagelijks per E-mail?
Meld je aan bij
het VAART! Forum

Naam (+ scheepsnaam):
E-mailadres:



Veil je eigen goed !
NOS-tt
Damrak
Tenders
Pegel
RWS-tt
2.Kamer
Lokatie
ANP/Tijd
Banen
Gasolie
Rijroute
SMS / 2
Tel.gids
NSIntOV
't Weer Valuta

Sitekoers Actueel
Bedrijven
Boordtel
Café
Column
Familie
Forum
Kiosk
Links
Milieu
Nautisch
Peiling
Planner
Reizen
Telematica
Top-10
Veiligheid
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek

Raad voor de Scheepvaart

Aan de grond lopen van het vrachtschip ’Inger’

    Op 23 april 2000 is het Nederlandse vrachtschip ’’Inger’’, varende in het Hollaender-dybet, nabij Kopenhagen, aan de grond gelopen.
    Een commissie uit de Raad voor de Scheepvaart, als bedoeld in artikel 29, derde lid, van de Schepenwet, besliste op 6 december 2000 dat de Raad een onderzoek zou instellen naar de oorzaak van deze scheepsramp en dat het onderzoek tevens zou lopen over de vraag of deze scheepsramp te wijten is aan de schuld van de kapitein van het Nederlandse vrachtschip ’’Inger’’, Johannes Franciscus Petrus de Vos, wonende te Herlufmagle, Denemarken.
download de uitspraakUitspraken Raad voor de Scheepvaart 2002, nr. 6 (99 Kb in pdf)

Beslissing

De Raad straft rechtdoende bij verstek kapitein J.F.P. de Vos, geboren 5 juni 1943 en wonende te Herlufmagle in Denemarken, wegens zijn schuld aan de gronding, door zijn bevoegdheid om te varen aan boord van een zeeschip te ontnemen voor een periode van twee weken.

Leringen

  1. Indien er voldoende ruim water is, dient een koerslijn niet onnodig dicht langs de ondiepe rand van het vaarwater te lopen.
  2. Uitsluitend op zicht van de boeien varen kan gevaarlijk zijn. Zo mogelijk dient daarbij met andere middelen te worden gecontroleerd of het schip zich nog in veilig vaarwater bevindt.
  3. Indien bekend is dat het schip slecht stuurt op ondieper water of indien in een gebied wordt gevaren waar de navigatie bijzondere aandacht vergt, dienen er twee stuurmachinepompen bij te staan en voldoende afstand van gevaren te worden gehouden.
  4. Een kapitein die als roerganger fungeert is onvoldoende in staat om een goed overzicht te houden en nauwkeurig te navigeren en vooruit te zien.
  5. Indien een schip schade heeft opgelopen, dient de Scheepvaartinspectie en, indien de schade aan romp of machineen elektrische installaties is, tevens het Klassebureau te worden ingelicht.

Aanbeveling

Alhoewel er geen aantoonbaar causaal verband met deze gronding is aangetoond, ter voorkoming van eventuele rampen in de toekomst, verdient het (nogmaals) onder de aandacht brengen van kapiteins en stuurlieden van de datumproblematiek inzake GPS en de gebruikte (papieren zowel als elektronische) kaarten aanbeveling. Niet alleen de zeekaarten van de Deense wateren, doch ook van andere gebieden worden de komende jaren in hoog tempo aangepast aan de nieuwe geodetische datum WGS84, hetgeen extra aandacht van de zeeman vraagt.



Terug naar de openingspagina van VAART!