Editie 1.1 van 29.4.2002
© 2002 VAART!Info


De nieuwste VAART! Flits al gezien?

Webnieuws
ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!
VAART! Webnieuws
-ook over veiligheid-
dagelijks per E-mail?
Meld je aan bij
het VAART! Forum

Naam (+ scheepsnaam):
E-mailadres:



Veil je eigen goed !
NOS-tt
Damrak
Tenders
Pegel
RWS-tt
2.Kamer
Lokatie
ANP/Tijd
Banen
Gasolie
Rijroute
SMS / 2
Tel.gids
NSIntOV
't Weer Valuta

Sitekoers Actueel
Bedrijven
Boordtel
Café
Column
Familie
Forum
Kiosk
Links
Milieu
Nautisch
Peiling
Planner
Reizen
Telematica
Top-10
Veiligheid
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek

Raad voor de Scheepvaart

Op de rotsen lopen van het vrachtschip ’Frisiana’

    Op 8 december 2000 is het Nederlandse vrachtschip ’’Frisiana’’, varende ten noordoosten van Kristiansund, Noorwegen, op de rotsen gelopen, doordat de kapitein tijdens zijn wacht in slaap was gevallen.
    Een commissie uit de Raad voor de Scheepvaart, als bedoeld in artikel 29, derde lid, van de Schepenwet, besliste op 7 juni 2001 dat de Raad een onderzoek zou instellen naar de oorzaak van deze scheepsramp en dat het onderzoek tevens zou lopen over de vraag of deze scheepsramp is te wijten aan de schuld van de kapitein van het Nederlandse vrachtschip ’’Frisiana’’, Marten Johannes Pier Sijbranda, wonende te Sneek.
download de uitspraakUitspraken Raad voor de Scheepvaart 2002, nr. 5 (39 Kb in pdf)

Beslissing

De Raad straft kapitein M.J.P. Sijbranda, geboren 22 augustus 1972 en wonende te Sneek, wegens zijn schuld aan de ramp, door hem de bevoegdheid om te varen als kapitein aan boord van een zeeschip te ontnemen voor de periode van een week.

Leringen

  1. Alleen de wacht op de brug lopen impliceert een veiligheidsrisico en is alleen onder bepaalde omstandigheden en voorwaarden overdag toegestaan.
  2. Aan het einde van een langere werkperiode, en in het bijzonder in het late deel van de nacht, is de kans op in slaap vallen groot. In dit geval viel de kapitein in slaap.
  3. Een tweede man op de brug en ook het wachtalarm, mits goed functionerend, vormen een mogelijk vangnet voor het in slaap vallen van een chef van de wacht.

Aanbeveling

Het uitbreiden van de minimum vereiste bemanningsbezetting indien blijkt dat een schip niet kan voldoen aan de minimum vereiste zeewachtbezetting.



Terug naar de openingspagina van VAART!