Editie 1.1 van 29.4.2002
© 2002 VAART!Info


De nieuwste VAART! Flits al gezien?

Webnieuws
ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!
VAART! Webnieuws
-ook over veiligheid-
dagelijks per E-mail?
Meld je aan bij
het VAART! Forum

Naam (+ scheepsnaam):
E-mailadres:



Veil je eigen goed !
NOS-tt
Damrak
Tenders
Pegel
RWS-tt
2.Kamer
Lokatie
ANP/Tijd
Banen
Gasolie
Rijroute
SMS / 2
Tel.gids
NSIntOV
't Weer Valuta

Sitekoers Actueel
Bedrijven
Boordtel
Café
Column
Familie
Forum
Kiosk
Links
Milieu
Nautisch
Peiling
Planner
Reizen
Telematica
Top-10
Veiligheid
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek

Raad voor de Scheepvaart

Aanvaring vissersvaartuig ’Maria’ BR 43 met bulkcarrier ’Tian Sheng Hai’

    Op 22 augustus 2000 is het Nederlandse vissersvaartuig ’’Maria’’ BR 43, vissende in het Engelse Kanaal, in aanvaring gekomen met de Panamese bulkcarrier ’’Tian Sheng Hai’’.
    Een commissie uit de Raad voor de Scheepvaart, als bedoeld in artikel 29, derde lid, van de Schepenwet, besliste op 7 juni 2001 dat de Raad een onderzoek zou instellen naar de oorzaak van deze scheepsramp en dat het onderzoek tevens zou lopen over de vraag of deze scheepsramp is te wijten aan de schuld van de schipper van het vvtg. ’’Maria’’ BR 43, Jacob Albregtse, wonende te Breskens en/of de stuurman van het vvtg. ’’Maria’’ BR 43, Jacob Izaak Albregtse, wonende te Breskens.
download de uitspraakUitspraken Raad voor de Scheepvaart 2002, nr. 4 (45 Kb in pdf)

Beslissing

De Raad straft stuurman J.I. Albregtse, geboren op 15 september 1965 en wonende te Breskens, wegens zijn schuld aan de aanvaring, door hem de bevoegdheid om te varen als stuurman of schipper aan boord van een vissersvaartuig te ontnemen voor de periode van één week.
De Raad straft schipper J. Albregtse, geboren op 13 januari 1949 en wonende te Breskens, wegens zijn medeschuld aan de aanvaring, door het te zijnen aanzien uitspreken van een berisping.

Leringen

  1. In een verkeersscheidingsstelsel is extra goed uitkijken noodzakelijk.
  2. Vissersschepen die in een verkeersscheidingsstelsel vissen, dienen dit alleen in de richting van de verkeersstroom te doen en mogen de daar aanwezige scheepvaart niet belemmeren. De vaart eruit halen en het scheephalen van de netten moet als een belemmering worden gezien en dient buiten het stelsel te worden gedaan.
  3. Op de brug dient bij duisternis geen wit licht te worden gebruikt. Het nachtzien wordt hier door ernstig beperkt, niet alleen als het licht brandt doch ook nog geruime tijd nadat het gedoofd is.

Aanbeveling

  1. Bij het vissen in een verkeersscheidingsstelsel met tenminste twee man op de brug wachtlopen, waaronder zo mogelijk de schipper, teneinde een veilige navigatie en een goede uitkijk te kunnen uitvoeren.
  2. Zo min mogelijk verlichting op de brug bij duisternis en, als er verlicht moet worden, bij voorkeur rode of sterk gedimde verlichting gebruiken.



Terug naar de openingspagina van VAART!