Editie 1.1 van 29.4.2002
© 2002 VAART!Info


De nieuwste VAART! Flits al gezien?

Webnieuws
ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!
VAART! Webnieuws
-ook over veiligheid-
dagelijks per E-mail?
Meld je aan bij
het VAART! Forum

Naam (+ scheepsnaam):
E-mailadres:



Veil je eigen goed !
NOS-tt
Damrak
Tenders
Pegel
RWS-tt
2.Kamer
Lokatie
ANP/Tijd
Banen
Gasolie
Rijroute
SMS / 2
Tel.gids
NSIntOV
't Weer Valuta

Sitekoers Actueel
Bedrijven
Boordtel
Café
Column
Familie
Forum
Kiosk
Links
Milieu
Nautisch
Peiling
Planner
Reizen
Telematica
Top-10
Veiligheid
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek

Raad voor de Scheepvaart

Aanvaring vissersvaartuig "Bona Spes" WR 17 met vrachtschip "Megra"

    Op 3 april 2000 is het Nederlandse vissersvaartuig ’’Bona Spes’’ WR 17, varende voor de monding van de Westereems, in aanvaring gekomen met het ten anker liggende Cambodjaanse vrachtschip ’’Megra’’.
    Een commissie uit de Raad voor de Scheepvaart, als bedoeld in artikel 29, derde lid, van de Schepenwet, besliste op 30 januari 2001 dat de Raad een onderzoek zou instellen naar de oorzaak van deze scheepsramp en dat het onderzoek tevens zou lopen over de vraag of deze scheepsramp is te wijten aan de schuld van de schipper van het vissersvaartuig ’’Bona Spes’’ WR 17, Cornelis de Visser, wonende te Den Oever, Texel.
download de uitspraakUitspraken Raad voor de Scheepvaart 2002, nr. 1 (24 Kb in pdf)

Conclusie

Alhoewel de schipper van de ’’Bona Spes’’ WR 17 reeds veel eerder, zowel visueel als op radar, de ten anker liggende schepen voor hem had waargenomen, stelde hij pas op 2 mijl afstand vast een gevaarlijke koers te sturen. Hij deed echter niets, viel in slaap en schrok wakker toen hij er tegenaan voer.
De schipper was onvoldoende uitgerust aan de visweek begonnen en had bovendien nagelaten het wachtalarm bij te zetten. Hij was bovendien met een te kleine bemanning naar zee vertrokken.
De aanvaring leidde gelukkig alleen tot materiële schade, doch de gevolgen hadden veel ernstiger kunnen zijn.
De schipper heeft zijn schip, bemanning en anderen onnodig in gevaar gebracht. Hij heeft schuld aan de aanvaring.
Bij de bepaling van de op te leggen maatregel heeft de Raad rekening gehouden met de betrekkelijk geringe schade, alsmede zijn open en eerlijke verklaring aangaande het gebeuren.

Beslissing

De Raad straft schipper C. de Visser, geboren op 14 januari 1957 en wonende te Den Oever, wegens zijn schuld aan de aanvaring, door hem de bevoegdheid om als schipper te varen te ontnemen voor een periode van twee weken.

Leringen

  1. Niet uitkijken vormde, evenals bij drie voorgaande uitspraken van de Raad dit jaar inzake aanvaringen van vissersvaartuigen, wederom de hoofdoorzaak.
  2. Tijdig uitwijken is goed zeemanschap.
  3. Met uitsluitend een chef van de wacht op de brug, dient het wachtalarm te zijn geactiveerd.
  4. Indien er op een middernachtelijk uur wordt vertrokken, dient degene die het schip naar buiten vaart en de eerste wacht loopt, en in ieder geval de schipper, voorafgaande voldoende rust te nemen.

Aanbeveling

De Raad beveelt schippers in de visserij met klem aan beter te doen uitkijken, alsmede alle beschikbare middelen, en zeker het wachtalarm, te gebruiken om bij in slaap vallen dan wel anderszins ’’afwezig’’ zijn te worden gealarmeerd. Het is nu een aantal malen goed afgelopen, alleen materiële schade en geen slachtoffers, doch de kans op een aanvaring met een tragische afloop, als gevolg van niet goed uitkijken, is soms levensgroot aanwezig. (Zie de uitspraak ’’Osprey II’’/’’Sporades’’).



Terug naar de openingspagina van VAART!