Maandelijks ABRI-column in VAART! - mei 1997 Slopen met gevaren Zie ook: Reactie Gerard Kester, ONS Aanvullingen van Wim Onderdelinden, ABRI Alle schippers die gesloopt hebben en willen/zullen gaan slopen, hebben zich meestal goed laten voorlichten. De stap is immers heel groot. B.B.B., I.O.A.Z., boekwaarde, ECU's, fiscaal afrekenen, tenderen, het zijn alle begrippen die in de loop van de tijd voor velen redelijk duidelijk zijn geworden. Met name is natuurlijk ook interessant te weten waar je financieel staat wanneer alles achter de rug is. Dit laatste is sinds kort met gevaren en vraagtekens omgeven. Door de overheid is flankerend beleid ontwikkeld teneinde de liberalisering in de binnenvaart verantwoord te realiseren en concretiseren. Eén van de onderdelen van het flankerend beleid betreft de sloopregelingen 1996 t/m 1998. Met name de oudere schippers met de kleinere schepen hebben gebruik gemaakt en zullen gebruik maken van de sloopregelingen. De opbrengst voor de schipper bestaat uit twee onderdelen: - opbrengst van Ministerie van Verkeer & Waterstaat (aantal ECU's per ton) - opbrengst van sloper. De eerstgenoemde betreft het leeuwendeel van de totale opbrengst van het schip. De boekwaarde van het schip wordt vervolgens in mindering gebracht waarna de boekwinst resteert. Op deze boekwinst is, van oudsher, een fiscale vrijstelling van toepassing van f 45.000,-- (voor 55-plussers). En f 90.000,-- indien sprake is van een man/vrouw-firma. De fiscale behandeling van bovengenoemde is altijd simpel en helder geweest. Immers ook in het verleden was er regelmatig sprake van sloopregelingen. Ook de belastingdienst Rotterdam (waar bijna alle schippers aangifte-plichtig zijn) heeft op dit punt geen twijfels en vragen. Op dit moment heeft de Rechter echter een zaak in behandeling waarbij het de vraag is of de eerder genoemde opbrengst van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat als "subsidie" moet worden bezien. Indien dit bevestigend wordt beantwoord (belastingdienst vermoedt ook dat het Gerechtshof negatief zal beslissen) zou dit betekenen dat de opbrengst als reguliere inkomst zou moeten worden beschouwd en nog erger, de vrijstelling van f 45.000,-- (of f 90.000,--) niet kan worden benut! Welnu, zo is het nooit geweest en het mag in mijn ogen ook nooit de bedoeling worden. De belastingdienst Rotterdam onderschrijft dit ook maar moet ook uitspraken van het Gerechtshof serieus nemen. De schipper zou onevenredig zwaar worden "gepakt" en zou daarmee naast een zeer belangrijke vrijstelling grijpen, die iedere andere ondernemer die stopt, ook geniet. Omdat ook de financiële gevolgen van stoppen van grote invloed zijn op de beslissing om te slopen, is deze zaak van cruciaal belang. Het is duidelijk dat deze zaak 2 Ministeries aangaat. Ook het Ministerie van Verkeer & Waterstaat is er veel aan gelegen dat de huidige sloopregelingen een succes worden. Een bijkomend probleem is dat de uitkering van Verkeer & Waterstaat ook voor schippers die door willen gaan, fiscale gevolgen heeft indien e.e.a. als "subsidie" zou moeten worden aangemerkt. De vervangingsreserve die normaal gesproken naar het volgende project mag worden doorgeschoven, ontstaat niet maar wordt "progressief inkomen". Deze problematiek is van immense betekenis. De fiscale en financiële gevolgen kunnen dus enorm negatief uitpakken. Het is daarom dat ik alle partijen die competent zijn, oproep om hier een stokje voor te steken. Het zal toch niet zo zijn dat de binnenvaart voor de twee keer (eerst al verstoken van investeringsaftrek in 1990 t/m 1995) fiscaal in te tang zit of komt. Dit mag nooit gebeuren. De sloopbeslissing, die in vele gevallen al genomen is, komt nu onterecht in een naar financieel daglicht te staan. Rotterdam, 30 mei 1997 Wim Onderdelinden Stichting A.B.R.I. 010 - 425 90 33 Reactie Gerard Kester, ONS 9 juli 1997 in een bericht aan het VAART! Forum Enige tijd terug is er in de binnenvaart nogal wat commotie ontstaan toen de ABRI via dit medium melding maakte van een procedure bij de Hoge Raad waarbij een oordeel werd gevraagd of de sloopuitkering wel of geen subsidie is. Inmiddels heeft de Hoge Raad uitspraak gedaan (arrest van 25 juni) en geoordeeld dat de sloopuitkering een subsidie is. De betrokken schipper heeft gelijk gekregen en hoeft de ontvangen WIR-premie niet terug te betalen. De ABRI heeft gewezen op de mogelijke gevolgen voor de stakingsvrijstelling en de vervangingsreserve, waardoor individuele schippers een ernstig belastingnadeel kunnen oplopen. Binnenvaart Nederland heeft de minister van V&W en de staatssecretaris van Financiën gevraagd de eventuele negatieve gevolgen te pareren. Onduidelijk is nog of dat op grond van de uitspraak nodig is en zo ja of Financiën dat wil doen. Mocht de hele kwestie in de meest negatieve zin aflopen dan heeft dit vanwege de finaciele nadelen voor de individuele schipper, consequenties voor het welslagen van de sloopregeling 1997. Het is dan zelfs zeer de vraag of de overheid de schipper die zich reeds aangemeld heeft voor de sloopregeling, kan verplichten tot sloop. Gerard Kester tel: 010 4149408 fax: 010 4147584 Aanvullingen Wim Onderdelinden, ABRI VAART-bericht van: "Stichting A.B.R.I.", 25 juli 1997 NOG EVEN GEDULD!? Op het moment dat ik de pen ter hand neem voor mijn maandelijkse bijdrage kopt de Scheepvaartkrant: "Niets om van te schrikken". Het gaat hier dan over de inmiddels beruchte sloopuitkering van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat. Berucht omdat de fiscale benadering desastreuze gevolgen kan hebben voor de schipper die zijn schip aangemeld heeft en zich aan de wal wil gaan vestigen. De Hoge Raad heeft recent en uitspraak gedaan inzake een schipper die in 1990 een sloopuitkering aanvroeg en kreeg van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat. Een met de huidige vormgeving exact vergelijkbare uitkering/sloopsystematiek. In betreffend proces heeft de schipper aangevoerd dat de uitkering van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat een "subsidie" was hetgeen tot gevolg zou hebben dat er geen W.I.R.-premie behoefde te worden terugbetaald over de verkoopprijs die immers "ontbrak". Hij heeft gewonnen. Dit houdt o.a. in dat de belastingdienst het nieuwe en huidige sloopgebeuren ook als zodanig fiscaal moet gaan beschouwen. Dit nu is een financiële ramp omdat de fiscale vrijstelling (man/vrouw: 2 x f 45.000,--) niet in mindering kan worden gebracht op de verkoop- opbrengst die immers, zoals hierboven reeds gesteld, "ontbreekt". Een subsidie is namelijk geen verkoopopbrengst. Vele argumenten zijn te bedenken waarom hier door de Hoge Raad foutief is beslist. Ook de belastingdienst Rotterdam is het ook om inhoudelijke redenen oneens met de Hoge Raad. We hebben echter te maken met de huidige feiten. Het feit dat de schipper zelf al jaren een sloopbijdrage moet leveren en het gegeven dat bij alle vorige sloopregelingen de opbrengst fiscaal wel als "verkoopsom" mocht worden beschouwd, doen nu kennelijk allemaal niet meer ter zake. Reparatie van deze kronkel is dan ook dringend geweest. Vanaf begin juni wordt er hard aan gewerkt. De vonk is wel overgesprongen, maar toch .... Waarom er nu zoveel (extra) haast achter zit, zal ieder duidelijk zijn. Nu de Hoge Raad niet in september, zoals verwacht, maar reeds eind juni heeft geoordeeld, is de fiscale duidelijkheid ook absoluut nodig. Welke zekerheid heeft de schipper die zich nog vòòr 31 augustus a.s. (de sluitingsdatum) wil aanmelden? Deze deuk kan en mag het terecht zo noodzakelijk geachte flankerende beleid niet oplopen. We moeten ons dus maar vasthouden aan Verkeer & Waterstaat van eind juli die zegt: "niets om van te schrikken". Men gaat er op het Ministerie vanuit dat dit op hoog niveau te regelen moet zijn. Heel gemeend zeg ik dan : heel fijn, hartelijk dank. De schipper wil echter, op tijd, volstrekte (= 100 %) duidelijkheid! Geduld is niet altijd een schone zaak. Behouden vaart en neem nog een sigaar ("subsidie") uit eigen doos (sloopbijdragen). Wim Onderdelinden Stichting A.B.R.I. Heemraadssingel 196 3021 DM ROTTERDAM Tel: 010 - 425 90 33 Fax: 010 - 425 89 63 Email: abri@per.nl VAART-bericht van: "Stichting A.B.R.I.", 1 augustus 1997 -------------------------------------------------------- "SLOOP-SCHIPPERS" KUNNEN WEER ADEMHALEN De kogel is door de kerk, althans voor een aantal schippers. De sloopopbrengst van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat mag fiscaal worden aangemerkt als onderdeel van de verkoopsom van het schip. Hiermee is "het lek" boven. Ruim twee maanden geleden hebben we het gesignaleerde probleem naar buiten gebracht, o.a. door de minister (Jorritsma) en de staatssecretaris (Vermeend) te confronteren met de fiscale dilemma's. Wat was namelijk het geval? Door een te verwachten uitspraak van de Hoge Raad zou de slooppremie van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat moeten worden gezien als een "subsidie". Dit zou inhouden dat er geen verkoopopbrengst schip is en dus geen boekwinst. En omdat, normaal gesproken, van de boekwinst nog eens fl 90.000,-- (bij een man-vrouw-firma) als fiscale vrijstelling mag worden afgetrokken, zou er dus een probleem ontstaan. Het missen van deze vrijstelling betekent 45 % ("bijzonder" tarief) van fl 90.000,-- is ruim fl 40.000,--! Omdat de Hoge Raad eerder (25 juni) dan verwacht (september) uitspraak (inderdaad negatief, zoals verwacht) heeft gedaan, was er nog meer haast geboden. Met name de categorie schippers die de sluitingsdatum van de sloopregeling 1997 (31 augustus 1997) zag naderen, hield de adem in. Wat moesten ze doen: aanmelden of niet? Welnu, alle schippers die zich vanaf 1 mei aangemeld hebben of alsnog dit zullen doen, kunnen dus gerust zijn. Alles blijft bij het oude, de fiscale vrijstelling kan worden geclaimd! De beide genoemde ministeries hebben in relatief korte tijd de zaak gerepareerd. Donderdag 31 juli heeft het Ministerie van Verkeer & Waterstaat ons bericht dat de zaak rond is, echter met één maar! De categorie schippers die gebruik maakt van de sloopregeling om daarna verder te gaan met een ander project, hebben nog steeds een probleem. Deze schippers zouden normaal gesproken ook een boekwinst (= vervangings-reserve) maken en willen doorschuiven naar het volgende project. Hierdoor wordt op reguliere wijze de fiscale druk ("afrekenen") verschoven naar de toekomst. Of dit allemaal kan, blijft voorshands de vraag. Het ministerie schat in dat in de tweede helft van augustus duidelijk zal worden welke standpunten zullen worden ingenomen. Deze problematiek heeft een zodanige politieke lading dat niet zo maar even geregeld kan worden. De spanning blijft er voor die categorie schippers dus in. De onderhavige schippers die zich rond 1 mei hebben aangemeld voor sloop, dus vòòrdat de commotie losbrak, mogen m.i. op grond van de onbekendheid, rekenen op een positieve benadering van de "vervangingsreserve". Al met al zeker geen storm in een glas met water. We hebben het anker uitgegooid, de storm over ons laten komen, alle zeilen bijgezet en kunnen nu weer rustig varen (althans de eerst genoemde categorie). Wim Onderdelinden Stichting A.B.R.I. Heemraadssingel 196 3021 DM ROTTERDAM Tel: 010 - 425 90 33 Fax: 010 - 425 89 63 Email: abri@per.nl Terug naar: VAART! in Bedrijf