Maandelijks ABRI-column in VAART! - maart 1997 BTW en de 'margeregeling' Als ondernemer in de binnenvaart word je overrompeld met steeds weer nieuwe dingen. We leven in een veranderde samenleving. Wijzi- ging op wijziging zijn soms aan de orde van de dag. De tijd is voorbij om maar te denken: daar heb ik een boekhouder voor. De ondernemer zelf zal ook kritisch en leergierig in moeten spelen op wat (in)direkt op het "ondernemersbord" komt. Op B.T.W.-gebied is er de laatste jaren nogal wat gewijzigd. Onderstaand een uiteen- zetting over de "margeregeling". De "margeregeling" heeft betrekking op o.a. gebruikte goederen en vervangt de oude "inruilregeling". Als een particulier goederen verkoopt aan een handelaar/wederverkoper, kan deze geen voorbelas- ting (betaalde B.T.W.) in aftrek brengen. Er rust op dat moment wel omzetbelasting op dergelijke goederen die de handelaar/weder- verkoper in voorraad heeft. Immers, de particulier heeft bij zijn eerdere aankoop de aan hem in rekening gebrachte B.T.W. niet in aftrek kunnen brengen. Als de handelaar/wederverkoper die goederen vervolgens weer doorverkoopt, moet hij in beginsel omzetbelasting berekenen over de totale verkoopprijs. Dit zou leiden tot een dub- bele heffing van omzetbelasting. De nieuwe "margeregeling" moet dit nu voorkomen. Vanaf 1 januari 1995 behoeft een handelaar/we- derverkoper alleen omzetbelasting af te dragen (bij aankoop van gebruikte goederen) over zijn winstmarge. Het gaat dus in dit geval over gebruikte goederen die de handelaar/wederverkoper heeft gekocht zonder dat hij over die inkoop omzetbelasting kon aftrek- ken. Zeg maar voornamelijk inkopen van particulieren. Voorbeeld: Een autohandelaar/wederverkoper heeft een auto gekocht van een particulier voor f 20.000,--. Deze auto wordt doorverkocht aan een ondernemer in de binnenvaart voor f 23.000,-. De door de autohandelaar verschuldigde/af te dragen omzetbelasting bedraag nu 17,5 x f 3.000,-- (f 23.000,-- -/- f 20.000,--) = f 446,80. De winst 117,5 voor de autohandelaar bedraagt in dit geval: f 3.000,-- -/- f 446,80 = f 2.553,20. Als de autohandelaar afziet van de "margeregeling" (hij heeft de keus!) ontstaat het volgende beeld, uitgaande van het feit dat hij dezelfde winst wil behalen: Inkoopprijs f 20.000,-- Winst " 2.553,20 ------------ f 22.553,20 Omzetbelasting 17,5 % " 3.946,80 ------------ Verkoopprijs f 26.500,-- Belangrijke uitgangspunten bij bovenstaande: - bij toepassing van de "margeregeling" mag de over de marge verschuldigde omzetbelasting (voorbeeld: f 446,80) niet apart op de factuur aan de ondernemer in de binnenvaart worden vermeld. Laatstgenoemde kan dus geen omzetbelasting aftrekken. - Het niet toepassen van de "margeregeling" is alleen voordeliger als de koper (in dit voorbeeld de ondernemer in de binnenvaart) de omzetbelasting in aftrek kan brengen - bij toepassing van de "margeregeling" moet de autohandelaar/we- derverkoper beschikken over een bewijs dat de betreffende auto is gekocht van een particulier. Omdat ondernemers in de binnenvaart alleen bij aanschaf van (2e hands) auto's hiermee te maken kunnen krijgen, heb ik bovenstaand voorbeeld genoemd. De "margeregeling" geldt verder namelijk nog voor kunstvoorwerpen en voorwerpen voor verzamelingen en antiek. Mijn artikel is deze maand wat ingewikkeld geworden. Veel regels die voor de particulier en de handelaar/wederverkoper nog genoemd worden, heb ik, vanwege het ontbreken van echte relevantie, achterwege gelaten. Conclusie is in ieder geval dat in het uitgewerkte voorbeeld de ondernemer in de binnenvaart moet verzoeken om de "margeregeling" niet toe te passen. Zijn inkoopprijs ligt dan immers f 446,80 lager (f 22.553,20 i.p.v. f 23.000,--). "Vervoer over water, de juiste weg" is een conclusie die je weer kunt trekken, na zo'n gecompliceerde (2 hands) auto-materie. Een goede vaart met flinke (winst) "marges". Rotterdam, 2 april 1997 Wim Onderdelinden Stichting A.B.R.I. 010 - 425 90 33 Terug naar: VAART! in Bedrijf