Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | WATERSPORT | HAVENS | DREDGING
VAART!Webnieuws is een nieuwsdienst voor binnenvaarders.

Het auteursrecht berust bij de oorspronkelijke bronnen. Webnieuwsberichten zijn beperkt houdbaar!

Tips en berichten voor VAART!Webnieuws kun je kwijt bij: redactie VAART!Webnieuws

Informeer naar advertentie- en sponsormogelijkheden!

 
Beter scoren
met Google?

VAART! geeft je
site de waardering
die je toekomt!
Mail voor meer!

Vrijdag 16 oktober 2009 op het Web:
    Actueel of aanvullend nieuws gevonden? Foto's?
    Mail je vondst met webadres naar: info@vaart.nl



  • 'Binnenvaartplan niet meteen van tafel'

    DEN HAAG 15/10 - De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) vindt dat het crisisplan van de binnenvaartsector voorlopig niet voldoet aan de mededingingswet. De crisis kan geen vrijbrief vormen voor kartelafspraken, aldus bestuursvoorzitter Pieter Kalbfleisch. Volgens staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer en Waterstaat) wil dat echter niet zeggen dat het plan voor een oplegregeling niet mogelijk is. ,,Er moet nog het nodige werk verzet worden. De NMa wil meewerken en is positief. Maar zij moet haar fiat eraan kunnen geven'', zei Huizinga donderdag in een debat in de Tweede Kamer over de problemen in de binnenvaart. De sector wil 30 procent van de zogenoemde drogeladingvloot stilleggen, te betalen uit een oplegfonds van ruim 150 miljoen euro. De sector zelf wil de maatregel financieren, samen met banken, zeehavens en rijksoverheid.
    // Zie ook: 'Kantoor Binnenvaart tevreden'
    >> *** de Telegraaf

  • EVO ziet niets in crisisplan binnenvaart

    ZOETERMEER 14/10 - Verladersorganisatie EVO ziet niets in het vanmiddag gepresenteerde plan om binnenschepen die niet aan lading kunnen komen een vergoeding te betalen. Volgens de organisatie heeft dat een prijsopdrijvend effect en betaalt de klant van de binnenvaart uiteindelijk de rekening in de vorm van hogere prijzen. Binnenvaartspecialist Rink-Jan Slotema wijst erop dat staatssecretaris Tineke Huizinga de Tweede Kamer vorige week al heeft laten weten dat de voorgestelde regeling eerst door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) getoetst moet worden. Pas als die zou oordelen dat de concurrentie niet verstoord wordt, zou het plan een kans van slagen maken.
    // Zie ook: 'NMa waarschuwt Crisisberaad Binnenvaart'
    >> *** Nieuwsblad Transport

  • Crisisberaad wil dertig procent droge lading opleggen

    DEN HAAG 14/10 - Het Crisisberaad Binnenvaart heeft woensdagmiddag in perscentrum Nieuwspoort in Den Haag een capaciteitsregeling voor de Nederlandse binnenvloot gepresenteerd. Het plan gaat ervan uit dat in 2010 maximaal dertig procent van de droge ladingvloot wordt opgelegd. De kosten van het plan bedragen over vijf jaar maximaal 153 miljoen euro. Op verzoek van het crisisberaad heeft het onderzoeksinstituut NEA berekend hoe groot de overcapaciteit in de binnenvaart is. NEA heeft berekent dat, ondanks de opleving in de markt, het tenminste tot 2015 duurt alvorens de marktverhoudingen zich hebben hersteld. Zonder aanvullende maatregelen brengt dit de Nederlandse binnenvaartbedrijven in ernstige moeilijkheden.
    >> *** Schuttevaer.nl

  • CCR versoepelt tijdelijk overgangeisen

    DEN HAAG 16/10 - De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) komt staatssecretaris Huizinga van het ministerie van Verkeer en Waterstaat tegemoet in haar voorstel om de overgangsbepalingen voor de technische eisen tijdelijk in de crisistijd te versoepelen. Een algehele versoepeling vindt Huizinga niet nodig. Dat maakte Huizinga donderdagmiddag bekend tijdens het algemeen overleg over de binnenvaart. Huizinga vroeg de CCR de kosten die schippers in 2010 en 2011 moeten maken om te voldoen aan de nieuwe technische eisen, te beperken tot 2500 euro. Het gaat hierbij om de bepalingen waarvan de overgangstermijn in 2010 afloopt. De bijzondere toepassing in verband met de crisis houdt in dat een schipper uitstel krijgt tot de volgende verlenging van het certificaat, wanneer hij in 2010 of 2011 aan kan geven dat de investeringen hoger zijn dan 2500 euro.
    >> *** Schuttevaer.nl

  • SP: ‘Nog onvoldoende aandacht voor binnenschipper'

    DEN HAAG 16/10 - Na hard aandringen van de SP lijkt er eindelijk aandacht te komen voor de positie van de binnenvaartschipper. Toch is SP-Kamerlid Roemer niet tevreden: ‘Het huidige pakketje maatregelen lost de ellende voor de binnenvaartschippers niet op. Daarvoor moet er veel meer gebeuren. Men gaat wel een en ander onderzoeken, maar dat gaat ongetwijfeld weer lang duren. Daar kunnen veel schippers niet op wachten.' Tijdens het debat van donderdag bleek staatssecretaris Huizinga gevoelig voor veel argumenten van schippers die de SP had verzameld. Ze bleek bereid te zijn om naar een aantal voorstellen onderzoek te gaan doen. Zo wordt er op korte termijn goed gekeken of bodemprijzen mogelijk zijn, of er schepen aan de kant gehouden kunnen worden en of er een waarborgfonds kan worden opgericht om de kleine schepen te beschermen. De zeer strenge CCR eisen worden soepeler toegepast.' // Zie ook: 'Huizinga reageert op SP-rapport' op http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid12321-huizinga-reageert-op-sp-rapport.html
    >> *** Schuttevaer.nl



  • Aan de reis: Binnenvaart vreest wassend water

    DEVENTER 15/10 - Binnenvaartondernemers waren de afgelopen week gematigd positief over de vrachten. Met aansluitende reizen en volgens sommigen ‘keurige tarieven dankzij de KWZ' kon er weer een beetje worden verdiend. Af en toe kon er ook een halve euro bij worden gepraat en in de zeehavens werd bovendien redelijk werk aangeboden. Maar de vrees dat het water komt, is groot in de binnenvaart. ‘Dan zijn de tarieven weer weg en komt de overcapaciteit terug.' Ook niet iedereen kon uit de voeten in de huidige markt. Er werden reizen geweigerd en er werd geklaagd over de slechte tarieven. De EMO verwacht deze week zes schepen met kolen en drie met erts. De Torm Saltholm kwam maandag leeg van kolen en de Margot N lag van zondag tot woensdag erts te lossen. De Pomorze loste maandag en dinsdag kolen en de Ariadne lost van dinsdag tot vrijdag erts.
    >> *** Schuttevaer.nl

  • VROM komt afvalschipper niet te hulp

    DEN HAAG 14/10 - Het ministerie van VROM is niet van plan de eisen voor het VIHB-certificaat voor het vervoer van afval per schip te versoepelen. Elke vervoerder in dit segment moet dus aan de kredietwaardigheidseis van 18.000 euro blijven voldoen. En dat is volgens de binnenvaartorganisaties op dit moment voor velen een onmogelijke eis. De binnenvaartorganisaties vroegen vorige week om aanpassing van de regeling. Ze stuurden de ministeries van VROM en Economische Zaken (EZ) in augustus al een brief, waarop ze in de loop van deze week antwoord krijgen. Volgens juridisch beleidsmedewerker Bram van den Hout van het directoraat-generaal Milieu van het ministerie van VROM heeft de minister van EZ de brief net ondertekend. ‘Onze minister moet nog tekenen. Daarna gaat het antwoord naar de organisaties. Ik kan wel zeggen dat de strekking van de brief is, dat er niets verandert.'
    >> *** Schuttevaer.nl

  • Minister Verburg helpt vissers een handje met elektronisch logboek

    DEN HAAG 16/10 - Minister Gerda Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) trekt eenmalig 450.000 euro uit voor een elektronisch netwerk waarmee vissers logboekgegevens elektronisch kunnen versturen. Daarnaast stelt minister Verburg een subsidieregeling open voor vissers voor de aanschaf- en installatiekosten van het eLogboek aan boord. Vanaf 1 januari 2010 zijn vissers met vaartuigen groter dan 24 meter verplicht om hun logboekgegevens elektronisch naar de Algemene Inspectie Dienst (AID) van het ministerie van LNV te sturen. Vanaf juli 2011 zijn ook vissers met schepen groter dan 15 meter hiertoe verplicht. Beide categorieën schepen kunnen subsidie aanvragen voor het aanschaffen van apparatuur en software. Minister Verburg besteedt maximaal 4.500 euro per vaartuig voor de aanschaf van hardware en software bij de visser aan boord, zoals laptop met eLogboek. Hiervoor heeft de Europese Commissie 95% cofinanciering toegezegd.
    >> *** Ministerie LNV

  • Overslag haven Rotterdam stabiliseert

    ROTTERDAM 15/10 - De goederenoverslag in de Rotterdamse haven is over de eerste negen maanden van het jaar afgenomen met 11,9% tot 283 miljoen ton. Vrijwel alle goederensoorten vertoonden een negatieve ontwikkeling: ijzer en schroot (-56%) agribulk (-18%), kolen (-17%), overig droog massagoed (-19%), ruwe olie (-7%), overig nat massagoed (-19%), containers (-12%), roll on/roll off (-13%), overig stukgoed (-23%). Alleen de overslag van minerale olieproducten groeide, sterk, met 21% tot 22 miljoen ton. Hierdoor bleef de totale overslag van nat massagoed vrijwel constant op 147 miljoen ton. De behandeling van droog massagoed daalde scherp met een derde tot 46 miljoen ton. De stukgoederen bewegen zich daartussen, met -12% naar 89 miljoen ton.
    // Zie ook: 'Zwak derde kwartaal voor Haven Rotterdam (video)'
    >> *** Schuttevaer.nl

  • Brussel wil zeetoezicht bundelen

    BRUSSEL 15/10 - Nederland, Engeland, Zweden en andere kustlanden in de EU moeten hun toezicht van de zeeën bundelen, stelde voorzitter José Manuel Barroso van de Europese Commissie donderdag. Nu heeft elk land eigen systemen om de scheepvaart, visserij, illegale immigranten en andere zaken op zee te volgen. ,,Als deze gegevens zouden worden gedeeld, zou het toezicht veel efficiënter en goedkoper zijn'', aldus de Europese Commissie in een rapport. Brussel presenteerde donderdag principes voor zo'n gemeenschappelijk systeem voor zeetoezicht. Om te beginnen wil Barroso twee testprojecten opzetten: een voor de Middellandse Zee en een voor de Noordzee. Eerder deze maand opperde huidig EU-voorzitter Zweden al om vooral bestaande systemen van douane, marine en dergelijke te koppelen. Dit is goedkoper dan een geheel nieuw systeem.
    << Agrarisch Dagblad / ANP



  • Bemanning gaat schepen verkopen

    MOERDIJK 14/10 - Wie nog een leuke boot wil kopen, kan volgende maand zijn slag slaan in de Moerdijkse haven. Twee vrachtschepen, de Fairland (1672 brutoton) en de Defender (1512 brutoton) worden op 27 november openbaar verkocht aan de hoogste bieder. De opbrengst komt ten goede aan de zeventienkoppige bemanning die al ruim een half jaar geen loon heeft ontvangen van de Letse eigenaar en reder Forestry Shipping. Begin deze maand heeft de rechtbank in Breda bepaald dat de Oekraïense en Russische matrozen de schepen mogen verkopen om de openstaande loonbetalingen van in totaal ruim 150.000 dollar te voldoen. De eigenaren van de rederij uit Letland kwamen bij de behandeling niet opdagen en zijn onbereikbaar. De bemanning houden de twee schepen bezet sinds eind augustus.
    >> *** BN/DeStem

  • Rusting relic faces a tight river voyage in Ohio

    DAYTON 11/10 - Ohio—Steam-driven paddle wheel towboats once plied Midwestern rivers by the hundreds, pushing barges to feed the nation's industrial appetite for coal and steel. Those days are long gone, though. And the only intact, steam-driven sternwheel towboat still on the nation's river system is in danger of sinking unless preservationists can tow the vessel to a repair yard downriver to patch up its rusting hull, limboing under low bridges along the way. For the last 54 years, the W.P. Snyder Jr. has been moored in the southeastern Ohio city of Marietta, displacing a section of the Muskingum River half the length of a football field. "This is an important boat," said Kevin Foster, chief of the National Park Service's maritime heritage program. "It really matters in American history."
    >> *** Boston.com / AP

  • Uitbreiding Platform VoortVarend Besparen

    AMSTERDAM 16/10 - Op 14 oktober heeft Leontine de Koning, namens Haven Amsterdam, haar handtekening gezet onder de samenwerkingsovereenkomst VoortVarend Besparen. Daarmee is Haven Amsterdam toegetreden tot het Platform VoortVarend Besparen. Haven Amsterdam heeft de ambitie om in 2020 een van de meest duurzame havens in Europa te zijn. Met een havengebied dat banen en inkomsten oplevert, efficiënt omgaat met ruimte en milieu en aantrekkelijk is voor de omgeving. Door middel van een actieprogramma gebaseerd op een vijftal speerpunten; optimaal ruimte- en milieugebruik, schone scheepvaart, meer goederenvervoer over water en spoor; minimale risico's van vervoer, op- en overslag van gevaarlijke stoffen en de voorbeeldfunctie, wordt invulling geven aan deze ambitie.
    >> *** Haven Amsterdam

  • Columnist Hans Vandersmissen overlijdt

    WITMARSUM 13/10 - ‘Amice' Hans Vandersmissen (58) is maandag 12 oktober in zijn woonplaats Witmarsum overleden. Deze opvallende auteur met zijn bloemrijke taal begon 28 september 2002 met zijn wekelijkse bijdrage aan Weekblad Schuttevaer. Zijn allereerste artikel in een commercieel blad verscheen in 1973 in Yachting Monthly. Hoewel Vandersmissen vooral in de watersport van zich liet horen, werkte hij ook voor VBKO en IHC en was hij ooit maritiem redacteur van het NOS-programma Maritiem, Nederlanders en de zee. Vanaf dat moment richtte hij zich op zeehistorie, scheeps- en waterbouw. Veel bekendheid kreeg hij sinds 1997 als organisator van het Zeehistorisch en Roeipaviljoen op de Hiswa en daaruit vloeiden in later jaren wedstrijden voor lichte zeil- en roeiboten voort: de Dorestad Raid en de Radboud Raid.
    >> *** Schuttevaer.nl

  • Column: Het feest is voorbij

    DOOR KEES DE VRIES 15/10 - Het goede nieuws kwam twee weken geleden van topeconoom prof. dr. Jaap van Duin. Tijdens een logistiek congres in Rotterdam van de voorlichtingsbureaus short sea, rail en binnenvaart wist hij met economische graadmeters vrij zeker aan te tonen dat we het dieptepunt van de wereldcrisis achter ons hebben en dat het herstel is ingezet. Van Duin onderkende een overeenkomst met recessie tijdens de oliecrisis van 1974. Net als in de jaren daarna verwacht hij de komende jaren een kwakkelende economie met veel bezuinigingen en werkloosheid. ‘Het wordt een lamlendige periode en u zit in een bedrijfstak (transport) die daar veel last van krijgt', aldus van Duin.
    >> *** Schuttevaer.nl



Binnen 5 minuten online adverteren

Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

(advertentie)
Zoek automatisch in het nieuws met e-knip

VAART!Mobiel



 

Naar de openingspagina VAART! Actueel