Editie 1.1 van 3.11.2001
© 2001 VAART!Info

VAART!PC is een mailinglist over het gebruik van pc's en computertoepassingen aan boord en ICT in bredere zin. Meld je -gratis- aan:

Naam (en scheepsnaam):
E-mailadres:

Berichten in VAART!PC verschijnen per e-mail, en worden ook gearchiveerd in het VAART!Forum-archief.

Elke vrijdag van
22.00-23.00 uur
raad en daad in
Bits & Bytes



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel
!



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

© 2001
VAART!Info

Internet: kan 't wat voordeliger?

Bureau Telematica wordt gebeld door een varende ondernemer die wil weten wat BT vindt van de "hoge kosten" die sommige serviceproviders in rekening brengen voor Internet-toegang. "Bij de een is het abonnement gratis en bij de ander moet ik meer als dertig gulden in de maand betalen. Dan ben ik met mobiel internetten wel erg duur uit!"

Voordat ik de gelegenheid krijg om te reageren, komt er achteraan: "Ik heb zo'n internet abonnement voor de vaart. En ik vind dat die lui hoge prijzen rekenen. Ik hoor van collega's dat ze het ook erg duur vinden. Ik denk erover om maar over te stappen op een andere provider."

Duurder en langer online
Hij moppert nog even door, zodat ik de tijd krijg om over mijn antwoord na te denken. Het is waar dat mobiel internetten duurder is. Daar komt bij dat je langer on-line moet zijn om dezelfde hoeveelheid informatie binnen te halen als aan de wal. De doorgiftesnelheid van mobiel dataverkeer is immers tergend traag: 9600 bits per seconde, dus het duurt wat langer voordat een web-pagina op je computerscherm staat. En echt surfen gaat bovendien irritant langzaam en wordt dus behoorlijk duur.

Regelmatig worden door de consumentenbond en computertijdschriften resultaten gepubliceerd van onderzoekjes naar de prijs-kwaliteit verhouding van internetaanbieders. Ook de aanbieders van 'gratis' internet worden daarin meegenomen. De enige aanbieder in Europa van exclusief mobiele internettoegang wordt nooit vermeld, in die onderzoekjes. Toch maakt een fors deel van de internettende schippers gebruik van zijn speciale internetabonnement voor de vaart.

Gratis helpdesk, belt zelfs terug!
Ik vraag aan de mopperende ondernemer of hij soms ontevreden is over de kwaliteit of de service van deze aanbieder. Nee, dat is beslist niet het geval. Hij is zelfs erg goed te spreken over de helpdesk: "Ze bellen je gewoon terug als het moet! En dan nog gratis ook!" Inderdaad, kom daar eens om aan de wal. Je hoeft niet eindeloos aan de telefoon op je beurt te wachten, gedwongen luisterend naar een zeurend muziekje of een ingeblikte telefoonstem.

De consumentbond wijst er altijd op dat je bij het vergelijken van Internet aanbieders moet kijken naar de 'verborgen' kosten, zeker bij aanbieders van voordelige of gratis abonnementen. De conclusie is uiteindelijk dat 'gratis' internet niet bestaat. Linksom of rechtsom, het komt uiteindelijk uit je eigen portemonnee. Bellen voor service en ondersteuning naar de helpdesk kost bij bepaalde 'gratis' aanbieders guldens per minuut, boven op de normale gesprekskosten. Als je belt moet je eerst door een uitgebreid (geautomatiseerd) introductiemenu heen en dan ook nog eens op je beurt wachten voordat je een levend wezen aan de lijn krijgt: kassa!

Gratis internet overal op z'n retour
Er is een duidelijke trend: Het aanbieden van gratis internetabonnementen is overal op zijn retour. Steeds meer 'voordelige' serviceproviders gaan over tot het berekenen van reguliere abonnementskosten. Ook het aantal aanbieders van gratis webmail slinkt in drastisch tempo. Voor de binnenvaart is webmail niet echt interessant, omdat je je mail online moet verwerken op een daarvoor ingerichte website. Ondertussen tikt de GSM-kostenteller rustig door...

In de vergelijkende onderzoekjes komt ook naar voren dat er een duidelijk relaties is tussen prijs en kwaliteit bij de aanbieders van internettoegang. "Alle waar is naar zijn geld" blijft een goed uitgangspunt bij de keuze van een internet-serviceprovider. Er is wel iets geks aan de hand met de metingen: er zijn sommige dure aanbieders die de ene maand belabberd scoren en de maand daarop weer prima kwaliteit leveren. Dit hoeft niet altijd de schuld te zijn van de betrokken leverancier, maar kan ook te maken hebben met een van de eigenaardigheden van het WWW, zoals de drukte op bepaalde knooppunten in het Internet. Ook de uitgevoerde metingen zijn niet altijd even objectief. Er wordt veel gebruik gemaakt van consumentenpannels.

Unieke positie
De binnenvaart verkeert in de unieke positie dat ze gebruik kan maken van een specifiek op de omstandigheden in de sector toegesneden mobiel internet pakket. Welke andere sector kan dit zeggen? Het mobiele internet pakket voor de vaart hanteert uiterst concurrerende prijzen. Zeker in combinatie met een GSM abonnement bij dezelfde aanbieder. Goedkoper mobiel internetten kun je nergens anders in Nederland - en de rest van Europa vermoed ik!
De techniek is volledig en uitsluitend ingericht op mobiel bellen, zodat het maken van verbindingen en het uitwisselen van gegevens met de hoogst mogelijke snelheid gaat. Dat bieden andere serviceproviders niet. Kunnen ze ook niet, want ze moeten altijd rekening houden met klanten die snellere modems gebruiken. Deze laatsten krijgen automatisch prioriteit bij het inloggen op de server. De aanbieder in kwestie is marktleider op het gebied van nautische telecommunicatie. Als je gebruik maakt van zijn GSM-netwerkdiensten profiteer je ook van de sterk gereduceerde kosten voor onderling mobiel bellen met andere aangeslotenen schippers en relaties.

Juist omdat veel schippers gebruik maken van dit netwerk en de aangeboden internetservice, kan de ondersteuning via de (gratis) helpdesk kostendekkend zijn. Het zou dus jammer zijn als de aanbieder straks misschien kosten voor ondersteuning in rekening moet gaan brengen, omdat er varende ondernemers afhaken die elders een verondersteld 'voordeeltje' willen halen.

Dit alles houd ik de schipper aan de andere kant van de lijn voor. Het blijft even stil. Op de achtergrond hoor ik meldingen over de marifoon en het geruis van de motor.
"Je hebt helemaal gelijk", klinkt het plotseling lachend. "Eigenlijk had ik dat idee zelf ook wel, maar het is toch goed om het nog eens even van een ander te horen."

Nick van Haag

Bureau Telematica Binnenvaart
Vasteland 12e
3011 BL Rotterdam

E-mail: bureau.telematica@binnenvaart.org
http://www.binnenvaart.org

tel: 010 - 2060606
fax: 010 - 2134506

Mobiel: 0655 823346



VAART!Outfit VAART!MOBIEL: je elektronische vaarweg
      In stijl: VAART!OUTFIT

VAART!Mobiel

Hier ADVERTEREN? Plaats een button naar je site!
Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496


index