|
||||
Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl
© 2001
|
Internet: kan 't wat voordeliger?
gepost in de mailinglist VAART!PC als voorpublicatie uit Magazine Binnenvaart, november 2001 Voordat ik de gelegenheid krijg om te reageren, komt er achteraan: "Ik heb zo'n internet abonnement voor de vaart. En ik vind dat die lui hoge prijzen rekenen. Ik hoor van collega's dat ze het ook erg duur vinden. Ik denk erover om maar over te stappen op een andere provider."
Duurder en langer online Regelmatig worden door de consumentenbond en computertijdschriften resultaten gepubliceerd van onderzoekjes naar de prijs-kwaliteit verhouding van internetaanbieders. Ook de aanbieders van 'gratis' internet worden daarin meegenomen. De enige aanbieder in Europa van exclusief mobiele internettoegang wordt nooit vermeld, in die onderzoekjes. Toch maakt een fors deel van de internettende schippers gebruik van zijn speciale internetabonnement voor de vaart.
Gratis helpdesk, belt zelfs terug! De consumentbond wijst er altijd op dat je bij het vergelijken van Internet aanbieders moet kijken naar de 'verborgen' kosten, zeker bij aanbieders van voordelige of gratis abonnementen. De conclusie is uiteindelijk dat 'gratis' internet niet bestaat. Linksom of rechtsom, het komt uiteindelijk uit je eigen portemonnee. Bellen voor service en ondersteuning naar de helpdesk kost bij bepaalde 'gratis' aanbieders guldens per minuut, boven op de normale gesprekskosten. Als je belt moet je eerst door een uitgebreid (geautomatiseerd) introductiemenu heen en dan ook nog eens op je beurt wachten voordat je een levend wezen aan de lijn krijgt: kassa!
Gratis internet overal op z'n retour In de vergelijkende onderzoekjes komt ook naar voren dat er een duidelijk relaties is tussen prijs en kwaliteit bij de aanbieders van internettoegang. "Alle waar is naar zijn geld" blijft een goed uitgangspunt bij de keuze van een internet-serviceprovider. Er is wel iets geks aan de hand met de metingen: er zijn sommige dure aanbieders die de ene maand belabberd scoren en de maand daarop weer prima kwaliteit leveren. Dit hoeft niet altijd de schuld te zijn van de betrokken leverancier, maar kan ook te maken hebben met een van de eigenaardigheden van het WWW, zoals de drukte op bepaalde knooppunten in het Internet. Ook de uitgevoerde metingen zijn niet altijd even objectief. Er wordt veel gebruik gemaakt van consumentenpannels.
Unieke positie Juist omdat veel schippers gebruik maken van dit netwerk en de aangeboden internetservice, kan de ondersteuning via de (gratis) helpdesk kostendekkend zijn. Het zou dus jammer zijn als de aanbieder straks misschien kosten voor ondersteuning in rekening moet gaan brengen, omdat er varende ondernemers afhaken die elders een verondersteld 'voordeeltje' willen halen.
Dit alles houd ik de schipper aan de andere kant van de lijn voor.
Het blijft even stil. Op de achtergrond hoor ik meldingen over de
marifoon en het geruis van de motor.
Nick van Haag
Bureau Telematica Binnenvaart
E-mail: bureau.telematica@binnenvaart.org
tel: 010 - 2060606
Mobiel: 0655 823346
|
Hier ADVERTEREN? Plaats een button naar je site!
|