Spoorzoeken in Donaudelta
‘Voor 2000 gulden was de zuidenwind niet gevaarlijk'Editie 2.1 van 18.10.98 - © 1997, 1998 - VAART! Info |
|
Weekblad Schuttevaer, 12 juli 1997 Kapitein Bert van Elburg en machinist Richard Martin voor de Amadeus in Constanza. 'Die kranen zien er leuk uit, maar ik zou er niet onderdoor lopen.' Nog geen drie maanden oud is Rijn-cruiseschip Amadeus van de Oostenrijkse firma Luftner en ze heeft haar eerste bijzondere daad al verricht. Onder leiding van kapitein Bert van Elburg, is zij de eerste die de hele Donau is afgezakt, voorbij de IJzeren Poort, tot aan de Zwarte Zee.
Amadeus verkent nieuwe cruisemarktMet Pasen vertrok de Amadeus naar Wenen. 'Daar is het schip gedoopt en gezegend door een kardinaal', vertelt de kapitein. 'Toen zijn we eerst een paar keer op en neer gevaren naar Boedapest, toen naar Passau en uiteindelijk naar Constantza. En van daar in één keer weer terug naar Amsterdam. Een schitterende reis.' 'Vooral het voormalige Joegoslavië is prachtig. Hele kuddes wilde paarden heb ik daar gezien en als je door Servië komt, voel je je net als in de Noorse Fjorden. Bovendien is het ook spannend ergens heen te gaan waar je nog nooit bent geweest. En je vaart heel Europa door.' Ondieptes verschuiven Van Elburg is weinig serieuze scheepvaart tegengekomen. 'Een beetje duwvaart en wat koppelverbanden. Geen vrachtvaart. Vooral dat laatste stuk, over het kanaal van Cerna Voda naar Constantza, moet je flink tol betalen. Dus alles wordt daar per spoor vervoerd. Of ze varen eerst een stuk de Donau op.' Vijf boontjes 'We voeren daarom ook de hele nacht door. Want als je stil gaat liggen, moet je maar hopen dat er de volgende dag nog iets aan dek ligt. Wat dat betreft was het wel zwaar, ik stond van 's morgens twee tot 's avonds tien in de stuurhut en het grootste deel van die tijd aan het roer. Want we hadden die loodsen wel, maar die konden niet met de automatische piloot overweg. En de boot stilleggen konden ze ook niet, want hij stuurt met de schroef. Wij hebben aquamasters, een perfect systeem dat bijna niet zuigt, maar voor hun te modern. Nou vond ik afmeren in die sluizen ook niet makkelijk hoor, want de wanden zitten vol bobbels en kuilen. Je moet echt zoeken naar een plekje waar je niet je hele opbouw in elkaar duwt.' Dure Donau Maar de Donau is geen goedkoop riviertje. 'Je hebt overal loodsen nodig en op het kanaal betaal je drie à vier dollar per passagier. Alles gaat trouwens in dollars. Hun eigen geld, dat vinden ze niks waard. De Donau is een stuk duurder dan de Rijn, maar voor of na Boedapest maakt niet uit. En dan proberen ze af en toe wat bij te verdienen. In Constantza mochten we bijvoorbeeld de haven niet in. Het was zuidenwind, zeiden ze en dat was gevaarlijk. Maar als we nou 2000 gulden betaalden, was het niet gevaarlijk. Idioot natuurlijk, dus dat vertikte ik. Uiteindelijk mochten we er overigens wel gewoon in.' Zigeuners 'Maar je ziet ook afschuwelijke dingen. Servië en Kroatië zijn nog helemaal verwoest. Overal militairen. Daar vaar je dan doorheen, met 150 passagiers met een glas champagne in de hand: "Goh, wat erg". Terwijl je in Belgrado weer nergens wat van merkt, dat is gewoon een westerse hoofdstad, compleet met punkers. Maar boeren zie je met een karretje tien kilometer lopen, dan oogsten ze een beetje met een zeis en lopen weer tien kilometer terug. Wat ze niet kunnen oogsten laten ze gewoon staan; wat dat betreft zie je ook wel dat het geen kapitalistische landen zijn. Het kan niemand wat schelen hoeveel ze doen, want ze verdienen er geen cent meer om. Ze zijn nu wel aan het privatiseren, maar dat duurt jaren. Daarom is dat Marshall-plan van Clinton ook zo goed. Want als er één geld heeft, gaat dat balletje vanzelf rollen. En als je Boedapest renoveert, is het een van de mooiste steden ter wereld.' Amadeus' zuster Van Elburg heeft er geen problemen mee dat hij het hele jaar onderweg is. 'Wel hoop ik dat m'n vriendin binnenkort weer mee gaat. Maar verder is de stuurhut mijn plek en sinds ik op m'n zeventiende aan boord van een cruiseschip van de Holland Rivierlijn stapte, heb ik niets anders meer willen doen.' |