|
De wereld kijkt bezorgd toe hoe een stuwdam van 175 meter bijna twee miljoen mensen verdrijftEen Chinese Muur in de YangtzeVoor 28 miljard dollar (ruim 70 miljard gulden) realiseert China in de Yangtze de grootste stuwdam ter wereld. In 1992 werd met de bouw begonnen, in 2009 moet de nieuwe Chinese muur klaar zijn. Het water wordt van 60 meter boven de zeespiegel (huidig peil) tot 175 meter omhoog gestuwd, en dwingt 1,2 tot 1,8 miljoen Chinezen elders een veilig heenkomen te zoeken. Hun steden en dorpen, met alle cultuurschatten en het bijzondere Drie Kloven-landschap zullen in het 600 km lange stuwmeer verdwijnen.
De dam moet overstromingen tegengaan, maar is daarnaast goed voor de opwekking van schone energie met een vermogen van 18 miljoen kW, en ook om Chongqing voor schepen tot 10.000 ton bereikbaar te maken. Vereniging De Binnenvaart liet deze zomer 170 binnenvaarders kennismaken met de Yangtze, de Drie Kloven-dam en de gevolgen. Dirk van der Meulen reisde mee. De ochtendnevel onttrekt de toppen aan het zicht en zakt flink door in de kloofdalen. Dat geeft het Drie Kloven-landschap iets sinisters, alsof je op je nietig vaartuig tussen de steile bergen vanachter een sluier wordt bekeken. Om zeven uur ’s ochtends koerst ons riviercruiseschip Isabella 3 de laatste engte vòòr Yichang binnen. De ochtendnevel onttrekt de toppen aan het zicht en zakt flink door in de kloofdalen. Dat geeft het Drie Kloven-landschap iets sinisters, alsof je op je nietig vaartuig tussen de steile bergen vanachter een sluier wordt bekeken. De 76 km lange Xiling-kloof was vroeger één van de gevaarlijkste Yangtze-trajecten. In de jaren vijftig is er al veel gedaan om de bevaarbaarheid te verbeteren, oprijzende rotspunten werden met dynamiet verwijderd. Na het sluiten van de 70 meter hoge Gezhouba-dam in 1980 zijn de klippen voorgoed onder water verdwenen. Van stroomversnellingen heb je er, door de werking van die ‘proefdam’, ook geen hinder meer.
Bosjes bouwkranen Na een paar uur wijken de bergen plotseling. In de mist tekent zich aan bakboord een lange rechte lijn af. Het is de dijk langs de tijdelijke doorgang, met daarachter de bouwput van wat in 2003 de grootste stuwdam ter wereld zal zijn. Bosjes bouwkranen draaien hun rondjes boven de betonnen muur in wording. Als we er haaks op varen wordt het profiel duidelijker: tientallen meters breed beton, een wig waar later het ontbrekende deel rotsvast in zal vallen. De bouwkranen kunnen nog even door vòòr deze nieuwe Chinese Muur het water van de Yangtze tot 135 meter hoogte kan keren. Daarmee is nog maar het doel in eerste fase bereikt. Zes jaar later, in 2009, moet de waterkering tot 175 meter zijn opgehoogd.
Filosofische stromingen Door de moderne technologie en het einde van het Chinese keizerrijk kwam er plotseling ook een einde aan de vage filosofische disputen. De republikeinse regeringen die het land na de revolutie van 1911 bestuurden, beschikten over weinig kennis en ervaring. Het idee voor de dam in de Yangtze wordt toegeschreven aan dr Soen Jat-sen, grondlegger van het Nieuwe China. Hij schreef in 1919 een ambitieuze verhandeling met als titel ‘Plan ter ontwikkeling van de industrie’, en zette in het hoofdstuk ‘Verbetering van bevaarbare rivieren en kanalen’ zijn ideeën uiteen voor een groot project met als doel het overstromingsgevaar in te perken, het irrigatiestelsel te verbeteren en elektriciteit op te wekken door tientallen grote stuwdammen te bouwen. Het symbolisch sluitstuk, de moeder van alle dammen, moest een dam in de Yangtze worden. Dr Soen had ook al een lokatie in gedachten, een plek ergens langs de 240 km lange engte die bekendstaat als de Drie Kloven.
Geologisch stabiel Alle grote dammen zijn zo gebouwd - de Hoover en de Grand Coulee in het westen van Amerika, de Vaiont in Italië, de Grand Dixence in Zwitserland, de Daniel Johson in Québec. De getemde rivier zorgt stroomafwaarts voor minder overstromingen. Goedkope elektriciteit door waterkracht (‘witte steenkool’) levert later geld, waaruit de bouw kan worden gefinancierd. Toen de communisten in China de zaken eenmaal op een rijtje hadden gezet, viel in 1959 de keus voor lokatie van de dam op een versmalling in de rivier vlakbij het eilandje Zhongbao en de plaats Sandouping. Maar militairen vonden de Yangtze daar nog steeds veel te breed om een dam goed te kunnen verdedigen tegen terroristische aanslagen of aanvallen van vreemde mogendheden. Het zoeken naar weer andere lokaties werd voortgezet. Door de Culturele Revolutie raakten de plannen in het slop. Tot eindelijk, in 1979, het ministerie van Waterschap definitief koos voor Sandouping.
Onvoorziene risico’s Eén en een kwart miljoen mensen (het officiele aantal, maar andere schattingen lopen op tot twee miljoen) moeten verhuizen, dertien steden zoals Wanxian (150.000 inwoners) en Fuling (80.000 inwoners) komen onder water te staan, 140 kleinere steden en 1352 dorpen lopen geheel of gedeeltelijk onder. Evenals archeologische vindplaatsen, tempels en pagoden. En dan nog de grote onzekerheden: wat gebeurt er met het slib in het Drie Kloven-stuwmeer, en wat als de dam breekt...? Directeur Lu Youmei van de projectorganisatie CTGPC in Yichang betoogt tot op de dag van vandaag dat ‘zijn’ dam zelfs zeer royaal voldoet aan alle denkbare veiligheidsvoorwaarden.
Directeur Lu Yourmei van
Anti-symbool Voor het eerst sinds de overwinning van de communisten in 1949 kwam het Chinese parlement in opstand en besloot ‘om technische redenen’ tot uitstel van het project. Toen Li Peng in 1992 het plan alsnog voor toestemming voorlegde aan het Nationaal Volkscongres, werd buiten op het Tian An Men plein in Peking tegen de dam geprotesteerd. Van de 2613 afgevaardigden stemden 813 tegen of onthielden zich van stemming. Dat was naar Chinese maatstaven een verbluffend staaltje van rebellie tegen de macht van de communistische partij, en werd opgevat als een motie van wantrouwen in de rest van de wereld, met name door de internationale geldschieters. De Wereldbank haakte definitief af. China stond er vanaf dat moment met de dam in de Yangtze helemaal alleen voor. Belangrijk argument om toch door te gaan is dat overstromingen nog erger zijn. De bouw van de Drie Kloven-dam zal bijvoorbeeld nog twee miljard dollar minder kosten, dan de dertig miljard dollar schade die werd aangericht bij overstromingen in 1998. Tussen Yangtze en Jialing Chongqing, na de Japanse bezetting van Nanjing het centrum van de later naar Taiwan gevluchte nationalistische Kuomintang-regering, ligt met z’n 30 miljoen (!) inwoners ver beneden langs de Yangtze-oevers. Onze Yangtze-cruise duurt drie dagen, en begint in Chongqing op 2400 km van Shanghai en 600 km boven de stuwdam in aanbouw, 183 meter boven de zeespiegel. Nog veel hoger rijdt de bus ons eerst naar een uitzichtpunt waar je links de Yangtze en rechts de Jialing ziet stromen. De stad, die na de Japanse bezetting van Nanjing diende als centrum van de later naar Taiwan gevluchte nationalistische Kuomintang-regering onder Zhou Enlai en Chiang Kai-shek, ligt met z’n 30 miljoen (!) inwoners ver beneden langs de Yangtze-oevers. Vanwege de hoge zomertemperaturen staat Chongqing bekend als China’s ‘bakoven’. In een museumpje op het hoge uitkijkpunt is de honderd meter lange wandschildering ‘Picture of Thousand Miles Three Gorges’ van fotograaf/kunstschilder Liu Zuozhong te zien. In een museumpje op het hoge uitkijkpunt is de honderd meter lange wandschildering ‘Picture of Thousand Miles Three Gorges’ van fotograaf/kunstschilder Liu Zuozhong te zien. Liu legde in twintig jaar de Drie Kloven in foto’s en tekeningen vast. Zijn wandschildering is onze eerste confrontatie met steden en dorpen die door de stuwdam onder water zullen verdwijnen. Per lokatie heeft de kunstenaar daarop pijnlijk duidelijk de nieuwe waterlijn aangegeven. Zelfs Chongqing, aan het eind van het immense stuwmeer, krijgt flink natte voeten. Maar de dam heeft voor Chongqing ook grote voordelen. De haven wordt bereikbaar voor (zee)schepen tot 10.000 ton, tegenover nu nog zo’n 1500 ton. Het scheepvaartverkeer zal daardoor vervijfvoudigen en van Chongqing een bruisend haven- en handelscentrum maken in het westen van China. De vergelijking met Hong Kong wordt al voorzichtig getrokken, maar daarvoor zal de plaatselijke containerterminal de capaciteit, nu 50.000 TEU op jaarbasis, nog behoorlijk moeten opvoeren. Lichtbruin gekleurd
Het lichtbruin gekleurde water Een avondrondvaart bij Chongqing geeft een eerste indruk van de rivier. Het water is lichtbruin van kleur en de stroming op sommige stukken behoorlijk fel. Zonder een flink motorvermogen red je het hier niet. We schepen ons later die avond in op de Isabella 3, een redelijk comfortabel cruiseschip. Tweepersoons hutten, met douche. De volgende dag is een openbaring. Het is druk op de Yangtze. Dit hadden we toch niet echt verwacht. Er valt veel te fotograferen en te filmen. De echte fanaten slaan de lunch over. Links: Een duwboot met gekoppeld kolenschip tussen Chongqing en Fengdu. Rechts: Een sleepboot helpt een tankschip tegen de stroom in. De schepen zijn zeer divers: passagiersvaart, Russische draagvleugelboten, containerschepen, duw- en koppelverbanden, daarnaast ook veel RoRo-verkeer - vrachtwagens die de snelste weg over water kiezen, en tussendoor nog een hoop klein spul voor lokaal verkeer. Af en toe vraag je je af hoe dat allemaal goed kan gaan. Een zeer ervaren duwbootkapitein in het Nederlandse gezelschap krijgt er maar geen genoeg van: 'Dit tart iedere beschrijving', stelt hij met veel genoegen vast. Het is laagwater op de Yangtze. We varen langs een lege dwarshelling, en even verderop hoger tegen de oever is een 80 meter-schip in aanbouw zonder dat er een werf te bekennen is. Veel tegenstellingen, zoals laden en lossen met de hand, maar ook een modern kraanponton voor containeroverslag. ‘s Middags aan de wal in Fengdu, de ‘Ghost City’ waar de geest van veel Chinezen na hun dood terecht komt. Vanuit de kabelbaan langs de berg Mingshan omhoog is over de oude stad heen, hoger tegen de andere oever, de nieuwbouw te zien voor de veel van de 740.000 inwoners van Fengdu en omgeving. Een raar idee, dat panden die straks leeg zijn worden gesloopt, om later de scheepvaart niet te hinderen. Vanuit de kabelbaan langs de berg Mingshan over de oude stad heen, of bij de badende waterossen, is aan de overkant van de Yangtze de nieuwe stad te zien.
Witte Keizer Terug aan boord, varend op de sterk stromende Yangtze tussen de enorme rotspartijen, groeit onder Hollandse binnenvaarders de waardering voor de stuurmanskunst van de Chinese bemanning. In de stuurhut van de Isabella 3 staan permanent vier man: stuurman, roerganger, iemand achter de regulateur, en de logboekschrijver die tevens de marifoon (of iets wat daar op lijkt) bedient. De kapitein in zijn witte tenue geeft uitleg over het werken aan boord. De Nederlanders schudden hun hoofd: dat doet bij ons een stuurman in z’n eentje. De rivier is goed bebakend en bij het oplopen en passeren worden consequent geluidsseinen gebruikt. Ze schallen hun machtige echo tussen de rotswanden. Jongeren in de groep vinden dat ‘geblaas’ opvallend, maar ouderen klinkt het veel plezieriger in de oren dan het geschetter van de marifoon. De inrichting van de stuurhut lijkt vrij eenvoudig voor zo'n groot schip. Met 110 man personeel aan boord is de verhouding met de passagiers bijna 1 op 1.
De nodige relativering
Nog een hele klim Hier, in dit landschap van bouwkeetstraten, met dynamiet geslagen rotskraters en betonkolossen, werken 40.000 Chinezen ‘s nachts en onder de brandende zon overdag zestien jaar lang aan de droom van dr Soen Jet-sen. De Drie Kloven-dam wordt opgetrokken uit beton en is in totaal 2309 meter lang. Er wordt een stuwhoogte van 175 meter aangehouden, maar in extreme situaties kan het water tot 181 meter stijgen. De twee waterkrachtcentrales (26 hydro-turbines, totale capaciteit 18.200 MW over een lengte van 644 plus 584 meter) produceren jaarlijks 84,7 TWh (triljoen-watt-uur) stroom. In het midden van de Yangtze-stroom is er een doorlaatbare stuw van 483 meter voor het reguleren van de waterdoorvoer, berekend op een maximale (hoogwater)doorvoer van 102.500 m3/seconde. Voor de scheepvaart zijn er twee vijfvoudige sluizen met afmetingen per kolk van 280 x 324 x 5 meter, geschikt voor schepen tot 10.000 ton, met een jaarcapaciteit van 50 miljoen ton in elke richting. De snellere hefsluis voor passagiersschepen heeft één kolk van 120 x 18 x 3,5 meter. Vooral voor het aanleggen van de sluizen moest met precisie-explosies 102,83 miljoen kubieke meter graniet en grond worden weggehaald. Tussen de beide getrapte sluizen is een zestig meter brede strook graniet blijven staan. Van het verwijderd gesteente werd 31,98 miljoen kuub gebruikt voor de kistdammen aan beide zijden van de bouwput tussen de linkeroever en het eilandje Zhongbao. Voor de dam zelf is 27,94 miljoen kuub beton nodig. Het waterreservoir achter de stuw krijgt een totale opslagcapaciteit van 39,3 miljard kubieke meter. Over een lengte van zo’n 600 kilometer wordt de rivier globaal 1,1 kilometer breed, twee keer de huidige breedte. De oppervlakte van het reservoir zal 1.084 km2 groot zijn, waarvoor naar schatting 632 km2 land onder water zal lopen.
Eeuwenoude heiligheid
‘Toen ik het pad zag, begon ik me af te vragen of een dam wel de juiste manier was om die tijdspanne te overbruggen.’
Bronnen:
Met dank aan: Dirk van der Meulen |