VAART!Peiling:
Europees Vaarbewijs
22 t/m 28 april 2001

Het Europees vaarbewijs kan alle bestaande patenten en bewijzen vervangen, vindt 67% van de 108 mensen die hun stem uitbrachten in de VAART!Peiling. Toch gaat 36% er vanuit dat naast het Europees vaarbewijs en het Rijnpatent nog allerlei Streckenpatenten nodig zullen zijn. De stelling 'Wie varen kan, kan overal varen' geldt niet voor iedereen in gelijke mate. Dat blijkt ook uit de bijgeschreven reacties. Een enkeling noemt een Europees vaarbewijs zelfs levensgevaarlijk.

62% - 67 stem(men) op:
    a. Ja,
    als het Europees Vaarbewijs is doorgevoerd heb je geen afzonderlijke patenten voor de Rijn of andere 'Strecken' meer nodig. 'Wie kan varen, kan overal varen'.

36.1% - 39 stem(men) op:
    b. Nee,
    afgezien van de vraag of je een verworvenheid op basis van de Akte van Mannheim kunt laten vervallen, zullen speciale patenten voor de Rijn en andere vaarwegen altijd nodig blijven, omdat je nu eenmaal niet zonder 'Streckenkenntnisse' kunt.

1.8% - 2 stem(men) op:
    c. Geen mening

Totaal aantal stemmen: 108

  • Bekijk de laatste VAART!Peiling

    VAART!Peiling draait op Poll It v2.0 van CGI World.
    Door de IP-beveiliging in dit programma kun je in principe maar één keer je stem uitbrengen.



    Vaarbewijzen en patenten



    Vorige VAART!Peilingen

    01/14 - 67 - Je favoriete scheepvaartmuseum
    01/13 - 66 - Telebankieren
    01/12 - 71 - Vakopleidingen & praktijk
    01/11 - 84 - Aanvaringsoorzaken
    01/10 - 118 - Hoeveel uren surf jij per week?
    01/09 - 68 - Kwaliteitssysteem aan boord?
    01/08 - 33 - Is afstandsbediening kunstwerken veilig?
    01/07 - 33 - Wat doet de markt?
    01/06 - 81 - Het (on)nut van de bonden
    01/05 - 66 - SMS en varend ondernemen
    01/04 - 125 - Máxima en de water-kroonprins
    01/03 - 93 - Afscheid van de bevrachter?
    01/02 - 144 - Los mobieltje uit de stuurhut?
    01/01 - 33 - Moet KSV Schuttevaer bij VNO-NCW?
    00/38 - 139 - Gasoliecompensatie voor de binnenvaart?
    00/32 - 78 - Wat doet de markt?
    00/20 - 87 - Schip van het Jaar
    00/19 - 29 - Termijncontracten
    00/18 -104 - Mannetje minder bij > 86 m?
    00/17 - 96 - EHBO'er aan boord?
    00/08 - 90 - Wat doet de markt?
    00/05 - 65 - Uitwisselen vrachtprijzen
    00/02 - 88 - Internetverbinding?
    00/01 - 75 - Favoriete scheepvaartmusea?
    99/52 - 44 - Millenniumproblemen?
    99/51 - 41 - Hoe gaat het in 2000?
    99/50 - 35 - Sponsoring BVB
    99/48 - 30 - Hoeveel VAART!Forumdeelnemers?
    99/47 - 12 - Wat doet de markt?
    99/46 - 30 - Waardering voor Europort99
    99/45 - 25 - Betuwelijn & Binnenvaart-PR
    99/42 - 29 - Internet-providers
    99/41 - 20 - Rem de capaciteit
    99/40 - 56 - Nederland Distributieland af?
    99/39 - 30 - Arbeidsomstandigheden aan boord
    99/38 - 35 - Digitalisering in de stuurhut
    99/37 - 30 - Blijft Binnenvaart Nederland?
    99/36 - 55 - Komt de Betuwelijn er?
    99/35 - 41 - Telebankier jij al?
    99/34 - 53 - Hoeveel uur surf jij?
    99/33 - 11 - Wat doet de markt?
    99/32 - 10 - Wat schaadt ons imago?
    99/25 - 22 - De Hoogwaterkwestie
    99/24 - 20 - Nut van het BVB-congres
    99/23 - 13 - Europese verkiezingen
    99/22 - 18 - Het Beste van VAART!
    99/21 - 40 - Bodemtarieven
    99/20 - 47 - Hoe zal Schuttevaer heten?
    99/19 - 25 - Wat doet de markt?
    99/18 - 60 - 'Publieksprijs' Schip van het Jaar 1998



    Peilingsuggesties en vaarbewijs

    Elke week is er een nieuwe VAART!Peiling.
    Heb je een goed idee of een suggestie, maak dan gebruik van het suggestieformulier.
    Je kunt hier ook je mening kwijt over vaarbewijzen en patenten.

    Je naam (scheepsnaam) - altijd invullen:

    Je Email-adres - altijd invullen:

    Je suggestie voor een volgende VAART!Peiling:

    Waarom moet het Europese vaarbewijs alle patenten vervangen of juist niet? Reacties worden - in principe anoniem - op deze pagina geplaatst.

         

    Reacties op de VAART!Peiling:

      "Nee, er zijn diverse vaarwegen in Europa die zonder specifieke vaarwaterkennis menig schipper het angstzweet in zijn handen geeft.
      Denk aan ongestuwde Donau, Elbe boven Lauenburg en zo. Ik denk dat voor een veilige vaart daar een locale kennis vereist/gewenst is. Ik wijs dan ook naar de discussie over koppelverbanden op de Main met terplaatse onbekende (Oost-Europese) schippers. Dat gaat dan ook misschien gelden in omgekeerde situatie."

      "Waarom niet, een Duitser mag hier ook op de Westerschelde varen waar we ook met zeevaart te maken hebben. De Duitsers moeten mij eens vertellen wat er zo moeilijk is om in Duitsland te varen. Overal heb je plaatselijke bekendheid nodig om goed te varen, en plaatselijke bekendheid krijg je niet door middel van een "vaarbevoegdheid" van een stukje rivier. En als je met de auto naar de Alpen gaat hoef je toch ook niet een rijbewijs te halen speciaal voor de Brennerpass?"

      "Wie vaaren kan kan overall vaaren is niet correct, special as het om specieele Rivieren as de Main met bezonders groote Scheepen gaat. We hebben hier nu al Jaaren met de "Brockenkaptains van de Donau" te maken. Of zijn wij helemaal stom umdat wij Jaaren geleerd hebben wie wij hier moeten vaaren, nu kunnen wij het. Ik weet niet warom de Mannen van de Donau zulke rocken bouwen. Niet allen hier op de Main, maar ook as Loods op de Donau. Darom find ik het niet good as alle Patenten gelijk worden."

      "Ik heb zelf dezelfde suggestie als dat ze al aangeven. Wie kan varen kan toch overal varen. De streckenkennis moet je toch op ervaring doen."

      "Ja, dan heeft iedereen die vaart het zelfde papiertje nodig. Als een Duitser zijn Rijnpatent heeft mag hij ook in Nederland varen, maar als een Nederlander zijn vaarbewijs heeft mag hij niet in Duitsland varen."

      "Wie kan varen kan niet overal varen!!! Neem een Duitser op Zeeland... Die verdwaalt als er geen Nederlander of Belg hem helpt. Dan de Main... Hoeveel ongelukken gebeuren er niet sinds hij open is naar het oosten? Een Europees vaarbewijs is levensgevaarlijk."

      "Helemaal eens met de reachtie op deze pagina. Want je mag toch ook met een Rijnpatent op ruime vaarwaters in Nederland, terwijl je hier ook enige kennis nodig heb met oog op de windrichting en eventueel storm, met getij en stroming."

      "Ja het europees vaarbewijs moet alle patenten vervangen, maar er moet wel na het theoretisch examen onder een bekwame kaptein een praktijkjaar volgen met een voorlopig vaarbewijs. En op een onbekend vaarwater moet de eerste paar keer een ter plekke bekend persoon de kaptein bijstaan om plaatselijke bekendheid te krijgen en of goede kaarten en beschrijving van het vaarwater inclusief speciale plaatselijke gebruiken en benamingen. Ieder moet (zie de huidige dicussie over de Mainvaart), de Duitse taal machtig zijn op de europese binnenwateren."

      "Is weer kasssa voor het Kof. En dan ook elke 5 jaar vernieuwen."



  • VAART!Mobiel


    Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
    of bel
    06-53 596 496

    Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie.

    Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

    © 2000-2001
    VAART!Info

    index