"Nee, er zijn diverse vaarwegen in Europa die zonder specifieke vaarwaterkennis
menig schipper het angstzweet in zijn handen geeft.
Denk aan ongestuwde Donau, Elbe boven Lauenburg en zo. Ik denk dat voor een
veilige vaart daar een locale kennis vereist/gewenst is. Ik wijs dan ook naar de
discussie over koppelverbanden op de Main met terplaatse onbekende (Oost-Europese) schippers.
Dat gaat dan ook misschien gelden in omgekeerde situatie."
"Waarom niet, een Duitser mag hier ook op de Westerschelde varen waar we ook met zeevaart te maken hebben. De Duitsers moeten mij eens vertellen wat er zo moeilijk is om in Duitsland te varen. Overal heb je plaatselijke bekendheid nodig om goed te varen, en plaatselijke bekendheid krijg je niet door middel van een "vaarbevoegdheid" van een stukje rivier. En als je met de auto naar de Alpen gaat hoef je toch ook niet een rijbewijs te halen speciaal voor de Brennerpass?"
"Wie vaaren kan kan overall vaaren is niet correct, special as het om specieele Rivieren
as de Main met bezonders groote Scheepen gaat. We hebben hier nu al Jaaren met de
"Brockenkaptains van de Donau" te maken. Of zijn wij helemaal stom umdat wij Jaaren
geleerd hebben wie wij hier moeten vaaren, nu kunnen wij het.
Ik weet niet warom de Mannen van de Donau zulke rocken bouwen. Niet allen hier op de
Main, maar ook as Loods op de Donau. Darom find ik het niet good as alle Patenten
gelijk worden."
"Ik heb zelf dezelfde suggestie als dat ze al aangeven.
Wie kan varen kan toch overal varen.
De streckenkennis moet je toch op ervaring doen."
"Ja, dan heeft iedereen die vaart het zelfde papiertje nodig. Als een Duitser
zijn Rijnpatent heeft mag hij ook in Nederland varen, maar als een Nederlander
zijn vaarbewijs heeft mag hij niet in Duitsland varen."
"Wie kan varen kan niet overal varen!!! Neem een Duitser op Zeeland... Die
verdwaalt als er geen Nederlander of Belg hem helpt. Dan de Main... Hoeveel
ongelukken gebeuren er niet sinds hij open is naar het oosten? Een Europees
vaarbewijs is levensgevaarlijk."
"Helemaal eens met de reachtie op deze pagina. Want je mag toch ook met een
Rijnpatent op ruime vaarwaters in Nederland, terwijl je hier ook enige kennis
nodig heb met oog op de windrichting en eventueel storm, met getij en stroming."
"Ja het europees vaarbewijs moet alle patenten vervangen, maar er moet wel na
het theoretisch examen onder een bekwame kaptein een praktijkjaar volgen met
een voorlopig vaarbewijs. En op een onbekend vaarwater moet de eerste paar keer een
ter plekke bekend persoon de kaptein bijstaan om plaatselijke bekendheid te
krijgen en of goede kaarten en beschrijving van het vaarwater inclusief
speciale plaatselijke gebruiken en benamingen. Ieder moet (zie de huidige dicussie
over de Mainvaart), de Duitse taal machtig zijn op de europese binnenwateren."
"Is weer kasssa voor het Kof. En dan ook elke 5 jaar vernieuwen."