VAART! Nautisch
Strépy-Thieu krijgt geleidelijk
Editie 1.2 van 15.12.97 - © 1997 - VAART! Info
|
Klinkklare nonsens, riposteren de bouwers. Een fabeltje. Zullen zij als Walen niet weten dat daar ooit kolen zijn gewonnen. Hun industrie is er groot mee geworden, hun kanalen zijn juist de vorige eeuw gegraven om met die steenkool ook de industrie in de rest van het land en het buitenland van brandstof te voorzien. Als er nou èrgens geologische deskundigen rondlopen die verstand hebben van bijvoorbeeld bodemstabiliteit en grondzettingen als gevolg van brandstofwinning, is het daar wel. Of de Nederlanders dat ook over Groningen kunnen zeggen? Zakt die provincie immers niet verrassend door de grond door de gaswinning? De Waalse ingenieurs vermoeden dat het praatje de wereld in is geholpen omdat de Nederlanders hen niet het succes gunnen van net zo'n technisch hoogstandje als de Oosterscheldekering. Dat de zo anti-discriminatore Hollanders met hun nochtans onverwoestbare dédain jegens de Belgen niets liever zouden zien dan dat het nieuwe Waalse wereldwonder om zou donderden. Nou, lekker niet. Al lang voordat de toen nog enige regering van België in 1975 het definitieve besluit nam in het kader van het op 1350 tons gabariet brengen van het Centrumkanaal de vier oude schepenliftjes te vervangen door één nieuw kunstwerk, is bij de voorstudies naar de meest geschikte plek de bodem in een wijde omgeving van La Louvière wetenschappelijk binnenstebuiten gekeerd. Juist geologisch, hydrogeologisch en geotechnisch onderzoek hebben de plaats bepaald waar de semi-wolkenkrabber van precies 116,8 meter hoog veilig en voor een heel lange duur kon worden gebouwd. De bodem ter plaatse is betrekkelijk heterogeen en daardoor vervormbaar. Ze bestaat uit albineformaties, waarin 65 miljoen jaar oude fossielen zijn gevonden, en uit zogeheten wealden, de formatie waar de lifttoren op is gefundeerd. Om het oprichten van het 300.000 ton wegende bouwwerk mogelijk te maken, is de grondwaterspiegel in de omgeving met 20 meter verlaagd. De kolos, die een grondoppervlak van 1 hectare beslaat, oefent op de bodem een constante druk van 3 kilo per kubieke centimeter uit. Op een zekere mate van zetting is vooraf gerekend. De lift, grofweg gezegd bestaande uit een holle T van beton, met bovenop een uit staal geconstrueerde machinekamer van 135 x 76 x 20 meter die aan weerszijden wordt ondersteund door zes stalen zuilen, is zelfs berekend op het doorstaan van aardbevingen. Ook al duurt de realisatie van het project door onvoorziene omstandigheden ongehoord lang, de bouwers en de minister zijn daarom niet minder trots op de technische merites van de hele constructie. 'China en Brazilië tonen al serieuze belangstelling voor het ontwerp en onze know how. Voor een klein land als België zijn dat toch geen verkeerde klanten', aldus bewindsman Lebrun. |
Het valt te betwijfelen of de eerste 1350-tonners inderdaad al
in 2000 het hele Centrumkanaal ongehinderd zullen kunnen bevaren.
(Foto: Jos Hoffmann)
Ingenieurs ontkennen verzakken
|