Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 1.2 van 5.12.98
© 1997-1998 VAART! Info

De nieuwste VAART! Flits al gezien?

Webnieuws
ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!

Hotlinks
NOS-tt
Damrak
I-VOIR
Pegel
RWS-tt
Valuta
Banen
Gasolie
NEA-idx
Rijroute
Treinen
't Weer

Sitekoers Actueel
Bedrijf
Berichten
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
Nautisch
Reizen
Telematica
Top-10
Vraagbaak
Vracht
Werf
Werk
Zoek



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info

Hoeveel bezoekers had VAART! Vracht?

Centraal Overleg Vaarwegen (COV)
Secretariaat: Vasteland 12e, Postbus 23415, 3001 KK Rotterdam,
tel. (010) 412 91 36, fax (010) 233 13 06



Knelpunten Bulk- en Stukgoed

Een netwerk van container-, bulk- en stukgoedterminals, plus verbetering van de infrastructuur, zodat die vervoersknooppunten de binnenvaart ook werkelijk een goede concurrentiepositie geven. Die elementen heeft het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) najaar 1997 in kaart gebracht om minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat, en de Tweede Kamer handvatten voor het binnenvaartbeleid te geven.

COV-secretaris Kees de Vries schat de kosten van de plannen uit het tactisch pakket op een miljard gulden. 'Voor de komende tien jaar is in het kader van het Tweede SVV tien miljard gepland voor de vaarwegen. Dat is meer dan de Betuwelijn, maar heel wat minder vergeleken met rijkswegen of de spoorwegen totaal. En het is duidelijk dat ook de overheid meer vervoer over water wil.'

Bulkcentra
Naast de groeimarkt containers gelooft De Vries heilig in het komende succes van Regionale Overslag Centra (ROC) waar kleinere partijen bulk- en stukgoed gecombineerd worden tot voor de binnenvaart aantrekkelijke tonnages. Net als bij containers in combinatie met wegvervoer, dat de aan- en afvoer in de regio verzorgt.
Naast de bestaande ROC's in Oss en Kampen, lijkt de regio Leeuwarden/Groningen/Drachten kansrijk, maar ook in Flevoland, de Zaan, Twente, Arnhem/Nijmegen, Tilburg, Veghel, Gennep, langs de Gouwe en in Nieuwegein lopen onderzoeken en/of initiatieven.

Nieuwe initiatieven
'Bij die ontwikkelingen zien we belemmeringen in de toeleidende vaarweg', zegt De Vries. 'Zo is sluis Lemmer dé toegang tot het noorden en als daar, door de ROC's, veel groei kan worden verwacht moet daar een tweede sluis komen. In het tactisch pakket prevaleert Lemmer dan ook boven Harlingen en Delfzijl, die in eerdere verlanglijstjes zijn genoemd. Voor Almelo en omgeving is dat Eefde, voor de Zaan de Wilhelminasluis en in Zuid-Holland de Julianasluis in Gouda. En zo ontstaat een nieuw lijstje met prioriteiten', zegt De Vries.
'Voor een deel zijn die al opgenomen in de overheidsplannen, maar in combinatie met die middelen vragen we daar nu een extra impuls voor.'

Bron: Weekblad Schuttevaer, 25 oktober 1997
Met dank aan Arthouse, Rotterdam (illustratie)



 

Terug naar de openingspagina van VAART!