Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.

Editie 1.1 van 5.12.98
© 1997-1998 VAART! Info

De nieuwste VAART! Flits al gezien?

Webnieuws
ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!

Hotlinks
NOS-tt
Damrak
I-VOIR
Pegel
RWS-tt
Valuta
Banen
Gasolie
NEA-idx
Rijroute
Treinen
't Weer

Sitekoers Actueel
Bedrijf
Berichten
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
Nautisch
Reizen
Telematica
Top-10
Vraagbaak
Vracht
Werf
Werk
Zoek



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997, 1998
VAART! Info

Hoeveel bezoekers had VAART! Vracht?

Centraal Overleg Vaarwegen (COV)
Secretariaat: Vasteland 12e, Postbus 23415, 3001 KK Rotterdam,
tel. (010) 412 91 36, fax (010) 233 13 06



Top 10 Vaarweginvesteringen Nederland

Naar aanleiding van het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) 1999-2003 schreef het COV een notitie inzake de overeenkomsten en de verschillen tussen het MIT en de ‘Top 10 Vaarweginvesteringen Nederland’ van het COV:
  1. Bruggen Twenthekanalen (niet opgenomen in het MIT).

    Het COV plaatst dit project op de eerste plaats, omdat met relatief beperkte middelen modal shift van aanzienlijke omvang op zeer korte termijn realiseerbaar is. Het betreft containervervoer in lijndiensten tussen Twenthe en de zeehavens. Twee of drie bruggen zijn te laag voor het varen met drie lagen containers (Ehzerbrug, spoorbrug Eefde).

  2. Waalproject/containerhaven Valbrug (opgenomen in het MIT).

    Voor de uitvoering van het Waalproject (verruiming en verdieping Waal) lijkt voldoende geld gereserveerd. Voor het onderdeel aanleg overnachtingshaven (Lobith en Weurt) zien wij binnen de planperiode geen reserveringen. De aanleg van de containerhaven Valburg heeft ons inziens de hoogste prioriteit en dient uiterlijk 2002 te zijn gerealiseerd (mede vanwege de noodzaak om de Containerterminal Nijmegen te verplaatsen). Op grond van het MIT lijkt de aanleg pas na 2005 voorzien, terwijl de minister eerder heeft bevestigd dat Valburg in 2002 gereed zou moeten zijn.

  3. Maaswerken (in het MIT deels opgenomen).

    De nieuwbouw van sluis Lith, de herinrichting van vijf voorhavens op de Maas en de verhoging van de bruggen bij Echt en Roosteren (toezegging van de regio) is in het MIT opgenomen. De herinrichting van de voorhavens loopt door geldgebrek een onaanvaardbaar uitstel op. De steigers voor Belfeld zijn klaar, maar kunnen niet worden gemonteerd.
    Voor de overige projectonderdelen ontbreken ons inziens middelen. Het meest knellend is de situatie rond Weurt, waar regelmatig lange wachttijden ontstaan. Het beweegbaar ma ken van de (vaste) brug (of het bouwen van een hoge vaste brug) over de sluis te Weurt zou het probleem aanzienlijk verlichten. Het MIT zegt hierover niets.
    Voor de verruiming van de Maas en de aanleg van nieuwe sluiskolken bij Heel, Heumen en Grave zijn nog aanzienlijke extra investeringen nodig.

  4. Fries-Groningse kanalen (opgenomen in het MIT met uitzondering van de zijtakken).

    Voor de Fries-Groningse kanalen lijkt conform de afspraken met het Noorden een reservering gepleegd voor verruiming van de route Lemmer-Delfzijl en het vervangen van bruggen. De voorkeur van het bedrijfsleven gaat uit naar beweegbare bruggen, om de containervaart voldoende ruimte te geven.
    Veel van de modal shift-potenties bevinden zich aan de zijtakken van de hoofdroute zoals in Sneek, Drachten, Leeuwarden en/of Hoogkerk. Het MIT voorziet nog niet in een bijdrage aan verruiming van deze zijtakken.

  5. Brabantse kanalen (wel opgenomen in het MIT).

    De verruiming van de Zuid-Willemsvaart tussen Den Dungen en Veghel en de renovatie van het middendeel (Veghel-Weert) is in het MIT voorzien. De omlegging rond Den Bosch, waartoe is besloten en de verruiming van het Wilhelminakanaal te Tilburg zijn in de planstudietabel opgenomen. Het COV benadrukt dat deze verruiming rond de eeuwwisseling moet beginnen en niet na 2003, zoals de planstudietabel weergeeft. Met het baggeren van het Wilhelminakanaal kan op kortere termijn veel rendement worden verkregen.

  6. Diepgang Ketelmeer (opengenomen in het MIT).

    De minister geeft in het MIT aan dat de vaargeul door het Ketelmeer in 2003 uitgebaggerd zal zijn. Het COV dringt aan op spoed om dat modal shift-initiatieven in de regio afhankelijk zijn van dit project. Van belang is dus dat tegelijkertijd ook de benedenstroom van de Geldersche IJssel (en de toegangen tot de havens van Kampen en Zwolle) worden uitgebaggerd).

  7. De Zaan (opgenomen in het MIT).

    De Zaan biedt behoorlijk veel potenties voor modal shift. Alle regionaal betrokken partijen hebben in dit kader een convenant gesloten. Verruiming van de vaarweg en nieuwbouw van de Wilhelminasluis zijn daardoor noodzakelijk. Desondanks komt het project al jaren niet verder dan de verkenningsfase. Het project verdient meer aandacht.

  8. Prinses Beatrixsluis/Lekkanaal (opgenomen in het MIT).

    Deze sluizen vormen het belangrijkste knelpunt op de druk bevaren route tussen Amsterdam en Rotterdam. De verruiming van het Lekkanaal is in de realisatietabel opgenomen. De derde kolk Beatrixsluis staat in de planstudietabel.

  9. Ombouw keersluis Zwartsluis (niet opgenomen in het MIT)

    Dit project staat al tien jaar op onze prioriteitenlijst, maar krijgt geen aan dacht. De keersluis Zwartsluis stremt bij hoog water op het Zwarte Water de vaarweg naar Meppel vrijwel geheel. Normaal komen kortstondige sluitingen enkele tientallen dagen per jaar voor, maar in november heeft de sluiting al twee weken geduurd. Voor het onderhouden van een just-in-time-containerlijndienst op MSC-Meppel heeft dit oponthoud verstrekkende negatieve gevolgen.
    Met relatief beperkte middelen is een ombouw van keer- naar schutsluis realiseerbaar.

  10. Geldersche IJssel/Twenthekanalen (deels opgenomen in het MIT).

    De verruiming van de Twenthekanalen (ex. bruggen) is in het MIT opgenomen, zij het dat tot 2003 de werkzaamheden geheel stil liggen. De Geldersche IJssel is in het geheel niet in het MIT opgenomen. Beide vaarwegen maken deel uit van het ontwikkelen van een toekomstvisie. Beide vaarwegen hebben reeds een aanzienlijk achterstallig onderhoud. Het COV dringt aan op het wegwerken van de achterstanden.
    Hiervoor kunnen, los van het MIT, onderhoudsgelden worden benut.



 

Terug naar de openingspagina van VAART!