Schoon varen en vervoeren

Risico's van radio-actief schroot

De binnenvaart vervoert aanzienlijke hoeveelheden schroot per jaar. Op zich al geen fris goedje. Onderzoek heeft aangetoond dat er zich in sommige partijen aanzienlijke verontreinigingen kunnen bevinden. Het gaat dan om zware metalen, PAK* en soms zelfs PCB**. Reden genoeg om extra voorzichtig te zijn (bijv. bij het ruimen vegen). Probeer te voorkomen dat u stof inademt.

Stof echter kun je nog zien. Radioactiviteit is wat dat betreft veel verraderlijker. Je ziet het niet, je ruikt het niet, je merkt er niks van. Ondertussen kan een bepaalde hoeveelheid straling op den duur wel kanker veroorzaken.

Stralingsbronnen
Maar hoe komt het nu eigenlijk dat het schroot deze stralingsbronnen kan bevatten?
Dat kan diverse oorzaken hebben. Een kort voorbeeld: er komt regelmatig schroot uit de fosfaatmijnen van o.a. Marokko en Tunesië. Fosfaat is van nature licht radioactief. Als de werktuigen een periode van zeg 10 jaar in zo’n mijn hebben gestaan, worden ze (soms) een stralingsbron. Ze worden gesloopt en als schroot afgezet op o.a. de Europese markt. Ook kan een bron per ongeluk in een partij schroot terechtkomen. Bijvoorbeeld doordat een röntgenapparaat wordt afgedankt en in een verkeerde container terechtkomt.

Detectiepoort
Een aantal (grotere) schrootverwerkers hebben juist om die redenen een zogenaamde detectiepoort aangebracht bij de ingang van hun terrein. Wanneer een vrachtwagen onder die poort door rijdt en er is een verhoogde straling, gaat het alarm af. En dan zijn de rapen pas echt gaar!
De Nederlandse wetgeving zegt namelijk dat het bedrijf op dat moment verantwoordelijk is voor de stralingsbron. Het feit moet gemeld worden en het bedrijf moet er zelf voor zorgen dat de partij op een juiste wijze wordt verwerkt.
Er zijn diverse verwerkingsbedrijven in Nederland die dat ook kunnen, maar de kosten zijn torenhoog. Honderdduizend gulden voor 1 container is echt geen uitzondering. De grotere schrootverwerkers vinden dit geen werkbare situatie en vinden dat de overheid zorg moet dragen voor het verwerken van de bronnen. Bovendien maken zij zich ernstig zorgen. Wat gebeurt er als zo’n bron binnenkomt bij een kleiner, financieel minder draagkrachtig bedrijf? Als zo’n bedrijf de bron niet meldt is er toch niets aan de hand? Wat niet weet, wat niet deert...

Scheepspoorten?
Wat ons zorgen baart, is dat de detectiepoorten alleen bij wegtransporten worden gebruikt. Hoe zit dat dan met partijen schroot die vanuit een zeeschip worden overgeslagen in duwbakken of binnenschepen? Zo kunt u zelf vast ook nog wel wat situaties bedenken...

Pas dus op met schroot. Vraag de verlader of het overslagbedrijf naar een schriftelijke verklaring die u vrijwaart voor eventuele risico's, en claims op de losplaats. Laat bijv. binnenvaartorganisaties dit probleem aan de orde stellen bij de politiek. De organisaties kunnen er in ieder geval voor zorgen dat er meer duidelijkheid komt.

Fred Bekkers
Aquar Shipping Services

* PAK: Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen
** PCB: Polychloorbifenyl



VAART!Mobiel Milieu met kennis van binnenvaart... Aquar.nl

SAB
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART!redactie

Deze pagina is het best te lezen met Netscape 3.0 of een vergelijkbaar type browser.

© 1997-2001
VAART!Info


 

Terug naar de openingspagina van VAART!