Het Paard van Straatsburg

Agios Nikolaos is een goede vriend van mij. We mailen elkaar vaak. Hij, hoewel wat minder de laatste tijd, vanuit het meestal zonnige Griekenland. Ik vanuit Zweden. Mijn naam is Per Ale Gustavson en ik schrijf dit, aangezien mijn oog viel op 'NOx/CO2: scheepsmotoren en regelgeving' van Rob Sweers in VAART!Milieu. De actualiteit in Nederland interesseert mij in hoge mate, en dan met name die van de binnenvaart. Gezien mijn opleiding ben ik dan weer nieuwsgierig wat de binnenvaart zoal in petto heeft als het gaat om het milieu. Want de binnenvaart is toch de meest milieuvriendelijke transportsector. Of niet?


d o o r   P E R   A L E   G U S T A V S O N

Om maar eens op dat berichtje van dhr. Sweers terug te komen: hij waarschuwt hierin 'Halen we soms met de huidige CCR-eis straks het paard van Troje in 2005 binnen?' 'We' moet hier dan effe kritisch gelezen worden: dat zal misschien gelden voor de Vereniging van Importeurs van Verbrandingsmotoren (VIV). Die zien de bui natuurlijk al lang hangen: duur onderzoek afdwingen bij de fabrikanten voor een doelgroep (de binnenvaart) die maar een fractie uitmaakt van het totale klantenbestand.

Maar waar gaat het nu eigenlijk om? De binnenvaart wil toch gewoon goed blijven scoren op het gebied van deze emissies? Dan moeten die motoren dus wel leverbaar zijn. Met 2005 doelt Sweers op de 2e fase normering van de CCR. De 1e fase (per 1-1-2002) is geen moeilijk haalbare kaart: de meeste nieuwe motoren voldoen al wel aan deze eisen. Maar stap 2 is een ander verhaal. Er zal nog heel wat water door de Rijn stromen, voordat de eisen komen vast te staan en de fabrikanten er aan kunnen voldoen. De schipper moet wel alert blijven: een nieuwe motor koop je niet elke week en door de onduidelijke berichtgeving weet je op den duur ook niet meer wat je nou het beste kunt doen. Mijn advies: laat u op de hoogte stellen van de toekomstige (emissie)eisen en laat leveranciers aantonen dat ze er (ook straks) aan kunnen voldoen.

De discussie over de bestaande motoren is nog niet afgelopen, daar moeten misschien ook eisen voor komen: wat moet hiermee gebeuren na de 1e fase-normering? Toch niet naar de schroothoop of aan de ketting, zoals een onnozele binnenvaartvertegenwoordiger ooit heeft geroepen? Of een ABK (Algemene Binnenschip Keuring) op de Rijn?

Misschien is het verstandig nu eerst eens een goede, praktische meetmethode te ontwikkelen, zodat we met z'n allen weten hoe de vlag erbij hangt. Iedereen roept maar wat over de uitstoot, maar in de praktijk is er nog nooit gemeten, omdat er geen (simpel toe te passen) apparatuur voor is. Of wilt u 1 week tegen de kant om de huidige meetapparatuur in de machinekamer in te laten bouwen tegen geschat Fl. 20.000,-? Da's dan nog zonder verlette tijd...

Weer even terug naar het hier en nu. Zou het niet eens handig zijn als de leveranciers van de huidige motoren eens met een oplossing kwamen voor die ellendige zwarte rook die je zelfs met een nieuwe motor hebt?! Schippers ergeren zich daar mateloos aan, maar een oplossing is nog niet bedacht. Heren leveranciers en technici: bedenk eens wat! Service gaat iets verder dan een motor goed afstellen en het op tijd wisselen van de smeerolie!

Dat brengt me dan gelijk op het volgende punt: smeerolie wordt heel vaak vervangen (voorwaarde van de motorleverancier) na een x-aantal draaiuren. Of deze olie dan nog geschikt is voor verder gebruik doet niet ter zake. Zou het niet handig (en milieuvriendelijk) zijn als eerst eens werd bepaald wat de kwaliteit van deze smeerolie is? Misschien kun je er dan nog wel een x-aantal uren mee varen. Minder kosten, minder afval.

Nu zult u zich misschien afvragen: wat wil die Per nou eigenlijk? Goeie vraag.

Ik denk dat het zaak is dat de binnenvaart zich gaat realiseren dat milieu een item is/wordt. Maar al te gemakkelijk wordt gezegd: vervoer over water, de juiste weg. Voeg de daad dan ook bij het woord en laat zien wat je waard bent! In deze tijd van certificeren en aantonen moet je iets meer doen dan alleen iets roepen. Laat zien dat het je ernst is en zet branchevertegenwoordigers in om de zaak gewicht te geven! Die zie ik trouwens wel erg weinig in de discussie...



VAART!Mobiel
Provider PER
Roadnet
Zock Webdesign


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de VAART! redactie

© 2001
VAART!Info


 

Terug naar de openingspagina van VAART!